2017-03-08, 21:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Har ni förtroende för rättsväsendet?
Kort och gott; Har ni förtroende för rättsväsendet?
|
|
|
2017-03-08, 21:58
|
|
Biggus Dickus
Reg.datum: Nov 2016
|
Nej.
|
|
|
2017-03-08, 21:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Jag har personligen ingen erfarenhet från rättsväsendet. Blir bara matad av skit på facebook och aftonbladet.
Tyvärr så är det nog illa ställt.
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Nej
|
2017-03-08, 22:00
|
|
Lyft! Upp å ner!
Reg.datum: Feb 2008
|
Inte det minsta.
|
|
|
2017-03-08, 22:01
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Vilken del av det och i vilket avseende?
|
|
|
2017-03-08, 22:02
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Jag vet inte vad man ska göra heller, det känns som att vi är för civiliserade för att avrätta folk till höger och vänster, samtidigt begår folk brott som de borde straffas hårdare för än vad de gör...
|
|
|
2017-03-08, 22:03
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Ja.
Däremot behöver lagarna som styr rättväsendet, allt från reglerar polis till domstolsväsendet moderniseras.
Saker som > http://www.regeringen.se/pressmeddel...r-och-vittnen/ > behöver skyndas på, behöver bli bättre, tillåta anonyma vittnen, vittna från andra rum i större utrsäckning, polis ska kunna bötfälla, mer civilmål. Sätt kameror på polisen, fler alternativa vapen för polisen etc.
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
Senast redigerad av Snubben den 2017-03-08 klockan 22:06.
|
|
|
2017-03-08, 22:09
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Jag har överlag stort förtroende för rättssystemet.
Mest med situationer där flera människor gemensamt begår ett våldsbrott som jag känner mig skeptisk till. Man verkar fokusera väldigt mycket på "vem utdelade den dödande sparken" snarare än att alla tre eller hur många det nu var, faktiskt stod och sparkade på en människa tills den dog.
Tror man behöver se över hur man bedömer sådana situationer.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2017-03-08, 22:11
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Alla poliser jag har haft kontakt med i tjänsten har varit vettiga personer. Tycker också att de flesta domstolar verkar resonera vettigt när man faktiskt sätter sig in i domen. Sen kan man väl säga att polisens produktion(brottsuppklarning) är ganska kass men det är nog mest en organisatorisk fråga.
|
|
|
2017-03-08, 22:15
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2017
|
Nej, inte alls.
De poliser jag har träffat har varit vettiga personer, men systemet i stort är trasigt.
Våldtäktsmän och yrkeskriminella undgår straff medan vanligt folk enkelt kan dömas vid skenrättegångar.
|
|
|
2017-03-08, 22:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Vilken del av det och i vilket avseende?
|
Jag tänker nog hela kedjan, från utredning till domstol och påföljd. Har själv genom mitt arbete sett en hel del av hur det fungerar, och läste nyligen denna debattartikel; https://www.svd.se/sverige-har-i-pra...m-kriminalitet
Har många gånger funderat hur jag skulle tänka om jag själv, eller anhörig blev utsatt för brott. Där av min fråga.
|
|
|
2017-03-08, 22:17
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Överlag ja, men det är nog mest för att jag har rest så pass mycket i världen och upplevt allt från icke existerande rättsväsenden till korruption. Jag har sett oskyldigt dömda skjutas på fläcken och jag har sett skyldiga gå fria genom att hosta fram lite sedlar. Jag tycker Sverige överlag har en bra grund, men som föregående talare har skrivit så är den lite förlegad. Den är baserad på då man begick brott 1 mot 1, inte 4 mot 1 och den är heller inte anpassad till att ta hand om utrikesfödda som begår brott.
Jag har dock _förtroende_ för _rättsväsendet_ just för att jag tror att saker och ting ändå oftast går sin laga gång. Däremot ser jag att polisen slackar i mycket vilket i sin tur påverkar rättsgången negativt, men det har inget med förtroende att göra.
|
|
|
2017-03-08, 22:20
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Iofs, jag vet inte om det är en förtroendefråga, men småkriminella som stup i kvarten gör om brott på brott för att få pengar till sina droger är ju en brist i rättsväsendet i sig. Vet inte hur TS menar med förtroende där. Jag har ju fortfarande förtroende till rättsväsendet, men jag ser ju att rättsväsendet är en som schweizerost där hålen nyttjas av ligister som åker på en räkmacka genom vårt system.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.
|

|