2014-12-08, 16:49
|
|
Thees for yooou
Reg.datum: Oct 2011
|
Familjemedlem/nära vän vann på lotten du gav bort
Har tänkt på det här ett tag.
Ponera att du gav bort en trisslott/skraplott som gåva, födelsedagspresent eller dylikt. Personen vinner storvinsten, låt oss säga ganska många miljoner . Skulle du kräva att få en del av vinsten, eller bara vara glada för deras skull? Sen kanske du vill ha men personen säger nej
Hur skulle ni göra?
Sry om liknande tråd finns
|
|
|
2014-12-08, 16:53
|
|
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
Reg.datum: Aug 2001
|
Kräva tillbaka allting och yrka på tillfällig sinnesförvirring.
|
2014-12-08, 16:58
|
|
Böj i curlracket
Reg.datum: Jun 2009
|
Hade varit löjligt att begära en del av vinsten.
|
|
|
2014-12-08, 17:07
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag skulle vara sjuuukt nöjd med mina fantastisk presentköparskillz.
|
|
|
2014-12-08, 17:07
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Bli glad om jag fick en slant, men inte grinig annars, man ska inte ge bort lotter om man inte vill att mottagaren ska vinna.
Hade jag vunnit hade jag nog donerat en slant till givaren.
2014-12-08, 17:08
|
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
|
Om jag hade vunnit så hade jag delat på pengarna 50/50, oavsett vem som gav mig den. Om en familjemedlem hade vunnit hade jag bara blivit glad och inte frågat efter ett öre, förutom om brorsan vunnit då jag hade begärt en ny dator och ett PS4.
Om en polare vunnit hade jag nog bara skrattat, varit glad för hans skull och begärt att han bjuder på lunch och bio eller något symboliskt.
|
|
|
2014-12-08, 17:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag skulle vara sjuuukt nöjd med mina fantastisk presentköparskillz.
|
+1
När jag köper lotter åt vänner/familjemedlemmar så köper jag ju lotten åt dem med förhoppningen att de ska vinna storvinsten, skulle aldrig få för mig att kräva delar av vinsten.
|
|
|
2014-12-08, 17:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag hade sagt: "Som du kanske förstår nu så känns det lite jobbigt för mig att jag ka behöva knega på i ekorrhjulet medan du kan göra vad tusan du vill nu tack vare mig. Om du vill hade du ju kunnat dela med dig av en summa, men det är ju din vinst så du gör vad du vill med den. Försök bara vända på steken och tänk hur du hade reagerat om det var tvärt om."
Eller något åt det hållet, fast att man låter mindre påträngande
|
|
|
2014-12-08, 17:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Är det en familjemedlem är väl sannolikheten ganska stor att personen är givmild och delar med sig av vinsten ändå. Om inte i rena pengar så kanske i prylar, resor, upplevelser eller dyl. Om vi talar om miljonbelopp dvs, annars är det rätt snålt.
Hade det varit en nära vän hade jag inte begärt något.
|
|
|
2014-12-08, 17:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Det beror alldeles på förutsättningarna. Är du mångmiljonär själv blir du förmodligen bara genuint glad av om någon annan vinner lite pengar och har inte en tanke på att få någonting själv.
Lever du däremot på existensminimum, har besvärande skulder och får vända på varenda krona så hade nog långt fler än som vågar erkänna det här på forumet betett sig ganska illa mot en sådan vän, och tyckt sig ha rätt att få en viss del av pengarna.
|
|
|
2014-12-08, 17:34
|
|
Star Wars
Reg.datum: Sep 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av supercharge
Det beror alldeles på förutsättningarna. Är du mångmiljonär själv blir du förmodligen bara genuint glad av om någon annan vinner lite pengar och har inte en tanke på att få någonting själv.
Lever du däremot på existensminimum, har besvärande skulder och får vända på varenda krona så hade nog långt fler än som vågar erkänna det här på forumet betett sig ganska illa mot en sådan vän, och tyckt sig ha rätt att få en viss del av pengarna.
|
Då borde man inte köpa lotter i present om man inte planerat att han får behålla vinsten. Då är teoretiskt sett presenten bara att få skrapa lotten.
Bättre att köpa lotterna till sig själv och tänka ut något annat isåfall
|
|
|
2014-12-08, 17:40
|
|
Starlight Destroyer
Reg.datum: Apr 2006
|
Begär man pengar ifall de vinner så är man en idiot som inte borde köpt lotter till att börja med. Man har INGEN som helst rätt att kräva några pengar.
|
|
|
2014-12-08, 17:43
|
|
W för Vendetta
Reg.datum: Feb 2011
|
Köper aldrig lotter som presenter, blir så besvärligt ifall de vinner storsumman och jag måste mörda dom.
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
|
|
|
|
2014-12-08, 17:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2014
|
Att begära pengar vore snudd på psyksjukt. Men hade det varit en familjemedlem eller nära vän som vann storvinsten hade de nästan garanterat gett mig en del. Och jag hade gladeligen tagit emot pengarna. Hade det varit det omvända scenariot hade även jag delat pengarna.
|
|
|
2014-12-08, 18:02
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
nej, självklart så skulle jag inte kräva personen på pengarna, varför skulle jag=/.
en present/gåva är en present/gåva, dvs du har gett personen det och då är det hennes/hans, inte din, oavsett hur många miljoner personen vinner.
att kräva personen på en del utav pengarna är extremt girigt tycker jag.
erbjuder person att givaren ska få lite utav pengarna, ja då är det ju helt ok att tacka och ta emot, men att kräva, nej fan.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.
|

|