2014-05-08, 17:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Fel på ämnesomsättningen?
Jag har på alla sätt försökt gå ner i vikt och ligger alltid på ett kaloriunderskott
när jag väl går ner i vikt. Saken är den att det spelar ingen roll om jag ligger
på ett underskott på 500 kcal, 1000 kcal eller 1500 kcal. Det går lika segt och
tycker det är frustrerande att det tar så lång tid och att jag måste äta små
portioner för att gå ner i vikt. Har märkt att när jag äter stora portioner trots
kcal underskott så går jag aldrig ner i vikt, snarare stannar eller går upp.
Det låter sjukt, jag vet, men bör jag gå till en vårdcentral eller liknande?
Har sjukt lätt för att gå upp i vikt men jättesvårt för att gå ner och det är
verkligen skitjobbigt. Vad kan det vara? Vad gör jag för fel? Jag har verkligen
räknat kalorier och sådant och får alltid samma resultat oavsett hur stort
underskottet är. Tack!
|
|
|
2014-05-08, 17:12
|
|
En påse med mos.
Reg.datum: Feb 2006
|
Hur länge har du legat på ett visst underskott?
Det är inte så att du tror att du rör dig mer än vad du faktiskt gör på en dag?
Skriv längd/vikt och kalorinivå du legat på.
Och gärna hur länge du legat på just den nivån av kalorier också.
|
|
|
|
2014-05-08, 17:19
|
|
Registered User
|
Värt att tillägga: Min pappa behandlades för struma för ett par år sen. Om det är
ärftligt eller inte, vet jag inte.
När jag försökt gå ner i vikt så har jag tex gått på bandet, sprungit eller kört
crosstrainern. Jag har ibland haft ett väldigt lågt kaloriunderskott eller ett medium typ men inget händer. Har inga exakta siffror på hur mycket kalorier jag kan ha bränt eftersom att dom som visas på gymmet inte är korrekta till 100 %.
Men utöver det har jag ändå gått lite promenader, rört mig och verkligen inte
ätit kaloritäta saker.
Längd: 178 cm
nuvarande vikt: 81,5 kg.
Tyvärr har jag ofta hamnat i perioder där jag behövt jojobanta eftersom att jag älskar mat så mycket.
Men förra året vägde jag lika mycket och bestämde mig för att gå ner till 72 kg. Hade kanske ett kaloriintag på typ 1000 kalorier och rörde mig en del. Men så fort jag drack massa vatten under kvällen så gick jag upp som fan.
Jag vet att det är vätska och att man pissar ut det, men vågen ändrade sig knappt då. Det var när jag drack lite
och åt måttligt eller lite som det hände saker. Sjukt.
Senast redigerad av lofito den 2014-05-08 klockan 17:21.
|
|
|
2014-05-08, 18:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av lofito
Värt att tillägga: Min pappa behandlades för struma för ett par år sen. Om det är
ärftligt eller inte, vet jag inte.
När jag försökt gå ner i vikt så har jag tex gått på bandet, sprungit eller kört
crosstrainern. Jag har ibland haft ett väldigt lågt kaloriunderskott eller ett medium typ men inget händer. Har inga exakta siffror på hur mycket kalorier jag kan ha bränt eftersom att dom som visas på gymmet inte är korrekta till 100 %.
Men utöver det har jag ändå gått lite promenader, rört mig och verkligen inte
ätit kaloritäta saker.
Längd: 178 cm
nuvarande vikt: 81,5 kg.
Tyvärr har jag ofta hamnat i perioder där jag behövt jojobanta eftersom att jag älskar mat så mycket.
Men förra året vägde jag lika mycket och bestämde mig för att gå ner till 72 kg. Hade kanske ett kaloriintag på typ 1000 kalorier och rörde mig en del. Men så fort jag drack massa vatten under kvällen så gick jag upp som fan.
Jag vet att det är vätska och att man pissar ut det, men vågen ändrade sig knappt då. Det var när jag drack lite
och åt måttligt eller lite som det hände saker. Sjukt.
|
Bara för att det är vätska så innebär det inte att du pissar ut det med en gång. Själv kan jag helt plötsligt gå upp 4-7 kg i rent vatten och det kan ta flera dagar innan det kommer ut.
