Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-07, 12:43   #1
Megustaa
Registered User

Megustaas avatar

Reg.datum: Jun 2012
Tjejer - hur tacklar ni mens/PMS under deff?

Jag har googlat runt lite men inte hittat något om just detta.

Jag undrar hur andra tjejer tacklar mens och PMS under deffen?

Jag själv är ganska "liten i maten" normalt sett, men ca 1 vecka innan det kickar igång ändras aptiten avsevärt.
Det är inte så att jag "blir lite sugen", jag blir helt enkelt inte mätt på mina vanliga portioner och blir snabbt hungrig igen efter jag har ätit.

Ca 3 dagar innan eskalerar det och sötsuget sätter igång. Det är så illa att jag är nära till tårar om nån käkar en glass framför nyllet på mig, jag får extremt svårt att kontrollera mig och under en av dagarna brukar jag oftast "duka under" och trycka i mig det mesta jag kommer över.

Efter dessa tre dagar så återgår allt till det normala, sötsuget försvinner och aptiten är precis densamma som innan.

Under mensen går jag i regel upp runt 2kg (vätska antar jag). Jag blir svullen, känner mig fet och kläderna sitter tight.

Tränar gör jag, men under största möjliga protest, är så sjukt omotiverad och känner mig tjock och allt är förgäves ungefär.

När mensen väl är slut återgår jag alltid till min normala vikt, ibland något kilo mindre till och med.

Är det någon annan tjej som har samma problem under mensen? Klarar ni av att stå emot sötsuget och aptiten?
Megustaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-07, 14:50   #2
tjing
Banned User

Jag hade ju provat att supplementera med vitamin b6, alternativt b6 + magnesium, alternativt en b-complex. Finns rön som visar på att det kan förbättra humör och kanske påverka matsug.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-07, 22:46   #3
Mucklan
Registered User

Mucklans avatar

Reg.datum: Aug 2011
Har massa präktiga tips men väntar lite med att skriva ner dem och ställer en fråga först istället.
TS, äter du p-piller?
Mucklan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 06:19   #4
Megustaa
Registered User

Megustaas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mucklan Visa inlägg
Har massa präktiga tips men väntar lite med att skriva ner dem och ställer en fråga först istället.
TS, äter du p-piller?
Nej, jag kan inte ta hormonella preventivmedel
Gammal 2013-06-08, 07:49   #5
Mucklan
Registered User

Mucklans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Megustaa Visa inlägg
Nej, jag kan inte ta hormonella preventivmedel
Du missar ingenting Du behöver inte förklara varför du inte kan käka hormonella p-piller, min om det är något hormoenllet bakom så kan jag förstå varför PMS och mens kan kännas jävligt jobbig. Hormoner påverkar fjantigt mycket och blir det obalans så känner man knappt igen sig själv.

Nåväl, präktiga tips.

- Att veta varför suget kommer är en bra början. Jobba mentalt med att säga dig att det är PMS/mensen som spökar, inte hunger "på riktigt".

- Hormonnivåerna i kroppen mellan ägglossning och mens är densamma som när man är gravid. Först vid mensen ändras nivåerna och kroppen fattar ok inte gravid. Lite sister science då man är gravid vill man äta mycket mat, stort sug på mat. Så innan mensen kommer förbereder kroppen sig på att ta hand om ett barn och nu vill den ha mat! Du vet att så inte är fallet. Den tanken kan hjälpa då man jobbar mot suget (även om den är totalt ovetenskaplig).

- Var aktiv. Gå ut och gå, tvätta, städa…

- Vill du käka godis? Säg till dig själv att du får äta allt godis du vill men först måste du äta riktigt mat. Är du fortfarande hungrig efter en tallrik gröt eller sallad så är det bara att äta godis. Det brukar hjälpa för mig, oftast känns en sallad eller gröt inte alls lockande och det blir lättare att välja bort godiset eftersom jag vet att jag egentligen inte är hungrig, bara sugen.

- Träna med mens är pest. Men du gör det, så yay you! Att låta bli att träna gör saker oftast ännu värre. Bit ihop, sura lite, ge dig själv beröm efteråt.

- Och om du skulle äta lite mer än vanligt så innebär det bara att deffen blir någon dag längre. I det stora hela vad spelar det för roll?

- Ät god deffmat. Det gäller alltid. Deff innebär bara att ligga på underskott vilket absolut inte är samma sak som att äta tråkig mat. PMS + glassväder + trist mat = blä för allt.
Gammal 2013-06-08, 08:27   #6
Megustaa
Registered User

Megustaas avatar

Citat:
Du missar ingenting Du behöver inte förklara varför du inte kan käka hormonella p-piller, min om det är något hormoenllet bakom så kan jag förstå varför PMS och mens kan kännas jävligt jobbig. Hormoner påverkar fjantigt mycket och blir det obalans så känner man knappt igen sig själv.

Nåväl, präktiga tips.

- Att veta varför suget kommer är en bra början. Jobba mentalt med att säga dig att det är PMS/mensen som spökar, inte hunger "på riktigt".

- Hormonnivåerna i kroppen mellan ägglossning och mens är densamma som när man är gravid. Först vid mensen ändras nivåerna och kroppen fattar ok inte gravid. Lite sister science då man är gravid vill man äta mycket mat, stort sug på mat. Så innan mensen kommer förbereder kroppen sig på att ta hand om ett barn och nu vill den ha mat! Du vet att så inte är fallet. Den tanken kan hjälpa då man jobbar mot suget (även om den är totalt ovetenskaplig).

