Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-06, 20:12   #1
PERSSONN
Registered User

Reg.datum: Nov 2013
glykogen inlagring

glykogen lagras ju in i musklerna. Min fråga är att om jag en dag tränar bröst och nästa dag tränar ben har jag glykogen kvar då? alltså,bränner kroppen glykogen per enskild muskel ?
PERSSONN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:14   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Aktivitet förbrukar glykogen i dom arbetande musklerna.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:15   #3
PERSSONN
Registered User

Jag som trodde att musklerna tog glykogen från en "källa"..
Gammal 2014-03-06, 20:17   #4
LeonardFitness
Registered User

Reg.datum: Dec 2013
Återinladdning av glykogen går ganska snabbt. ät kolhydrater så laddas det in nytt
LeonardFitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:20   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PERSSONN Visa inlägg
Jag som trodde att musklerna tog glykogen från en "källa"..
Ja, glykogen i den arbetande muskeln (plus levern).

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2014-03-06, 20:22   #6
PERSSONN
Registered User

Nu uppstod en till fråga här hehe Om jag vaknar upp kl 9:00 med fulla glykogen depåer och ska träna kl 13:00 varför ska man då äta kolhydrater innan träningen?
Gammal 2014-03-06, 20:25   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PERSSONN Visa inlägg
Nu uppstod en till fråga här hehe Om jag vaknar upp kl 9:00 med fulla glykogen depåer och ska träna kl 13:00 varför ska man då äta kolhydrater innan träningen?
Det "ska" man inte, men vissa tycker att det ger mycket att ta lite lättsmälta kolhydrater innan träning särskilt när de ligger på underskott för att ha som "reserv" i levern för kroppen att frisätta från under träning, medan andra, som jag, inte tycker att det ger så mycket att det är värt att slösa kalorier på.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-06, 20:25   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Ska och ska... Det måste man väl inte. Men blodsocker + att man kan använda kolhydrat som bränsle utan att det lagrats in som glykogen först.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2014-03-06, 20:27   #9
PERSSONN
Registered User

Okej tack grabbar !
Gammal 2015-10-19, 15:27   #10
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Bumpar och frågar här istället för att starta en ny tråd.

Jag tränar ben sex gånger i veckan, lite varierande träningssätt. Direkt efter mina styrkepass så brukar jag äta 35-40 gram kolhydrater, t.ex godis tillsammans med EAA, för att sedan promenera 35-40 minuter innan jag är hemma och kan laga mat. Kommer dessa kolhydrater att användas till just glykogeninlagring (som är tanken med mitt intag) eller kommer det mest att användas till energi under promenaden hem?

Och om det används till energi istället, är det mer effektivt att vänta tills man är hemma med att äta dessa, t.ex under tiden man lagar maten?

Senast redigerad av Idefi den 2015-10-19 klockan 15:29.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-19, 18:04   #11
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg

Jag tränar ben sex gånger i veckan, lite varierande träningssätt. Direkt efter mina styrkepass så brukar jag äta 35-40 gram kolhydrater, t.ex godis tillsammans med EAA, för att sedan promenera 35-40 minuter innan jag är hemma och kan laga mat. Kommer dessa kolhydrater att användas till just glykogeninlagring (som är tanken med mitt intag) eller kommer det mest att användas till energi under promenaden hem?

Och om det används till energi istället, är det mer effektivt att vänta tills man är hemma med att äta dessa, t.ex under tiden man lagar maten?
Om du är osäker så ät lite mer kolhydrater direkt efter träningen istället. Du borde märka skillnad åt ena eller andra hållet till nästa träningspass om inte annat.
Gammal 2015-10-19, 18:37   #12
Linjedomarn
Registered User

Linjedomarns avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg

Nej glykogen resyntesen är som störst direkt efter avslutad aktivitet. Men om du har 24h på dig tills nästa pass och äter en normal kolhydratrik kost så kommer dina glykogenlager fyllas till en tillräcklig nivå för att köra lite knäböj även dagen efter än hur du äter.. så.. Ät när du vill.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.