Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-09, 13:03   #1
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
Seg/slö i huvudet - hjälp mig utesluta!

Jag har under en längre tid varit seg och slö i huvudet, ibland känns det som om saker och ting inte är verkligt utan att jag bara kollar på och att munnen på mig går ändå. Det har dock blivit lite "värre" på senare tid.. kan vakna upp pigg och sen blir jag seg i huvudet under dagen och sen lättar det på kvällen.

Egentligen vet jag inte vad detta beror på, men om det har något med kosten att göra så hade jag velat ha er hjälp att utesluta vad det kan vara. Mina dagar ser generellt ut såhär:

Vaknar
Frukost - 1 proteinshake (mjölk), 2dl havregryn m. sylt och 2/3 ägg
Efter detta blir jag seg i huvudet.
(Mellanmål), ett äpple el. liknande om det är mellanmål.
Lunch - pasta, kyckling och någon cremefraicheaktig sås. + morot
Träning
Proteinshake (mjölk)
Middag - pasta, kyckling och någon cremefraicheaktig sås. + morot
(Kvällsmål) - keso + äpple

Jag sover gott på natten, har aldrig problem att somna och sover ca 7-8h/natt. Jag klarar av det som ska göras om dagarna och plugget har gått bra. Att jag är seg i huvudet påverkar dock min lust att snacka längre med människor och jag upplever att mitt korttidsminne är försämrat (eller så lyssnar jag bara inte på vad människor säger p.g.a. att jag inte orkar/tänker på annat).

Är det någon som upplevt liknande eller kan ni se uppenbara brister i kosten som kan påverka kroppen på detta sätt?

Senast redigerad av andnel den 2013-06-09 klockan 13:04.
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 13:18   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Testa att utesluta ägg och proteinshakes, i valfri ordning. Kolla om du noterar skillnad.

Har du någon allergi du känner till?

Senast redigerad av tjing den 2013-06-09 klockan 13:25.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 13:37   #3
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Testa att utesluta ägg och proteinshakes, i valfri ordning. Kolla om du noterar skillnad.

Har du någon allergi du känner till?
Ska testa detta!

Nej har ingen allergi vad jag känner till... dock har tanken slagit mig, att jag kanske borde i vart fall gå till vårdcentralen för att testa.
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 14:08   #4
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det låter inte som symptom på födoämnesallergi. De som har jobbig pollenallergi brukar iofs beskriva att de blir trötta, men då brukar det även finnas andra symptom; klåda i ögonen, nästäppa eller rinnande näsa etc.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 15:21   #5
Ungkarlsliv
Registered User

Ungkarlslivs avatar

Reg.datum: May 2013
Har haft likadant ända sedan jag var liten. Styrketräning hjälper bäst men promenader hjälper rätt bra också. Nån trodde det berodde på mitt låga blodtryck.
Ungkarlsliv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 15:28   #6
nomirin
Registered User

Nu tänker jag kommentera din kost utifrån mina egna erfarenheter och åsikter. Rent spontant ska man ju inte behöva bli trött p.g.a. den där kosten en dag, men det gäller att du varierar dig, så jag ställer lite frågor.

1) Äter du creme fraiche varje dag? Det finns ju en del debatter kring det också, att man inte ska äta så mycket homogeniserat fett. Jag undviker det nästan helt, förutom det som finns i lättyoghurten, och visst händer det ibland att jag äter creme fraiche.
(grädde, smör, hårdost och gammaldags mjölk är däremot icke-homogeniserat fett, dvs bra grejer, i rätt mängd)

2) Varför äter du sylt och hur mycket tar du? Det innehåller oerhört mycket socker och det blir man lätt slö av. (förutom första minutrarna då) Ät bär istället tycker jag.

3) Vad är det för proteinpulver du kör med? Är det artificiellt smaksatt - isåfall vilka tillsatser innehåller det? Kanske dessa kemikalier har negativ inverkan på dig.

4) Är det "vanlig" pasta du äter varje dag? Varför aldrig någon fullkornspasta eller någon annan kolhydratkälla med lite fibrer och mer näring i? T ex fullkornsris, bulgur, couscous, matvete, quinoa etc.

5) Hur ofta äter du kyckling? Man kan äta betydligt mer kyckling än kött, men två ggr per dag varje dag skulle jag inte rekommendera, fast nu var det här väl bara ett exempel.

6) När, var och hur får du i dig omättat (och fleromättat) fett? Jag ser bara mättade fetter i din kost. Du bör äta både mättat och omättat.

