Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk
Jag är väldigt mycket för eget ansvar och anser att det skall ligga mer på personen själv än staten att se till att ha en god ekonomi genom hela sitt liv.
Att amortera på sina bolån är för mig en självklarhet. Hittar man däremot vettiga investeringsmöjligheter kan ju dock de användas som ett komplement men då med syfte att pengarna faktiskt växer fortare och att man på sikt då kan göra sig skuldfri. Många säger att de inte behöver amortera pga att deras investering ökar i värde på sikt men då måste de ju räkna med att tvångsflytta till något mycket billigare boende den dagen de skall klara sig med under halva inkomsten?
|
Lever efter ungefär samma filosofi, fast risken för att man mer eller mindre tvingas in i skuldfällan om man vill bilda familj och ge barnen en bra uppväxt är i stort sett ofrånkomlig.
"Bra uppväxt" är väl relativt, men i mitt huvud (när det gäller bostadsfrågan) är det en villa där de kan springa fritt i grannskapet, bra tryggt område.
Inte långa pendlingar för ungarna till dagis o skola. Inte heller för oss om vi ska ha tid för dem.
Just nu har jag en bostadsrätt som jag amorterat av helt. Studielånet är också väck.
Sparandet sker i huvudsak till tre områden.
Privat pensionssparande.
Långsiktigt investerande i aktier där målet är stabil utdelningstillväxt (dvs inga förhoppningsbolag eller försök till snabba klipp).
Insats på villa.
Har alltid haft som grundtänk att aldrig låna till annat än bostad (och studielån). Och försöka bli av med det så snabbt som möjligt.
"Den som är satt i skuld är icke fri" som GP sa.
Har alltid känt mig så.
Men på grund av de lätt absurda bostadspriserna kommer det bli svårt att hålla detta.
Häromkring får man inte tag på något vettigt under 3 miljoner. 3.1-3.3 verkar vara någon mingräns för en inte allt för sleten 70-talskåk. Då är det dessutom i periferin av stan i ett tråkigt område där det finns två dussin identiska villor. Eller småorterna runtomkring.
Så trots en rejäl kontantinsats, god ekonomi, så hamnar vi på mångmiljonlån och skuldsatta resten av livet.
När man räknar på hur mycket man ska amortera för att bli av med ett bostadslån i dessa trakter, till 65, känns det lite hopplöst.
Edit: Angående privat pensionssparande. Mitt råd är att börja så tidigt som möjligt, med ränta på ränta är det bra att börja tidigt även om det bara är någon hundralapp/månad.
Sen behöver man inte spara till IPS eller liknande. Risken är att man i framtiden kommer räkna av statlig pension mot detta, så folk som sparat får betala både för dig själv och de som slösat bort allt.
Nackdelen är att man lättare frestat ta av pengarna vid "behov", än om de är mer inlåsta till pension.