Nu tänker jag kommentera din kost utifrån mina egna erfarenheter och åsikter. Rent spontant ska man ju inte behöva bli trött p.g.a. den där kosten en dag, men det gäller att du varierar dig, så jag ställer lite frågor.
1) Äter du creme fraiche varje dag? Det finns ju en del debatter kring det också, att man inte ska äta så mycket homogeniserat fett. Jag undviker det nästan helt, förutom det som finns i lättyoghurten, och visst händer det ibland att jag äter creme fraiche.
(grädde, smör, hårdost och gammaldags mjölk är däremot icke-homogeniserat fett, dvs bra grejer, i rätt mängd)
2) Varför äter du sylt och hur mycket tar du? Det innehåller oerhört mycket socker och det blir man lätt slö av. (förutom första minutrarna då) Ät bär istället tycker jag.
3) Vad är det för proteinpulver du kör med? Är det artificiellt smaksatt - isåfall vilka tillsatser innehåller det? Kanske dessa kemikalier har negativ inverkan på dig.
4) Är det "vanlig" pasta du äter varje dag? Varför aldrig någon fullkornspasta eller någon annan kolhydratkälla med lite fibrer och mer näring i? T ex fullkornsris, bulgur, couscous, matvete, quinoa etc.
5) Hur ofta äter du kyckling? Man kan äta betydligt mer kyckling än kött, men två ggr per dag varje dag skulle jag inte rekommendera, fast nu var det här väl bara ett exempel.
6) När, var och hur får du i dig omättat (och fleromättat) fett? Jag ser bara mättade fetter i din kost. Du bör äta både mättat och omättat.
7) Vad intar du för drycker förutom målen med mjölk? Dricker du vatten till maten? Dricker du tillräckligt? Eller, mindre vanligt men inte helt oförekommande, för mycket? Rätt vätskebalans i kroppen är a och o för bästa prestation.
8) Äter du aldrig nötter, frön eller andra sädesslag än havregryn? De innehåller många nyttiga ämnen som man bevisligen behöver för en god hälsa. Många vitamin- och mineraltillskott innehåller ju dessa ämnen (zink t ex) för att det ska vara bra men det är nog inte alltid det ger samma effekt av att ta dem sådär syntetiskt och isolerat. Enligt mig är dessa tillskott helt onödiga om man äter mångsidigt.
9) Vilken är din huvudsakliga c-vitaminkälla? C-vitamin sägs vi behöva varje dag.
10) Morötter är bra, men har du aldrig gröna grönsaker till maten?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
De som har jobbig pollenallergi brukar iofs beskriva att de blir trötta, men då brukar det även finnas andra symptom; klåda i ögonen, nästäppa eller rinnande näsa etc.
|
Precis, pollenallergi ger irritation i näsa och/eller ögon innan andra symptom.