Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-23, 08:29   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Effekter av kurkumin på hälsan

Citat:
Turmeric, a spice that has long been recognized for its medicinal properties, has received interest from both the medical/scientific world and from culinary enthusiasts, as it is the major source of the polyphenol curcumin. It aids in the management of oxidative and inflammatory conditions, metabolic syndrome, arthritis, anxiety, and hyperlipidemia. It may also help in the management of exercise-induced inflammation and muscle soreness, thus enhancing recovery and performance in active people. In addition, a relatively low dose of the complex can provide health benefits for people that do not have diagnosed health conditions. Most of these benefits can be attributed to its antioxidant and anti-inflammatory effects. Ingesting curcumin by itself does not lead to the associated health benefits due to its poor bioavailability, which appears to be primarily due to poor absorption, rapid metabolism, and rapid elimination. There are several components that can increase bioavailability. For example, piperine is the major active component of black pepper and, when combined in a complex with curcumin, has been shown to increase bioavailability by 2000%. Curcumin combined with enhancing agents provides multiple health benefits. The purpose of this review is to provide a brief overview of the plethora of research regarding the health benefits of curcumin
Curcumin: A Review of Its’ Effects on Human Health. Foods, 22 October 2017, 6(10), 92.

Gratis fullängdsartikel:

http://www.mdpi.com/2304-8158/6/10/92/htm

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 10:33   #2
AlexGBG
Registered User

AlexGBGs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Skönt att höra. Jag äter mald gurkmeja ihop med svartpeppar dagligen. Gott är det dock inte...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-23, 12:46   #3
Konradsson
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Problemet med kurkumin är både den låga (<1%) biotillgänglighet och att det är en vattenlöslig molekyl, vilket försvårar distribution till kroppens vävnader. Enligt de studier jag har läst ökar svartpeppar biotillgängligheten med 6,9x (1) och 7,9x (2). Det låter visserligen mycket, men i slutändan blir det inte mer än 2-3%. Det finns s.k. "phytosome" formuleringar som gör molekylen mer fettlöslig. Meriva är en sådan produkt. Jag skulle tro att det är det bästa sättet att inta kurkumin. Det verkar dock vara mycket "conflict of interest" i studier kring kurkumin, så man vet aldrig.
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 17:03   #4
Whizzlarn
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Problemet med kurkumin är både den låga (<1%) biotillgänglighet och att det är en vattenlöslig molekyl, vilket försvårar distribution till kroppens vävnader. Enligt de studier jag har läst ökar svartpeppar biotillgängligheten med 6,9x (1) och 7,9x (2). Det låter visserligen mycket, men i slutändan blir det inte mer än 2-3%. Det finns s.k. "phytosome" formuleringar som gör molekylen mer fettlöslig. Meriva är en sådan produkt. Jag skulle tro att det är det bästa sättet att inta kurkumin. Det verkar dock vara mycket "conflict of interest" i studier kring kurkumin, så man vet aldrig.
For example, piperine is the major active component of black pepper and, when combined in a complex with curcumin, has been shown to increase bioavailability by 2000%.

Såhär står det i inlägget grubb länkat. 2000% är ju inte fy skam?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 17:30   #5
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
For example, piperine is the major active component of black pepper and, when combined in a complex with curcumin, has been shown to increase bioavailability by 2000%.

Såhär står det i inlägget grubb länkat. 2000% är ju inte fy skam?
2000% är den högsta siffra jag har hört. Det är en klar förbättring. När man tittar närmare verkar det dock som att denna förbättring endast sker inom de första minuterna. Efter 30 minuter är plasma-koncentrationen samma, både med och utan piperin. Cmax (peaken i spektrat) ökar, men AUC (den kumulativa exponeringen) förblir samma. Enligt denna studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...523/figure/F3/.
Gammal 2017-10-29, 18:53   #6
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Nu har jag missat det senaste rönet, vad ska man med gurkmeja till?
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 18:58   #7
whuddafuks
Elskar pråttin asså

