Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-06, 13:09   #1
milk
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Möjligt att minska från 14% till under 10% kroppsfett på 8 veckor?

Tjü böys and görls.

Jag gjorde en kroppsfett-mätning i söndags då jag hamnade på 14% vilket va lägre än vad jag trodde på mina 81kg och 174cm. Jag mätte mig med en våg som skickade elektroniska impulser och fick hålla i två handtag. Jag vet att kaliper (eller va fan det heter) är mer äggzakt och jag har räknat med en felmarginal på +/- 1 % och det köper jag.
Kvittot som jag fick visade att jag har 70kg FFM overall och jag orkar inte gå in på mer speccs men jag har alltså ca 11kg fett-massa.

Jag bestämde mig för att prova ett helt nytt tränings-schema de kommande 8 veckorna bara för att se hur kroppen reagerar och det ser ut som följande:

Måndag - Ben
Tisdag - Biceps + Axlar
Onsdag - Basket (Aktiv vilodag)
Torsdag - Rygg + Triceps + Bröst + Mage / Core
Fredag - Ben
Lördag - Pulshöjande styrketräning + HIIT träning
Söndag - Vilodag

Kör 8 tunga reps x 3 set och har även 2-3 uppvärminings-set till jag kommer upp till min max vikt som jag pallar köra 8:or på. Jag kommer mixa tunga basövningar och Calisthenics övningar (kroppsviktsövningar).
På detta kör jag morgonpromenader och kanske kör basket även på söndagar, beror lite på hur jag känner mig.

När det kommer till Kosten ligger jag på ca 2200 kcal/dag med ca 200g protte, 150g kolisar och 80g fett. Vissa dagar då jag kört 2 pass om dagen har jag käkat mer men jag ska försöka undvika detta under dessa 8 veckor.

Nu till min egentliga fråga, är det möjligt för mig med min träning som ovan att uppnå under 10% kroppsfett på eller är detta för kort tid?

Om mitt träningsupplägg ser någorlunda bra ut ska jag minska på kcal intaget / fett intaget via kosten??

Ha det gött!

EDIT: Ska göra en till mätning om 8 veckor och har som mål att cutta ner underhudfettet så mtk som möjligt (duuh om det nu inte framgick haha)

Senast redigerad av milk den 2013-03-06 klockan 13:14.
milk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 13:24   #2
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Omöjligt att besvara då vågens felmarginal är mer runt +/- 8 jämfört med de 1 du räknat med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 14:41   #3
milk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fishtank Visa inlägg
Omöjligt att besvara då vågens felmarginal är mer runt +/- 8 jämfört med de 1 du räknat med.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Trodde de vågar som PT:na använder för att mäta kroppsfettet på sina klienter var/är mer precisa än +/- 8 som du säger. Det var ingen våg som man går in på Kjell & CO eller Claes Ohlsson och köper men jag kanske har fel? Det var personen som utförde mätningen som sa att den ligger på ca +/- 1-2 i felmarginal.
Gammal 2013-03-06, 15:00   #4
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Personen i fråga har fel.

Det är fullt möjligt att minska från 14% till 10% men det kräver lite jobb. Jag gissar att 2200kcal är lite för högt för dig och du bör minska ytterligare lite, ta bort av fettet.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 15:10   #5
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Personen i fråga har fel.

Det är fullt möjligt att minska från 14% till 10% men det kräver lite jobb. Jag gissar att 2200kcal är lite för högt för dig och du bör minska ytterligare lite, ta bort av fettet.
va? 2200kcal är väldigt lite, det borde vara tillräckligt lågt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 15:18   #6
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
va? 2200kcal är väldigt lite, det borde vara tillräckligt lågt?
Jag ska erkänna att jag gjorde ett snabbt överslag i huvudet på hur mycket han behövde gå ned (och fick det lite högt), trodde inte riktigt på 14%, utgick lite från hur snabbt jag har gått ned på olika underskott. Nu räknade jag lite på det och typ 3.5kg behöver tappas på 8v, vilket är möjligt med ett underskott på 500, vilket borde vara ungefär där han ligger. Så någon sänkning kanske inte behövs.

