2013-07-04, 19:14
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
”Förbjud föräldrar att dricka inför barnen”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...-infor-barnen/
TLDR: Artikeln handlar om att det ska vara olagligt att dricka alkohol då man tar hand om sina barn.
Vad tycker ni? Personligen tycker jag att tanken är bra, det är ju helt olämpligt att vara påverkad av någon form av substans då man tar hand om små barn. Sen vad som är rimligt att lagstifta om är ju en annan fråga. Tror få barn far illa av att föräldrarna dricker ett glas vin till maten, dessvärre är det ju många föräldrar som inte klarar av att bara dricka ett glas.
|
|
|
2013-07-04, 19:15
|
|
resU deretsigeR
Reg.datum: Mar 2009
|
Ursprungligen postat av Sniggel
Brudarna var inte värt våldtäkten
|
|
|
|
2013-07-04, 19:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Det borde vara olagligt japp. Har själv dåliga minnen från jag var 12 år då morsan blev alkoholist och försökte ta livet av sig. Vardagen kändes allt annat än trygg.
|
2013-07-04, 19:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Tycker nog inte att man ska lagstifta om det.
Däremot borde föräldrarna ge fan i att droga sig så pass att det påverkar, eller riskerar att påverka, deras förmåga att ta hand om barnen och/eller deras beteende. Såklart.
|
|
|
2013-07-04, 19:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Uppvuxen med en fader som är glad i flaskan (dock inte alkoholist)
samt missbrukare i släkten (bland)
Själv har jag knappt druckit på 3 år (kanske 8-10 ggr)
Och då alla på sistone för jag velat unna mig mer helt enkelt.
Så tror inte alls det påverkar att se folk dricka under uppväxten.
Allt är upp till än själv.
Hade jag velat "fucka ur" och missbruka så hade jag haft alla ursäkter i boken.
Men varför skulle jag?
|
|
|
2013-07-04, 19:26
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Svårt att se att lagen ens får effekt på de föräldrar som faktiskt missbrukar alkohol inför sina barn. Hur ska man kontrollera det?
|
|
|
|
2013-07-04, 19:29
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Svårt att se att lagen ens får effekt på de föräldrar som faktiskt missbrukar alkohol inför sina barn. Hur ska man kontrollera det?
|
Det kan ju få en viss signaleffekt som i längden påverkar föräldrars alkoholvanor i en positiv riktning. Då även neråt i samhällsklasserna. De som idag klassas som missbrukare kan sannolikt inte nås.
|
Senast redigerad av Olegh den 2013-07-04 klockan 19:30.
|
|
|
2013-07-04, 19:34
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Ansvarsfulla föräldrar har redan löst det här inom familjen, antingen med barnvakt om båda vill dricka eller att den ena är nykter.
De föräldrapar som vill supa kommer att göra det ändå, oaktat vad lagboken säger. Då finns det andra lagar som går att använda, om de är olämpliga som föräldrar. Tillämpa dem istället för att stifta nya, tandlösa lagar.
|
|
|
2013-07-04, 19:35
|
|
Groggluder
Reg.datum: Mar 2011
|
När jag väl tänker efter tror jag faktiskt att mina föräldrar knappt drack när jag var med, bortsätt från när det var gäster hemma eller restaurangbesök. Visst kan man dricka inför barnen men man behöver inte bli dyngrak.
|
|
|
2013-07-04, 19:42
|
|
Den soeda tösapågen
Reg.datum: Jul 2009
|
Känns som möjligtvis positivt, möjligtvis meningslöst. Men jag skulle nog inte haft något emot att se om det fungerade.
|
|
|
2013-07-04, 19:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Vore fint. Är ju väldigt jobbigt att som barn se föräldrarna fulla.
|
|
|
2013-07-04, 19:52
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Vore fint. Är ju väldigt jobbigt att som barn se föräldrarna fulla.
|
Förstår inte ens varför man skulle vilja vara full med barnen hemma, tänk om de behöver hjälp med något och sen snubblar och ramlar man bara, eller sluddrar. Då måste man ju känna sig rätt rutten, om man inte kan hjälpa sina barn med något för man är så packad.
Senast redigerad av BigIron den 2013-07-04 klockan 19:53.
|
|
|
2013-07-04, 19:54
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Ser inte riktigt problemet med att jag skulle dricka en fyra Jäger eller två folköl i TV-soffan tillsammans med framtida barn.
Vi behöver inte fler lagar som inskränker min frihet för att andra är dumma i huvudet.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2013-07-04, 19:59
|
|
Scarpa the chef
Reg.datum: Aug 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Ser inte riktigt problemet med att jag skulle dricka en fyra Jäger eller två folköl i TV-soffan tillsammans med framtida barn.
Vi behöver inte fler lagar som inskränker min frihet för att andra är dumma i huvudet.
|
häller med till tusen.....
mänga lagar blir för mycket bara för att vissa förstör och sätts det lag så e det missbrukarna som förstör endå, bättre man tar tag hårdare i de allvarliga fallen man upptäckt och visar folk att det kan gå illa och blir dyra straff.
Senast redigerad av Wzup2u den 2013-07-04 klockan 20:01.
|
|
|
2013-07-04, 20:02
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Det kan ju få en viss signaleffekt som i längden påverkar föräldrars alkoholvanor i en positiv riktning. Då även neråt i samhällsklasserna. De som idag klassas som missbrukare kan sannolikt inte nås.
|
Jag menar det, missbrukarna är väl det som är problemet.
Jag har svårt att tro att föräldrar som tar en öl eller två på eftermiddagen på något sätt är sämre "föräldrar" än nykteristen.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.
|

|