Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   glykogen inlagring (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210838)

PERSSONN 2014-03-06 20:12

glykogen inlagring

glykogen lagras ju in i musklerna. Min fråga är att om jag en dag tränar bröst och nästa dag tränar ben har jag glykogen kvar då? alltså,bränner kroppen glykogen per enskild muskel ?

King Grub 2014-03-06 20:14

Aktivitet förbrukar glykogen i dom arbetande musklerna.

PERSSONN 2014-03-06 20:15

Jag som trodde att musklerna tog glykogen från en "källa"..

LeonardFitness 2014-03-06 20:17

Återinladdning av glykogen går ganska snabbt. ät kolhydrater så laddas det in nytt

King Grub 2014-03-06 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av PERSSONN (Inlägg 6901927)
Jag som trodde att musklerna tog glykogen från en "källa"..

Ja, glykogen i den arbetande muskeln (plus levern).

PERSSONN 2014-03-06 20:22

Nu uppstod en till fråga här hehe ;) Om jag vaknar upp kl 9:00 med fulla glykogen depåer och ska träna kl 13:00 varför ska man då äta kolhydrater innan träningen?

Sheogorath 2014-03-06 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av PERSSONN (Inlägg 6901946)
Nu uppstod en till fråga här hehe ;) Om jag vaknar upp kl 9:00 med fulla glykogen depåer och ska träna kl 13:00 varför ska man då äta kolhydrater innan träningen?

Det "ska" man inte, men vissa tycker att det ger mycket att ta lite lättsmälta kolhydrater innan träning särskilt när de ligger på underskott för att ha som "reserv" i levern för kroppen att frisätta från under träning, medan andra, som jag, inte tycker att det ger så mycket att det är värt att slösa kalorier på.

King Grub 2014-03-06 20:25

Ska och ska... Det måste man väl inte. Men blodsocker + att man kan använda kolhydrat som bränsle utan att det lagrats in som glykogen först.

PERSSONN 2014-03-06 20:27

Okej tack grabbar ! :)

Idefi 2015-10-19 15:27

Bumpar och frågar här istället för att starta en ny tråd.

Jag tränar ben sex gånger i veckan, lite varierande träningssätt. Direkt efter mina styrkepass så brukar jag äta 35-40 gram kolhydrater, t.ex godis tillsammans med EAA, för att sedan promenera 35-40 minuter innan jag är hemma och kan laga mat. Kommer dessa kolhydrater att användas till just glykogeninlagring (som är tanken med mitt intag) eller kommer det mest att användas till energi under promenaden hem?

Och om det används till energi istället, är det mer effektivt att vänta tills man är hemma med att äta dessa, t.ex under tiden man lagar maten?

LunaSpice 2015-10-19 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Idefi (Inlägg 7446500)

Jag tränar ben sex gånger i veckan, lite varierande träningssätt. Direkt efter mina styrkepass så brukar jag äta 35-40 gram kolhydrater, t.ex godis tillsammans med EAA, för att sedan promenera 35-40 minuter innan jag är hemma och kan laga mat. Kommer dessa kolhydrater att användas till just glykogeninlagring (som är tanken med mitt intag) eller kommer det mest att användas till energi under promenaden hem?

Och om det används till energi istället, är det mer effektivt att vänta tills man är hemma med att äta dessa, t.ex under tiden man lagar maten?

Om du är osäker så ät lite mer kolhydrater direkt efter träningen istället. Du borde märka skillnad åt ena eller andra hållet till nästa träningspass om inte annat.

Linjedomarn 2015-10-19 18:37

Citat:

Ursprungligen postat av Idefi (Inlägg 7446500)

Nej glykogen resyntesen är som störst direkt efter avslutad aktivitet. Men om du har 24h på dig tills nästa pass och äter en normal kolhydratrik kost så kommer dina glykogenlager fyllas till en tillräcklig nivå för att köra lite knäböj även dagen efter än hur du äter.. så.. Ät när du vill.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.