7) Vad intar du för drycker förutom målen med mjölk? Dricker du vatten till maten? Dricker du tillräckligt? Eller, mindre vanligt men inte helt oförekommande, för mycket? Rätt vätskebalans i kroppen är a och o för bästa prestation.

8) Äter du aldrig nötter, frön eller andra sädesslag än havregryn? De innehåller många nyttiga ämnen som man bevisligen behöver för en god hälsa. Många vitamin- och mineraltillskott innehåller ju dessa ämnen (zink t ex) för att det ska vara bra men det är nog inte alltid det ger samma effekt av att ta dem sådär syntetiskt och isolerat. Enligt mig är dessa tillskott helt onödiga om man äter mångsidigt.

9) Vilken är din huvudsakliga c-vitaminkälla? C-vitamin sägs vi behöva varje dag.

10) Morötter är bra, men har du aldrig gröna grönsaker till maten?

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
De som har jobbig pollenallergi brukar iofs beskriva att de blir trötta, men då brukar det även finnas andra symptom; klåda i ögonen, nästäppa eller rinnande näsa etc.
Precis, pollenallergi ger irritation i näsa och/eller ögon innan andra symptom.

Senast redigerad av nomirin den 2013-06-09 klockan 15:32.
nomirin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 17:43   #7
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Det låter inte som symptom på födoämnesallergi. De som har jobbig pollenallergi brukar iofs beskriva att de blir trötta, men då brukar det även finnas andra symptom; klåda i ögonen, nästäppa eller rinnande näsa etc.
Tycker det låter som klockrena symptom på någon form av födoämnesallergi? Kände mig i princip som trådskaparen innan jag fick reda på att jag var överkänslig mot laktos. Blev som en zombie efter en måltid innehållande laktos eller en proteinshake, gick omkring dåsig i min egen lilla värld. Skulle rekommendera trådskaparen att testa att helt utesluta mjölkprodukter under några veckor o se vad som händer...
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 17:52   #8
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Perramja Visa inlägg
Tycker det låter som klockrena symptom på någon form av födoämnesallergi? Kände mig i princip som trådskaparen innan jag fick reda på att jag var överkänslig mot laktos.
NB att laktosintolerans inte är en allergi. Inte heller glutenintolerans, innan någon tar upp det. Ja, jag är petig nu, men det spelar roll.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 18:00   #9
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
NB att laktosintolerans inte är en allergi. Inte heller glutenintolerans, innan någon tar upp det. Ja, jag är petig nu, men det spelar roll.
Sant
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 18:09   #10
gratefuldead
Registered User

gratefuldeads avatar

Reg.datum: Feb 2012
Låter som det skulle vara någonting stress- eller ångestrelaterat. Har du mycket oro eller stress i övrigt?

Har själv problem med liknande slöhet och att det ibland känns som att huvudet inte hänger med kroppen eller vad man ska säga. Problemet för min del är stress och oro, det som hjälper är att försöka koppla av och minska oro/stress/ångest.

Take care

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 19:02   #11
WahWillDuh
Registered User

WahWillDuhs avatar

Reg.datum: Feb 2013
Hade samma problem som dig och det påverkade min träning något enormt. Men efter jag började promenera till träningen så släppte det. Jag rensade huvudet helt enkelt och kunde va i frisk luft i 10-15 minuter.

Detta kanske inte löser din "kroniska" seghet, men kan hjälpa innan träning!
WahWillDuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 00:48   #12
nomirin
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead Visa inlägg
Låter som det skulle vara någonting stress- eller ångestrelaterat. Har du mycket oro eller stress i övrigt?

Har själv problem med liknande slöhet och att det ibland känns som att huvudet inte hänger med kroppen eller vad man ska säga. Problemet för min del är stress och oro, det som hjälper är att försöka koppla av och minska oro/stress/ångest.

Take care
+1
Stress och negativa tankar är min största fiende mot framgång i träningen. Jag är inte deprimerad men man kan ibland, helt plötsligt, vara orolig/stressad för små skitsaker, vanligtvis när man är i ett svagt fysiskt tillstånd. Typ att man ätit eller druckit dåligt, då är man mer sårbar. Nu har jag ju lärt mig hantera detta så jag vet att alla negativa laddningar i huvudet alltid går över om man sköter kroppen.

Min erfarenhet är att ett starkt psyke krävs för att få en stark kropp. Ofta mår man och presterar som man tänker.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:53.