Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-21, 21:07   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Video på mina knäböj

Ett arbetsset, 100 kg två reps. Vore kul med kommentarer angående teknik.

Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 21:13   #2
henrikl
Registered User

Reg.datum: Mar 2009
Vad är målet med böjen?
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 21:14   #3
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Bli starkare och större överlag.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Gammal 2015-09-21, 21:18   #4
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Personligen tycker jag det är bättre att köra djupare med röven och fälla ryggen mindre.

Om fokus är ben => försök komma ned djupare.

Jag ser att din armbågar "darrar", försök att skjuta fram dem och spänn hela överkroppen mer.
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 21:28   #5
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Okej, tack!
Gammal 2015-09-21, 21:36   #6
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag tycker du bör stå smalare med fötterna. Nu är det närpå kanske 50 cm mellan hälarna, sikta på 35 eller nåt istället. Sen vill jag att du kraftfullt trycker ut knäna så mycket du kan, speciellt när du vänder i botten. Slutligen vill jag att du sitter ner så djupt du kan genom att sikta med rumpan mot hälarna. Allt detta gör du med en vikt som är tung men som du lätt hanterar, typ 70 kg i ditt fall. Det är det viktigaste tycker jag.

Det jag är ute efter är att få dig att göra en bra, grundläggande knäböj. Det kanske inte är fel att böja som du gör beroende på målsättningar, men jag vill nog i första hand se dig göra en djupare, mer upprätt knäböj. Jag tror du kan få lika bra träningseffekt med betydligt mindre vikt på stången.
Gammal 2015-09-21, 22:02   #7
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Har du provat att köra några andra övningar än just böj för att öva upp din rörlighet?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 22:27   #8
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Jag tycker du bör stå smalare med fötterna. Nu är det närpå kanske 50 cm mellan hälarna, sikta på 35 eller nåt istället. Sen vill jag att du kraftfullt trycker ut knäna så mycket du kan, speciellt när du vänder i botten. Slutligen vill jag att du sitter ner så djupt du kan genom att sikta med rumpan mot hälarna. Allt detta gör du med en vikt som är tung men som du lätt hanterar, typ 70 kg i ditt fall. Det är det viktigaste tycker jag.

Det jag är ute efter är att få dig att göra en bra, grundläggande knäböj. Det kanske inte är fel att böja som du gör beroende på målsättningar, men jag vill nog i första hand se dig göra en djupare, mer upprätt knäböj. Jag tror du kan få lika bra träningseffekt med betydligt mindre vikt på stången.
Ohfan, jag som tycker att jag står smalt, fast då har jag mest jämfört med bilder jag sett av styrkelyftare.

Du menar att jag ska byta ut min nuvarande böj mot övningen du föreskrev, eller kan jag köra lite av varje?

Glömde säga: Det gör inget för egen del om mitt sätt att böja bara tränar, säg, 40 % ben, 30 % bål och 30 % röv; jag kör just nu helkroppspass med få övningar, och är mest intresserad av att lyfta med så många muskler som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Har du provat att köra några andra övningar än just böj för att öva upp din rörlighet?
Vanlig hederlig stretching har jag testat, men får alltid ont i knäna av det, så det brukar jag undvika. För några år sedan gav jag mig på ett schema av lätta rörelser man kunde göra hemma dagligen, i syfte att få bättre böj, men jag gav upp efter några veckor. Har för mig att jag blev less för jag inte märkte någon skillnad.

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2015-09-21 klockan 22:33.
Gammal 2015-09-21, 22:42   #9
shirunai
Registered User

shirunais avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vanlig hederlig stretching har jag testat, men får alltid ont i knäna av det, så det brukar jag undvika. För några år sedan gav jag mig på ett schema av lätta rörelser man kunde göra hemma dagligen, i syfte att få bättre böj, men jag gav upp efter några veckor. Har för mig att jag blev less för jag inte märkte någon skillnad.
Styrkelabbet.se har ju en rad övningar för att förbättra mobiliteten, sen har shegorath en teknikstretch för böj här på Träning - Vikter & Kondition, var uppe på första sidan igår till och med, lycka till.

Angående fotplacering har alla olika stilar, prova axelbrett hur det känns sen kan du flytta ut eller in beroende hur det känns samt hur du vill vinkla fötterna.

Pressa ut knänen som sagt (men inte överdrivet) har man tillgång till band kan man prova sätta mellan knäna för att få in känslan i böjen, det hjälpte mig mycket när jag fick diagnosen hopparknä.

Tänk dig att du vinklar ut benen och sätter rakt ned istället för att falla frammåt.
Lycka till
shirunai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 23:19   #10
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shirunai Visa inlägg
Styrkelabbet.se har ju en rad övningar för att förbättra mobiliteten, sen har shegorath en teknikstretch för böj här på Träning - Vikter & Kondition, var uppe på första sidan igår till och med, lycka till.

Angående fotplacering har alla olika stilar, prova axelbrett hur det känns sen kan du flytta ut eller in beroende hur det känns samt hur du vill vinkla fötterna.

Pressa ut knänen som sagt (men inte överdrivet) har man tillgång till band kan man prova sätta mellan knäna för att få in känslan i böjen, det hjälpte mig mycket när jag fick diagnosen hopparknä.

Tänk dig att du vinklar ut benen och sätter rakt ned istället för att falla frammåt.
Lycka till
Tackar! Brukar pressa ut knäna mycket, men gör jag det för mycket så "välter" fötterna "utåt", alltså så jag går upp på utsidan av foten.
Gammal 2015-09-21, 23:46   #11
shirunai
Registered User

shirunais avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Tackar! Brukar pressa ut knäna mycket, men gör jag det för mycket så "välter" fötterna "utåt", alltså så jag går upp på utsidan av foten.
Det har säkert med rörligheten att göra jag kan inte köra brett och brett för mig är smalare än dig

Snubben från china står smalt men öppnar upp höften så han kan sitta ned mellan benen
shirunai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 01:25   #12
Grans
Registered User

Granss avatar

Reg.datum: Jun 2015
På tok för högt. Du putar även ut med armbågarna väldigt mycket, träna på att försöka få dem under stången så kommer du även stå mer upprätt i kombination med "stancen" på fötterna. Du behöver lära om dig hela övningen. Gör som andra sagt och prova runt med smalare bredd på fötterna och börja om på en låg vikt, kanske ända ner på typ 40kg och kör höga reps (15-20) för att träna in ny form, höj inte förrän formen sitter sen kan du höja långsamt varje vecka och peaka upp till ett nytt max igen. Det kanske känns segt att börja om på lätt vikt igen men i slutändan kommer du va starkare med bättre form.

Journal
Grans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 05:53   #13
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:
Tänkte om du hade nån benpress eller hack-squat.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 09:26   #14
Diomedea exulans

Diomedea exulanss avatar

Ska jag lägga stången högre upp på trapsen också, om jag ska stå mer upprätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Tänkte om du hade nån benpress eller hack-squat.
Benpress finns på gymmet, ja.
Gammal 2015-09-22, 09:56   #15
Hyperion1
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Citat:
Ska jag lägga stången högre upp på trapsen också, om jag ska stå mer upprätt?

Benpress finns på gymmet, ja.
Det brukar vara lättare att böja mer upprätt med en placering av stången uppe på trapsen (High Bar). Men detta är troligen även också väldigt individuellt skulle jag tro. Själv tycker jag High Bar gör det enklare att böja mer upprätt.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.