2014-12-27, 17:30
|
|
Optimalt
Reg.datum: Sep 2014
|
Långa armar och bänkpress
Det här med långa armar är en het diskussion för många, och även för mig, som har långa armar, och allmänt suger skit på övningen (se signatur). Jag har länge haft problem med tekniken på övningen, lite axelstrul till och från samt lite problem med någon skuldra.
Detta gör jag vid bänkpress;
1. Försöker trycka ner skuldrorna i bakfickorna
2. Brygga så mycket som möjligt (med baken i bänken)
3. Hålla armbågarna i en 45 graders vinkel
4. Träffa bröstvårtorna
Ursäkta mig, men detta är svårt för mig att förklara på ett bra sätt;
Men det jag har börjat tänka på nu är att nummer 4 MÅSTE vara fel. Jag har läst på ställen att man ska försöka träffa bröstvårtorna, men jag tvivlar på att det stämmer för alla och det är olika för olika armlängder. En person med längre armar borde alltså försöka träffa längre ner än bröstvårtorna, ungefär 5 cm ner vid solar plexus, för att kompensera att man har längre överarmar än dom som försöker träffa vid bröstvårtorna. Personligen känns det bättre att gå så långt ser med stången, men man känns helt fel eftersom man ser alla andra göra det annorlunda.
(Notera också att jag inte vill skylla min progression på detta problemet, jag blev bara nyfiken om själva rörelsen!)
Vart landar alla här på forumet med stången, hur långa är ni och vad är era egna erfarenheter?
Bild för förklaring, röd stång för långa armar
Senast redigerad av s7b den 2014-12-27 klockan 17:35.
|
|
|
2014-12-27, 17:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Man måste inte köra bänk, alls... överhuvudtaget. Man får jobba med sina vinklar, inte mot...
|
|
|
2014-12-27, 18:05
|
|
hopplös teoretiker
Reg.datum: Dec 2013
|
Jag är 192 cm, har långa armar och skulle säga att bänkpress har blivit mitt bästa lyft av de tre stora.
Jag bryggar högt, tar fullbrett grepp (pekfinger på ringen) och träffar långt ned runt solar prexus/övre mage.
Vag gäller bryggan så blir den högst för mig om jag väntar med att sätta ned höften tills efter jag har tagit ut stången. För att få låg träff så tar jag ut stången långt över kroppen så den redan är någonstans över bröstvårtorna innan jag påbörjar första rep.
|
|
|
2014-12-27, 18:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Jag är 175(?) cm och jag träffar strax under brösten. Får bäst tryck och vinkel så
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2014-12-27, 18:37
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
Tycker att bröstvårtorna är mycket för högt. Ligger själv på underkant av bröstbenet men strax över solarplexus, men mitt på bröstbenet funkar bra också.
|
|
2014-12-27, 19:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
Jag är 190cm kort, siktar nog fan på en dm nedanför bröstvårtorna.
Kör lillfingret på ringen, liten brygga, ihop o ner med skuldrorna, ögonen under stången vid avlyft.
|
|
|
2014-12-27, 20:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av DJJOHANSSON
Kör lillfingret på ringen, liten brygga, ihop o ner med skuldrorna, ögonen under stången vid avlyft.
|
This.
188 cm m långa armar.
Känner av axlar och armbågar ganska omgående om jag försöker träffa högre upp (bröstvårtorna).
|
|
|
2014-12-27, 23:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
Det enklaste är nog att be en läkare flytta bröstvårtorna ett par cm.
|
2014-12-27, 23:17
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
1,80, normallånga armar, bänkar till det röda strecket. Kan även avslöja att jag är oproportioneligt stark i bänk.
|
|
|
2014-12-28, 11:20
|
|
Optimalt
|
Citat:
Ursprungligen postat av spas
Det enklaste är nog att be en läkare flytta bröstvårtorna ett par cm.
|
Jag har också funderat på detta. Ska det var bröstvårtorna så är det bröstvårtorna!
|
|
|
2014-12-28, 11:26
|
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
|
Kör på det som känns naturligt, finns ingen magisk träffpunkt som stämmer på alla
|
|
|
2014-12-28, 18:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Desto mer man bryggar så bör även träffen bli längre ner på bröstet..jag är 185cm, bryggar rätt dåligt (men maximalt), maxbrett grepp, träffar precis under bröstmusklerna
|
|
|
2014-12-28, 18:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av DJJOHANSSON
|
Samma här, 190cm, 7-8cm under the chestikles, medelbrygga, lillfingret på ringen. Bänkar dessutom med ganska "rund båge" dvs trycker stången mot huvudet.
|
|
|
2014-12-29, 13:18
|
|
Registered User
|
Är runt 183 cm eller strax över och har normallånga armar. Min bänkpress träffar ungefär vid bröstvårtorna, strax under med maximalt luftinag i lungorna, eftersom jag inte har någon brygga alls att tala om pga ryggproblem.
|
|
|
2014-12-29, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Ska tillägga till denna tråd att långa armar i sig inte är fel i bänkpress, det är förhållandet mellan längden på över kontra underarmen som avgör om det är bajs eller kalas.
En kort överarm och lång underarm = inte önskvärt.
Lång överarm och kort underarm = Ja tack!
Why? Hävarmen som jobbar i bänk är enbart överarmen, därmed är total armlängd och underarm helt irrelevant. Ju längre den är av totallängden desto längre är avståndet mellan bröstfästet vid armhålan och där belastningen förefaller, dvs vid armbågsleden. Motsatt ände alltså! This is a good thing! Men det förutsätter också att bröstfästet på en person med långa överarmar sitter en bit längre bort från övre änden på benet än på någon med stumpar till överarmar.
TDLR: Långa armar betyder inget i sig. Långa / korta överarmar avgör allt.
ON TOPIC: Många träffar inte nipples utan just under men detta förhåller sig ganska komplext eftersom både bredd på grepp, handvinkel och svank alla styr var på bröstet man landar. Även hur mycket man tvingar in/ut armbågarna.
Testa bredare / smalare
Testa vinkla in händerna (cykelstyregrepp) kontra vinkla ut (vanligare, tänk bulldogs fötter)
Testa att vinkla handlederna genom att ha rak handled, dvs att stången ligger så att den nästan trillar ur handen och därmed är rakt ovanför handleden när du ligger ner KONTRA att bryta bak handlederna så stången ist hamnar flera cm på den sidan av handleden som är mot ansiktet.
Många variabler. Bara att prova kombination av samtliga! Alla resulterar i olika träffpunkter.
Senast redigerad av Toni Radanov den 2014-12-29 klockan 13:34.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.
|

|