Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-26, 15:00   #1
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Rättigheter vid privat försäljning

Jag sålde går en motorcykel till en äldre herre, Innan han besiktade hojjen så förklarade jag för honom vad jag hade gjort med den, vilket underhåll och vad som jag visste var defekt. Han ville inte provköra hojjen då han hade ryggproblem och sa flera gånger "jag litar på dig" varav jag påminde honom ett antal gånger om att det är hans plikt att se till att hojjen är i det skick han vill köpa. Jag startade upp hojjen ett antal gånger innan han besiktade cykeln.

Under tiden han besiktade MCn så påtalade han fel som han inte ville betala för och vi kom överens om ett pris som är långt under vad den är värd som inbyte hos handlare. efter vi sagt ett pris så körde jag upp motorcykeln på hans släpvagn och sen gjorde vi affär.

Nu idag ringer han och är förbannad för att han inte kan vrida om nyckeln. Detta är ett av de fel jag tydligt förklarat för honom, att den var lite sliten med åren och svår att vrida om ifall man inte har snitsen. varav han svarar att han inte kunde provköra den igår pga ryggont och inte kunde märka av det felet. Summa av det hela så tycker han att jag ska hitta en lösning på det.

Vad gäller nu? vad jag förstår så ligger plikten hos honom att kolla och setill att han vet vad han köper, samt att jag förklarade just dethär felet för honom.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:07   #2
NickeSthlm
Registered User

NickeSthlms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Från Konsumentverkets hemsida vid privat försäljning av bilar:

Köparens undersökningsplikt
Som säljare är det bra att uppmuntra köparen att undersöka bilen innan han eller hon köper den. Fel på bilen som köparen borde ha hittat vid en undersökning av bilen men som upptäcks först senare är köparens ansvar.

Du har dessutom informerat om kända fel. Det är nu upp till köparen att åtgärda det hela..
NickeSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:08   #3
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Det är väl så gott som alltid "as is" när det gäller handel mellan två privatpersoner, och att undersökningsplikten ligger på köparen.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:08   #4
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Du har rätt eftersom du påtalat felet och ansvaret ligger på honom.

Jag hade ändå åkt och lämnat tillbaka pengarna samt hämtat hojen. Gubben kommer bara ställa till bekymmer om det ena med det tredje. Bättre vänta och få sålt till folk som är vettiga.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:27   #5
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Han behövde väl inte köra för att testa att vrida om nyckeln? Att han valde att inte göra det är ju hans problem egentligen.

Två alternativ. Han får ta den som han köpte den, vilket är det rätta i min mening. Annars får du, som Bubbe säger, hämta hojen men det är ju inte så roligt och knappast något du är skyldig att göra. Att hålla på och fixa med hans hoj är ju inget alternativ som jag ser det.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:27   #6
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Du har rätt eftersom du påtalat felet och ansvaret ligger på honom.

Jag hade ändå åkt och lämnat tillbaka pengarna samt hämtat hojen. Gubben kommer bara ställa till bekymmer om det ena med det tredje. Bättre vänta och få sålt till folk som är vettiga.
Jag hade säkerligen övervägt det alternativet också ifall jag hade haft bra känsla över gubben, men med tanke på hur han uppträdde under affärens gång och såhär i efterhand så blir jag bara så less, kort stubin och motvillig att hjälpa till när allt bara sker på hans villkor.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:31   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Du har påtalat de fel du kände till, han har inte undersökt den, och du har justerat priset för att motsvara hojjens skick... Är han jobbig kan du be han stämma dig.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:35   #8
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Jag hade säkerligen övervägt det alternativet också ifall jag hade haft bra känsla över gubben, men med tanke på hur han uppträdde under affärens gång och såhär i efterhand så blir jag bara så less, kort stubin och motvillig att hjälpa till när allt bara sker på hans villkor.
Det är för att man rent moraliskt sätter honom på plats, inte för att hjälpa. Man visar att skall affären bara vara gnäll och tjat så kan han få leta upp en annan hoj! Kommer kännas bättre för dig också då du därmed vet att det inte blir något mer snack med gubbfan.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 15:40   #9
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
med tanke på hur han uppträdde under affärens gång och såhär i efterhand så blir jag bara så less, kort stubin och motvillig att hjälpa till när allt bara sker på hans villkor.
Det där är orsaken till att jag hade sagt till honom att han kan skylla sig själv. Jag har sålt flera saker på blocket där jag lovat pengarna tillbaka om sakerna inte fungerar men det är under förutsättningarna att de beter sig på ett schysst sätt.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.