Gammal 2013-03-06, 15:20   #7
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Jag ska erkänna att jag gjorde ett snabbt överslag i huvudet på hur mycket han behövde gå ned (och fick det lite högt), trodde inte riktigt på 14%, utgick lite från hur snabbt jag har gått ned på olika underskott. Nu räknade jag lite på det och typ 3.5kg behöver tappas på 8v, vilket är möjligt med ett underskott på 500, vilket borde vara ungefär där han ligger. Så någon sänkning kanske inte behövs.
okej, jag glömde i och för sig bort att det var en tidsbegränsning på 8veckor när jag gjorde mitt inlägg.. :p så du kan ha rätt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 15:30   #8
Telles
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Om du är intresserad av att få veta mer exakt vad du har för % fett så gör en dexamätning! Kan inte tänka mig att en våg funkar träffsäkert alls.
Telles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 15:59   #9
milk
Registered User

Citat:
Du pricka mitt i prick kompis, stämmer mkt väl att jag ligger på ett underskott på 500 kcal, detta är via kosten dock och jag drar inte av för mina träningspass. Jag smackar på med lite extra energi innan jag kör basket i 1,5 h för att orka så på onsdagar kanske jag ligger på ett litet högre energi-intag.

Tycker ni att jag fortfarande ska ligga på 2200 kcal eller höja till 2500 kcal
och tänka att jag totalt ligger på ett underskott mellan 500-700 kcal med kost och träning tillsammans?

Då jag började min deff vid början av året så räknade jag ut att min balansnivå låg ungefär på 2700-2900 kcal men då jobbade jag på kontor 8-11 h om dagen. Nu jobbar jag inte längre så jag borde väl ha en högre aktivitets faktor, jag menar jag sitter inte hemma 8h om dagen och rullar tummarna framför datorn

Citat:
Ursprungligen postat av Telles Visa inlägg
Om du är intresserad av att få veta mer exakt vad du har för % fett så gör en dexamätning! Kan inte tänka mig att en våg funkar träffsäkert alls.
Borde ge ett hum iallafall? Detta var första gången som jag gjorde en mätning överhuvudtaget och vi har planerat att mäta igen om 8 veckor bara för att jämföra hur det har gått. Jag tänkte sätta upp som mål att försöka nå under 10% på just den vågen inom 8 veckor. Om jag sen gör en dexamätning (vart fan nu gör det) och den visar annorlunda är det bara bra om jag får ett mer exakt mått.

För mig är det hela med att försöka sänka kroppsfettet i % som är det roliga då jag aldrig behövt/tänkt göra det och vet inte riktigt vad man ska tänka på.

Senast redigerad av milk den 2013-03-06 klockan 16:08.
milk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 16:15   #10
AronP
Registered User

AronPs avatar

Ligg kvar på samma och utvärdera. Tänk på att om det är första veckan på dieten så kommer du tappa mer den veckan.

Gammal 2013-03-06, 16:23   #11
milk
Registered User

Citat:
Ligg kvar på samma och utvärdera. Tänk på att om det är första veckan på dieten så kommer du tappa mer den veckan.
Jag har kört diet sen början av året och är inne på v 10. Har hittills gått ner 4 kg när jag legat på ca 500 kcal underskott. Nu har jag fått ny-tändning i träningen och har som sagt ett mål att komma under 10% kroppsfett på 8 veckor. Men kommer göra som du säger, utvärdera nästa måndag och se vad som behöver justeras.

Ska jag fortfarande ligga kvar på ca 80g fett/dag eller minska? Vad är minimun kroppen kräver? Man måste ju ha fett för att bränna fett.
Gammal 2013-03-06, 16:33   #12
AronP
Registered User

AronPs avatar

Om du har gått ned 4kg på 10v behöver du sänka för att nå mål. Ta bort hälften av fettet.

Man behöver inte fett för att bränna fett, däremot för hälsa.

Gammal 2013-03-06, 16:35   #13
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Som jag förstått är sådana vågar riktigt dåliga och otillförlitliga, pröva kaliper eller bodpod.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 16:56   #14
milk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Som jag förstått är sådana vågar riktigt dåliga och otillförlitliga, pröva kaliper eller bodpod.
Jag tror inte heller det är väldigt precisa men ska nog kanske köra en bodpod mätning precis efteråt jag vägt mig på impedansvågen om 8 veckor får att få en mer exakt mätning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.