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nu har jag missat det senaste rönet, vad ska man med gurkmeja till?
Det kan bota allt från diabetes till föräldralöshet (enligt kostexperter i alla fall)

Men det ska väl ha många antiinflammatoriska egenskaper, särkilt bra mot ledproblem som artros.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 20:28   #8
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Var försiktiga med piperin om ni äter läkemedel. Det bryts ner av ett leverenzym som många läkemedel också bryts ner av, CYP3A4. Piperin kan göra att ni får högre koncentration av era läkemedel vilket, beroende på läkemedel, kan vara väldigt farligt. Kolla upp vilket enzym erat läkemedel bryts ner av om ni ska experimentera med piperin.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 20:56   #9
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Var försiktiga med piperin om ni äter läkemedel. Det bryts ner av ett leverenzym som många läkemedel också bryts ner av, CYP3A4. Piperin kan göra att ni får högre koncentration av era läkemedel vilket, beroende på läkemedel, kan vara väldigt farligt. Kolla upp vilket enzym erat läkemedel bryts ner av om ni ska experimentera med piperin.
Det är väl hela poängen med piperin. Den hämmar CYP3A4, vilket i sin tur minskar förstapassagemetabolismen för kurkumin. Mer kurkumin når således blodcirulationen.

Jag har dock aldrig hört att piperin bryts ned av CYP3A4. Allt jag läser tyder på att den har en hämmande effekt.

Det verkar även som att kurkumin tvärtom kan inducera CYP3A4. Åtminstone i råttor.
Citat:
Mechanism studies revealed that CYP3A4 was markedly activated by curcumin metabolites
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25300360
Gammal 2017-10-29, 21:24   #10
Skoen
Banned User

Reg.datum: Jan 2014
Dricker några koppar te i veckan som innehåller kurkumin, bland div andra te-iga grejor. Hade varit kul om det gjorde något för hälsan mer än att bara vara ett gott te.
Skoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-29, 21:45   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Det är väl hela poängen med piperin. Den hämmar CYP3A4, vilket i sin tur minskar förstapassagemetabolismen för kurkumin. Mer kurkumin når således blodcirulationen.

Jag har dock aldrig hört att piperin bryts ned av CYP3A4. Allt jag läser tyder på att den har en hämmande effekt.

Det verkar även som att kurkumin tvärtom kan inducera CYP3A4. Åtminstone i råttor.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25300360
Ja, men det ger ju samma effekt på diverse mediciner folk stoppar i sig, vilket får långt mer ödesdigra konsekvenser vid förhöjda nivåer i kroppen än vad förhöjda nivåer av gurkmeja får.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 05:35   #12
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
https://www.bodystore.com/vitaprana-...rcumin-60-caps

Denna? Bra?

tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 13:04   #13
Konradsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
https://www.bodystore.com/vitaprana-...rcumin-60-caps

Denna? Bra?

Det är helt ok. Men som jag skrev tidigare, det bästa kurkumin-tillskottet på marknaden är en phytosome-formulering, till exempel Meriva.

Länk: https://naturprodukter.se/vitaminer-...a-500-60-kaps/
Gammal 2017-10-30, 14:06   #14
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Gör mina egna kapslar innehållande 50% gurkmeja, 30% svartpeppar och 20% ingefära.
Började med dem för ett par år sedan efter att min armbåge hade bråkat under väldigt långt tid. Blev bra på någon vecka (placebo, tur eller faktisk funktion spelar mindre roll, bra blev det) och har därefter inte vågat sluta med det.
=)
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-30, 14:45   #15
AlexGBG
Registered User

AlexGBGs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Gör mina egna kapslar innehållande 50% gurkmeja, 30% svartpeppar och 20% ingefära.
Började med dem för ett par år sedan efter att min armbåge hade bråkat under väldigt långt tid. Blev bra på någon vecka (placebo, tur eller faktisk funktion spelar mindre roll, bra blev det) och har därefter inte vågat sluta med det.
=)
Jag började med gurkmeja + svartpeppar. Mitt knä blev bättre.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.