Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-05, 07:59   #1
Bmwtwinturbo
Registered User

Reg.datum: May 2011
Progression vid teknikkorrigering Knäböj

Har under flera år böjt men en ganska dålig böj, grund och med någon form av brytning i botten. Ändrade till highbar och plockade ner vikten och har fått till fin form nu om jag ex kör 50%x3. Där är tekniken stabil, över det så blir det svårt att hålla samma form. Frontböj fungerar bättre teknikmässigt.

Hur bör man lägga upp passen framöver för att bana in rätt rörelsemönster. Har tidigare trott det beror på rörlighet men är nog snarare en kombination av kroppstyp och invant rörelsemönster. Märker att jag håller tekniken mycket bättre av 3 pass än av 2 per vecka så vill ha ett litet extra pass mitt i veckan för att upprätthålla tekniken.
Kan detta vara något:

Pass 1: 5 set 3or på 50% där jag strävar efter att öka antalet reps vecka till vecka, dvs håller samma vikt men ex gör 4 -> 5 och ökar vikten när jag gör 6or på alla 5 sett.

Pass 2: 3 set 3or på 50%, ett lätt övningspass som jag lägger i slutet av ett annat pass och därför vill hålla kort. Körs mest för att träna teknik och hålla sig mjuk och smidig.

Pass 3: 3-4 set 8-10or, här styrs vikten efter vad som går. Det kräver mycket energi för mig att komma ur botten och även att koncentrera mig på rörelsen så är svårt att sätta procent på i förväg.

Normalt sett försöker jag träna mer styrkelyftslikt i bänk och mark men eftersom böjen går åt skogen när jag börjar "stressa" den för mycket så vill jag hitta något som fungerar bättre för teknik än styrka.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 09:41   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Släng gärna upp en video på dina knäböj, det gjorde jag i den här tråden och fick jättebra tips och utveckling.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 09:59   #3
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Håller med om att ett klipp eller två kan vara bra

Annars kan det var värt att veta att mängden set du gör fortfarande är hyffsat låg med tanke på de vikter du använder.

Tex ditt pass 2, jag förstår att du vill hålla det kort, men det skulle inte skada om du vräkte på med typ 7 set där, kanske 1 minuts vila eller så, bara så du orkar hålla mental fokus inför varje set. Eller kanske ett till böjpass varje vecka med 5 sådana set ytterligare.

Det är inte heller fel att försöka hitta perfektion i ett par varianter av knäböj också, det hjälper med generell kroppsuppfattning och gör det en aning mindre tråkigt att stå och öva böj hela tiden. Om du ändå är på gymmet så tar det ju typ 10 minuter att ta en tom stång och göra 5 set ryckböj tex.
Gammal 2015-11-05, 15:11   #4
Bmwtwinturbo
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Släng gärna upp en video på dina knäböj, det gjorde jag i den här tråden och fick jättebra tips och utveckling.
jag har kollat mycket i din tråd och den ger intressant input. Ska försöka filma lite bättre klipp senare. Dock är jag ju lite i samma sits som du är nu. Min böj ser rätt ok ut nu men försämras om jag ökar för fort eller på fel sätt.

Loke, bra synpunkter kring volym. Ju fler bra böjar destå bättre teknik. Ryckböj går hyfsat att köra men är ju så tråkigt/jobbigt. Kanske lite frontböjande? Där kan jag köra på med större intensitet och ändå ha hyfsat bra teknik. Pausböjande kan man ju kanske lägga in också.
Bmwtwinturbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 15:15   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag körde gummiband mellan knän för att hålla ihop dom och sedan Sheo stretch för att sluta kröka i botten.

Men jag har inte lyckats något vidare med att komma tillbaka med vikterna då jag koncentrerar mig väldigt mycket på utförandet.

Det sitter inte i muskelminnet så att säga och det gör det svårt att tokpressa
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:53.