2008-09-11, 19:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Viktigt att äta frukost??
Har sökt i forumet efter en tråd om detta, men hittar den inte... har för mig att konsensus blev att det inte spelade någon roll...
Min fundering är, är det viktigt??? De "bästa" argumenten jag har hört är att nåhon dietist har sagt att man måste äta 30% på morgonen, eller att man helt nödvändligt måste äta på morgonen eftersom det heter "break"feast på engelska..
|
|
|
2008-09-11, 19:43
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Att hoppa över frukosten försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt.
I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden.
|
|
|
2008-09-11, 23:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
(Kanske lite trådlån men) Hur stor del ska frukosten utgöra av det dagliga kcal-intaget göra då? Eller är det väldigt individuellt?
|
|
|
2008-09-12, 06:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av momentarm
Har sökt i forumet efter en tråd om detta, men hittar den inte... har för mig att konsensus blev att det inte spelade någon roll...
Min fundering är, är det viktigt??? De "bästa" argumenten jag har hört är att nåhon dietist har sagt att man måste äta 30% på morgonen, eller att man helt nödvändligt måste äta på morgonen eftersom det heter "break"feast på engelska..
|
Det är inte så lyckat att kombinera näringsfysiologi med etymologi.
Det är bra att äta frukost, som Grub skriver, och mot det tänker jag inte protestera. Men samtidigt finns det inte måsten i praktiken. Om du mår bättre av att inte ära frukost och det gör att du kan träna bättre är det bara att skippa den. Prova dig fram vad som fungerar bäst, även vad gäller frukostens storlek.
|
|
|
2008-09-18, 21:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Det är inte så lyckat att kombinera näringsfysiologi med etymologi.
Det är bra att äta frukost, som Grub skriver, och mot det tänker jag inte protestera. Men samtidigt finns det inte måsten i praktiken. Om du mår bättre av att inte ära frukost och det gör att du kan träna bättre är det bara att skippa den. Prova dig fram vad som fungerar bäst, även vad gäller frukostens storlek.
|
Men man tycker ju ändå att det borde finnas något som är "bäst".. Upplever själv att de som inte äter frukost ofta har bra fysik(eller smällfeta.. aldrig den där pommes-looken dock.. Dessutom är övervikt ett ganska ovidkommande argument eftersom de helt enkelt ätit för mycket..) och kan äta vad som helst, de verkar ha en slimmad ämnesomsättning på något vis...
Sen har vi de som väger upp sin musli, käkar 8 gånger om dagen, och trots detta förblir räkor med högt bf...
Tycker att det är ett intressant "ämne".. önskar jag hade era kunskaper o kunde sätta mig in i det bara.. Det känns som att frukosten är helig på något vis.. Folk har blivit inkörda på att äta eller icke när de var små och ser inga andra alternativ än sitt eget..
Men de som äter enligt "IF" dvs fastar, brukar de käka frukost??
|
|
|
2008-09-18, 21:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenae
(Kanske lite trådlån men) Hur stor del ska frukosten utgöra av det dagliga kcal-intaget göra då? Eller är det väldigt individuellt?
|
Vad jag hört och läst bör det ligga runt 300 kcal för de flesta, sen lär det väl vara högre för de som tränar eller tävlar på högre nivåer.
|
|
|
2008-09-18, 21:45
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
De i min familj som äter frukost och inte tränar snittar 3st smörgåsar med ost, kaviar, leverpastej eller korv. Och det är lätt över 300 kcal. Ingen rubbar sig i vikten heller.
|
|
|
2008-09-18, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vad jag hört och läst bör det ligga runt 300 kcal för de flesta, sen lär det väl vara högre för de som tränar eller tävlar på högre nivåer.
|
300 kcal för en frukost?
Inte en chans, enligt rekommendationerna ska det utgöra ungefär 20-25 % av energiintaget. Då blir det betydligt mer än 300 kcal för de allra flesta.
|
|
|
2008-09-18, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Skrev inte Grub förut att en bra frukost (alltså, bra protein/kolhydrat/fett frukost) minskar hungerkänslan över resten av dagen? Ganska säker på det iaf.
Om man ser det på det sättet så är en stabil frukost väldigt bra under tex deff
Följdfråga:
Hur viktigt är det att äta exakt när man kliver upp, tillskillnad att man kanske väntar 40min?
|
|
|
2008-09-18, 23:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
Följdfråga:
Hur viktigt är det att äta exakt när man kliver upp, tillskillnad att man kanske väntar 40min?
|
Inte viktigt alls. Kör på det som känns bäst för dig!
|
|
|
2008-09-19, 00:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Det beror väl på hur man har lagt upp dagen också? Ska man träna alldeles efter eller har ett tungt jobb är det väl rätt nödvändigt att ha något att träna/jobba på? Jag brukar aldrig äta speciellt nyttig frukost. Det blir bara mackor för min del och kanske ett glas juice och där skulle jag säkert kunna förbättra mig själv. Det är ju aldrig bra på något sätt att småäta fram tills middagen heller så nog skulle jag rekommendera frukost och ett mellanmål till dom flesta. Men som sagt, allt är ju individuellt. För många är det säkert ett bra sätt att stressa ner lite och mjukstarta dagen.
|
|
|
2008-09-19, 02:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Ja, det är nödvändigt att få i sig mat på morgonen. Men det är rätt logiskt, utan mat i magen så sliter du onödigt mycket på kroppen samt tappar ork. En bra balanserad frukost hjälper dig att möta alla dagens utmaningar.
Jag brukar inte mäta kcal, jag äter nyttigt och jag äter tills dess att jag blir mätt. Det tycker jag är en bra fingervisning. Men givetvis är det olika för alla.
Lycka till!
"De har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort." - Olof Palme om sittande regering
|
Min träningsjournal http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184415
|
|
|
2008-09-19, 04:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Att hoppa över frukosten försämrar insulinkänsligheten och ökar risken för övervikt.
I fastande tillstånd är proteinbalansen negativ, dvs nedbrytningen är större än uppbyggnaden.
|
Hur kan en extra måltid på ha positiv inverkan på insulinkänsligheten? Trodde frekvensen av omvänt proportionell mot insulinkänsligheten?
|
|
|
2008-09-19, 06:13
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endumen
Ja, det är nödvändigt att få i sig mat på morgonen. Men det är rätt logiskt, utan mat i magen så sliter du onödigt mycket på kroppen samt tappar ork. En bra balanserad frukost hjälper dig att möta alla dagens utmaningar.
Jag brukar inte mäta kcal, jag äter nyttigt och jag äter tills dess att jag blir mätt. Det tycker jag är en bra fingervisning. Men givetvis är det olika för alla.
Lycka till!
|
Är det verkligen nödvändigt?
Jag äter alltid en rejäl frukost men jag har även testat att dra ut och springa två timmar eller gått direkt till gymmet när jag vaknat. Har aldrig haft några problem med det.
Vad skulle det vara som "sliter på kroppen"? Man har ju muskelglykogen och andra godsaker av en anledning antar jag.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.
|

|