2013-06-09, 23:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Gröna linser!
Var och handla här om dagen och bestämde mig då för att testa gröna linser, efter att ha låtit dom stå i ca 2 timmar och kokat dom i 30 min så var det dags att hugga in, och fy fan! smaken var helt ok men konsistensen var åt he*vete!
hur eller med vad ska man äta gröna linser för att man ska få ner det ?
|
|
|
2013-06-09, 23:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Du har sannolikt överkokat dem. Man behöver inte lägga gröna linser i blöt, och det kan räcka med att koka dem i 20 min, har märkt att det varierar lite mellan olika märken också. Kan varmt rekommendera Saltå Kvarns linser, de blir bra i konsistens.
Jag brukar använda dem i grytor. Man kan även blanda dem med 50/50 med ris och koka som vanligt (gäller att man har 20-min ris då). Curry och spiskummin är kryddor som gör sig bra i soppa/gryta med linserna.
|
2013-06-09, 23:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Icefire
Du har sannolikt överkokat dem. Man behöver inte lägga gröna linser i blöt, och det kan räcka med att koka dem i 20 min, har märkt att det varierar lite mellan olika märken också. Kan varmt rekommendera Saltå Kvarns linser, de blir bra i konsistens.
Jag brukar använda dem i grytor. Man kan även blanda dem med 50/50 med ris och koka som vanligt (gäller att man har 20-min ris då). Curry och spiskummin är kryddor som gör sig bra i soppa/gryta med linserna.
|
Ja det kan nog vara så, dem var nog definitivt överkokta, äter dem inte för smaken utan för det höga protein värdet i jämförelse med priset, har även läst att de kan vara farliga att äta råa, stämmer detta ? vill bara kunna få i mig dem på enklaste sätt
|
|
|
2013-06-12, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av ToughLove
Ja det kan nog vara så, dem var nog definitivt överkokta, äter dem inte för smaken utan för det höga protein värdet i jämförelse med priset, har även läst att de kan vara farliga att äta råa, stämmer detta ? vill bara kunna få i mig dem på enklaste sätt
|
Köp röda istället. Mycket godare! Äter det själv med ägg och ost (blandar ihop allt). Riktigt gott är det. Gröna linser blir jag nästan spyfärdig av.
|
|
|
2013-06-13, 11:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Koka de gröna linserna i buljong istället för att ha salt i vattnet det gör smaken betydligt godare. Själv föredrar jag kycklingbuljong men grönsaksversionen är inte illa den heller.
Om du låter dem ligga i blöt i 3 timmar har de ~6 min koktid. Utan att ha legat i blöt så runt 18-20min.
Överkokta smakar förjävligt så det är bättre med lite tuggmotstånd.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”
/ Desmond Tutu
|
|
|
2013-06-13, 11:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
haha trodde du syftade på linser för ögonen, gröna.
tappade bort mig helt när jag läste att du kokat och huggit in
|
|
|
2013-06-13, 17:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av ToughLove
|
Ingen aning om det är farligt att äta dem råa, men det verkar väldigt dumt. Koka en rejäl sats och förvara i kylskåpet istället!
|
2013-06-13, 21:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Du kokade och åt det som att det var ris alltså?
Major fail. Leta upp något recept med linser i istället, typ daal.
Baljväxter ska tillagas också apropå.
|
|
|
2013-06-15, 21:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2012
|
Koka linserna enl rekomenderad tid på paketet, se till att dom är ekologiska. Köp inga skit eldoradolinser eller nått sånt billigt, det är SKIT.
Mitt tips är att byta ut köttfärsen mot kokta linser för enkel och snabb matlagning.
|
|
|
2013-06-16, 08:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Använd linserna som utfyllnad i tex grytor eller ris.
Tipps på att få bra smak på gröna linser är att koka dem i buljong tex.
Brukar koka upp med grönsaksbuljong, en halv gul lök, en skalad morot och kanske en vitlöksklyfta.
Stormkoka inte linserna, då är de lätt att de blir överkokta/sönderkokta och tappar konsistens.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:11.
|

|