Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-02, 20:33   #1
pansarvagn
Registered User

pansarvagns avatar

Reg.datum: Jun 2013
Fest på allmän plats utanför lägenhet

Förra året så var det fest utanför mitt fönster varje tisdag, fredag och lördag. Ibland även onsdagar och torsdagar. Allt från 15-20 till över 100-150 pers. Jag är helt okej med att folk har kul och festar lite då och då men när det är minst tre fester i veckan, månader i sträck så är det jävligt jobbigt.

Är det någon som har koll på vad som gäller för fester på allmän plats (gård vid bostadshuset). Hittar ingenting vettigt på polisens hemsida, ska det räknas som sammankomst?

Är det fortfarande klockan 22 som gäller att det ska vara tyst?
Gammal 2013-08-02, 20:44   #2
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag skulle nog höra med farbror blå, de ska ju inte ha regelrätta fester utanför din lägenhet och det är allmän plats. Är det en parkering, gräsmatta, uteplats eller vad? Ut och snacka med dem annars, eller samla ihop fler grannar, du kan ju inte vara ensam av att lida av detta....
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 20:46   #3
pansarvagn
Registered User

pansarvagns avatar

Det är ett område med grill och sittplatser och min lägenhet är precis utanför. Får ta och ringa polisen på måndag och kolla i sånt fall. Det är ett studentområde så det är lite speciellt, riktiga lagar gäller inte riktigt här kan man säga.
Gammal 2013-08-02, 20:50   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pansarvagn Visa inlägg
Är det fortfarande klockan 22 som gäller att det ska vara tyst?
Störa får man inte göra oavsett vad klockan är.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 20:53   #5
pansarvagn
Registered User

pansarvagns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Störa får man inte göra oavsett vad klockan är.
Tack för svaret. Stör vet jag inte om de gör alltid. Visst skriker de och håller på ibland. Men även när de pratar och det är 100 pers så låter det som tusan när de pratar.
Gammal 2013-08-02, 21:06   #6
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av pansarvagn Visa inlägg
Det är ett område med grill och sittplatser och min lägenhet är precis utanför. Får ta och ringa polisen på måndag och kolla i sånt fall. Det är ett studentområde så det är lite speciellt, riktiga lagar gäller inte riktigt här kan man säga.
Tillhör platsen utanför kanske din hyresvärd? Isåfall är det nog dem som du ska höra med.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 22:06   #7
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Om det är gården till ditt hyreshus så får man inte störa där heller, själv haft samma problem. Bodde på bottenvåningen med fönster mot gården och mina idioter till grannar hade ingen tanke på att det kunde vara störande att de stod 20 cm från mitt sovrumsfönster och skrek till kl 2 varje helg. Kontakta din hyresvärd, kolla upp vad som gäller och om de stör sedan ring störningsjouren varje gång du störs.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 22:13   #8
Alfers
Pump up the jam.

Alferss avatar

Reg.datum: Jan 2012
Det här var det bästa jag hittade.

Helt tillfälliga störningar från tillställningar eller sammankomster ska inte räknas som olägenhet enligt miljöbalkens definition i kap- 9 § 3. Detta innebär att en störning måste ha en viss varaktighet för att anses som olägenhet. Hit räknas förutom fasta störningar även regelbundna störningar samt störningar som återkommer vid flera tillfällen om än inte med någon regelbundenhet. Med andra ord så gäller inte miljöbalken helt tillfälliga tillställningar eller sammankomster: Störningar från tillställningar eller sammankomster som ej är ringa eller helt tillfälliga

http://www.mariestad.se/download/18....mankomster.pdf

Din bästa chans är nog att se om det ser ut att vara folk under 20 som dricker där och hota med att/tipsa polisen

Senast redigerad av Alfers den 2013-08-02 klockan 22:15.
Alfers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-03, 00:47   #9
pansarvagn
Registered User

pansarvagns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Tillhör platsen utanför kanske din hyresvärd? Isåfall är det nog dem som du ska höra med.
Jag vet inte faktiskt, får ta och kolla med dem och se vad de säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Om det är gården till ditt hyreshus så får man inte störa där heller, själv haft samma problem. Bodde på bottenvåningen med fönster mot gården och mina idioter till grannar hade ingen tanke på att det kunde vara störande att de stod 20 cm från mitt sovrumsfönster och skrek till kl 2 varje helg. Kontakta din hyresvärd, kolla upp vad som gäller och om de stör sedan ring störningsjouren varje gång du störs.
Lider verkligen med dig. Låter ungefär som det är hos mig. Får köra det som utväg om det inte blir bättre. Det får vara lugnt för nu när nytt folk träffas och vill lära känna varandra i början av terminen. Lite godhjärtad får man väll vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Det här var det bästa jag hittade.

Helt tillfälliga störningar från tillställningar eller sammankomster ska inte räknas som olägenhet enligt miljöbalkens definition i kap- 9 § 3. Detta innebär att en störning måste ha en viss varaktighet för att anses som olägenhet. Hit räknas förutom fasta störningar även regelbundna störningar samt störningar som återkommer vid flera tillfällen om än inte med någon regelbundenhet. Med andra ord så gäller inte miljöbalken helt tillfälliga tillställningar eller sammankomster: Störningar från tillställningar eller sammankomster som ej är ringa eller helt tillfälliga

http://www.mariestad.se/download/18....mankomster.pdf

Din bästa chans är nog att se om det ser ut att vara folk under 20 som dricker där och hota med att/tipsa polisen
Tack för att du tog dig tid att gräva lite. Hoppar in och läser pdfen nu. Störningen är ju definitivt regelbunden då den förekommer varannan dag i stort sett mellan typ 8-9 på kvällen till 2-5 på natten.
Gammal 2013-08-03, 08:18   #10
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Alltså det låter som typiska regelbundna störningar som är över vad som rimligt ska tålas. Klart du ska på hyresvärden.

Ok för att det är lite livligare i studentområden 20-21 än på andra ställen... men det är ju rimligt att 02-05 ska det vara hyfsat tyst även där.

Om du råkar veta vilka det rör sig om så kan du med all säkerhet få dem vräkta pga. det här. Annars får väl hyresvärden ordna någon övervakning på kvällarna, alternativt så har ni säkert något journummer att ringa till väktarbolag vid akuta störningar.

Störningar pisses me off. Jag ringer på fullaste allvar G4s om det är barn ute å skriker på gården här utanför kl 22:01. Lokala ordningsreglerna säger chilla 22-07. Godhjärtad i all ära men enoughs is enough.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.