![]() |
glykogen inlagring
glykogen lagras ju in i musklerna. Min fråga är att om jag en dag tränar bröst och nästa dag tränar ben har jag glykogen kvar då? alltså,bränner kroppen glykogen per enskild muskel ?
|
Aktivitet förbrukar glykogen i dom arbetande musklerna.
|
Jag som trodde att musklerna tog glykogen från en "källa"..
|
Återinladdning av glykogen går ganska snabbt. ät kolhydrater så laddas det in nytt
|
Citat:
|
Nu uppstod en till fråga här hehe ;) Om jag vaknar upp kl 9:00 med fulla glykogen depåer och ska träna kl 13:00 varför ska man då äta kolhydrater innan träningen?
|
Citat:
|
Ska och ska... Det måste man väl inte. Men blodsocker + att man kan använda kolhydrat som bränsle utan att det lagrats in som glykogen först.
|
Okej tack grabbar ! :)
|
Bumpar och frågar här istället för att starta en ny tråd.
Jag tränar ben sex gånger i veckan, lite varierande träningssätt. Direkt efter mina styrkepass så brukar jag äta 35-40 gram kolhydrater, t.ex godis tillsammans med EAA, för att sedan promenera 35-40 minuter innan jag är hemma och kan laga mat. Kommer dessa kolhydrater att användas till just glykogeninlagring (som är tanken med mitt intag) eller kommer det mest att användas till energi under promenaden hem? Och om det används till energi istället, är det mer effektivt att vänta tills man är hemma med att äta dessa, t.ex under tiden man lagar maten? |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52. |