Hur länge åt du "typ 1000" kcal?
|
|
|
2014-05-08, 18:48
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Jag är också skeptiskt till "typ 100 kcal". Det enklaste sättet att verkligen ha koll på hur mycket du får i dig är genom att räkna det.
När jag "småäter", dvs lite här och lite där, så går jag inte ner i vikt. Det blir mycket i slutändan. Du kanske småäter ofta under dygnet?
|
2014-05-08, 19:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
du äter troligtvis för mycket. enligt dina "kanske 1000 kalorier" så verkar det som du inte räknar och då vet du heller inte hur mycket du stoppar i dig.
|
|
|
2014-05-08, 19:47
|
|
Registered User
|
Shqypnia: 100? 1000 kcal. Jag småäter inte när jag verkligen är igång. När det var som värst så åt jag någon tonfiskburk, ett äpple och en eller två mackor.
|
|
|
2014-05-08, 19:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av lofito
Shqypnia: 100? 1000 kcal. Jag småäter inte när jag verkligen är igång. När det var som värst så åt jag någon tonfiskburk, ett äpple och en eller två mackor.
|
Sånt intag håller inte länge, då kan man undra istället vad du åt när det inte höll längre.
|
|
|
2014-05-08, 22:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Gör om, gör rätt. Läs deffguiden här på forumet
|
|
|
2014-05-09, 09:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2013
|
81 kg på 178 cm låter väl rätt idealt enligt mig? Kör du ingen styrketräning eller så? Har läst, här kolo bla, att det är optimalt att köra intensiv styrketräning under deff. Kanske ska testa?
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
|
|
2014-05-09, 10:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Låter som du eventuellt legat lite för lågt lite för länge? Jag hade samma problem förut då jag gått ned i vikt på ett stort underskott.
Jag gick upp direkt när jag käkade och kunde aldrig gå ner under en viss vikt trots massivt underskott och kolhydratsfri kost. Lösningen var att lägga sig högre och börja bygga tills kroppen anpassat sig till ett högre intag.
Ja, jag blev tjockare och vikten ökade snabbt första månaden, men muskelmassan ökade betydligt. När jag sedan deffade behövde jag bara tappa betydligt kilon än jag trodde för att se bra ut pga muskelmassan (givetvis).
Antingen satsar du långsiktigt och gör som mig, det tar bara 5-6 månader extra, eller så kör du på en kortsiktig (lite mer dumdristig) lösning - med tanke på att det snart är sommar och jag vet exakt hur jag tänkte i din sits förr i tiden så gissar jag att det är en sådan du är ute efter just nu - så skulle jag väl eventuellt rekommendera VLCD eller liknande kost under en kortare period för att se att du kan ta dig nedåt i vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmetal
81 kg på 178 cm låter väl rätt idealt enligt mig? Kör du ingen styrketräning eller så? Har läst, här kolo bla, att det är optimalt att köra intensiv styrketräning under deff. Kanske ska testa?
|
Vet inte om intensiv styrketräning är mest opti för deff, men ja, kortare träningspass är nog att föredra och då kanske man kan påstå att ökad intensitet är en faktor
Senast redigerad av JP Morgan den 2014-05-09 klockan 10:23.
|
|
|
2014-05-09, 10:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av JP Morgan
Vet inte om intensiv styrketräning är mest opti för deff, men ja, kortare träningspass är nog att föredra och då kanske man kan påstå att ökad intensitet är en faktor 
|
Ja typ haha. Har läst igenom defftråden här på kolo och det nämns där har jag för mig.
Men 81 kg på 178 cm? Det är väl ändå inte så farligt? Om man har lite muskler dvs? Om det bara är fett så är det väl en annan sak.
När jag deffade första gången gick jag från 98 kg till 84 kg, 180 cm. Nu väger jag 100 kg men får på mig samma jeans som då jag vägde 84.
off topic
Tog 70 kg i militärpress igår, och detta är under deff. Har aldrig lyft så starkt tidigare. Kul att dela med sig av
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
|
|
2014-05-09, 13:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
1000kcal om dagen på 178cm och 81kg känns som rätt lite och förmodligen för lite om du även kör massa konditionsträning också.
BioLayne Video Log 9 - Metabolic Damage
Rätt intressant, finns även v2 och v3.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.
|

|