- Var aktiv. Gå ut och gå, tvätta, städa…

- Vill du käka godis? Säg till dig själv att du får äta allt godis du vill men först måste du äta riktigt mat. Är du fortfarande hungrig efter en tallrik gröt eller sallad så är det bara att äta godis. Det brukar hjälpa för mig, oftast känns en sallad eller gröt inte alls lockande och det blir lättare att välja bort godiset eftersom jag vet att jag egentligen inte är hungrig, bara sugen.

- Träna med mens är pest. Men du gör det, så yay you! Att låta bli att träna gör saker oftast ännu värre. Bit ihop, sura lite, ge dig själv beröm efteråt.

- Och om du skulle äta lite mer än vanligt så innebär det bara att deffen blir någon dag längre. I det stora hela vad spelar det för roll?

- Ät god deffmat. Det gäller alltid. Deff innebär bara att ligga på underskott vilket absolut inte är samma sak som att äta tråkig mat. PMS + glassväder + trist mat = blä för allt.
Jag tycker det var jättebra tips!
Jag får försöka jobba på den mentala biten som du säger, man blir ju verkligen insane in the membrane, började böla en gång för att jag tyckte att jag inte kunde äta något. Hjälp liksom.
Gammal 2013-06-08, 10:14   #7
JasminV
Registered User

JasminVs avatar

Reg.datum: Oct 2012
Gud vad jag tycker synd om dlg, har aldrig haft sånna PMS besvär. Jag tappar aptiten helt vid mens, men veckan efter så känns det som att jag har hål i magen, kan äta hur mycket som helst.

Jag hittar alternativ till de vanliga man kan äta när man blir sötsugen, antingen bakelser (typ tastyhealths recept) eller frukt. Men försöker att hålla mig inom 1500 kcal. Men vad jag förstår så går du ju inte upp i vikt iaf av ditt ätande under mens så det är ju ingen katastrof :p
Gammal 2013-06-08, 11:14   #8
Mucklan
Registered User

Mucklans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Megustaa Visa inlägg
Jag tycker det var jättebra tips!
Jag får försöka jobba på den mentala biten som du säger, man blir ju verkligen insane in the membrane, började böla en gång för att jag tyckte att jag inte kunde äta något. Hjälp liksom.
Tack

Får PMS var tredje månad kanske och då brukar humöret svaja på olika sätt. Oftast är det något som jag stört mig på innan som triggar igång mig. Att jag reagerar är inte konstigt men sättet jag reagerar på...oh my. Då gäller det att andas djupt, räkna till 10, ta en löprunda och INTE skriva arga sms till pojkvän i annat land. Absolut inte skriva arga sms Gjort det misstaget och gör inte om det.

Har läst några av dina inlägg i defftråden, du verkar ha en lite tuffare period just nu som förmodligen tär på psyket. Antar att det kändes lika jobbigt som dumt att börja böla pga känslan att inte kunna äta något.
Gammal 2013-06-08, 13:17   #9
Megustaa
Registered User

Megustaas avatar

Citat:
Tack

Får PMS var tredje månad kanske och då brukar humöret svaja på olika sätt. Oftast är det något som jag stört mig på innan som triggar igång mig. Att jag reagerar är inte konstigt men sättet jag reagerar på...oh my. Då gäller det att andas djupt, räkna till 10, ta en löprunda och INTE skriva arga sms till pojkvän i annat land. Absolut inte skriva arga sms Gjort det misstaget och gör inte om det.

Har läst några av dina inlägg i defftråden, du verkar ha en lite tuffare period just nu som förmodligen tär på psyket. Antar att det kändes lika jobbigt som dumt att börja böla pga känslan att inte kunna äta något.
Det är sant att jag har det lite tufft, detta är min allra första deff och jag har fått tackla allt vad det innebär (nu låter jag som en riktig mes) men det var inte riktigt lika enkelt som jag trott alla gånger.
Gammal 2013-06-08, 13:30   #10
Megustaa
Registered User

Megustaas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JasminV Visa inlägg
Gud vad jag tycker synd om dlg, har aldrig haft sånna PMS besvär. Jag tappar aptiten helt vid mens, men veckan efter så känns det som att jag har hål i magen, kan äta hur mycket som helst.

Jag hittar alternativ till de vanliga man kan äta när man blir sötsugen, antingen bakelser (typ tastyhealths recept) eller frukt. Men försöker att hålla mig inom 1500 kcal. Men vad jag förstår så går du ju inte upp i vikt iaf av ditt ätande under mens så det är ju ingen katastrof :p
Det är fasen inte kul, det enda jag går och tänker på är mat.

Det var ett intressant tips! Jag brukar försöka i den mån det går att ersätta godsaker med t.ex kvarg och bär.

Är det riktig kris kanske det är bättre moffa lite för mycket kesella än att trycka tre kexchoklad, antar jag, men jag försöker verkligen lägga band på mig själv.
Gammal 2013-06-09, 09:22   #11
Ramboline
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Har själv inget problem under mens,förutom att jag lägger på mig vätska 3,5 kg tråkigt nog men har aldrig något söt sug.Ni som har det testa ett protein som heter Double Pro chocolate.Smakar och ser ut som chokladpudding.
Ramboline är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.