Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-23, 11:15   #1
MrBigus
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
164 kg fetknopp - nu räcker det!

Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch
Samma som ovan (köttfärssås och keso) + Kaffe med mjölk

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.

Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!
MrBigus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 11:30   #2
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Du borde absolut redan nu börja med styrketräning.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 11:35   #3
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Du borde absolut redan nu börja med styrketräning.
+1 och jag tror du behöver gå ner mer än till 100kg innan en bulk är förmånligt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 11:37   #4
Provrörsbarn
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av MrBigus Visa inlägg
Hej Forum,

Första inlägget här. Jag är 30 år och vägde för lite drygt en månad sedan 164kg. Mitt liv bestod i ett ständigt stillasittande. Jag vaknade och gick till kontoret. Kom hem runt fyratiden och fortsatte oftast med sittande vid datorn fram till det var dags att gå och lägga sig. Helgerna var inte mer aktiva. Jag bodde i princip vid datorn. Skillnaden var att jag gick och lade mig senare och sov längre. Naturligtvis lämnade jag lägenheten då och då, men alltid med bil, och det handlade inte om några fysiska aktiviteter, värre än att åka och handla, eller hälsa på släkt och vänner.

Jag och sambon som också behöver gå ned i vikt, om än inte en bråkdel så mycket som jag bestämde oss någon vecka före jul att vi skulle testa VLCD. Vi åkte därför och träffade en cambridge-konsulent där vi bl.a. fick väga oss. Vågen för mig visade på 164 kg. När jag var hemma var jag mer pepp än någonsin. Vi körde igång med kuren dagen efter och körde på ren kur i en vecka innan påsarna var slut. Lagom till juldagen var påsarna slut, och vi förstod att vi hade ett problem. Vi kunde helt sonika inte skaffa nya på flera dagar då allt var stängt. Vid det här laget stod vågen för mig på 158kg, dvs en viktnedgång på 6 kg. Även om mycket av dessa sex kilo bestod av vätska kändes det ändå väldigt skönt.

Det enda vi kunde göra var att börja äta igen. Vi bestämde oss dock för att börja träna varje dag och äta nyttigare mat. Mina kunskaper om kost är dock begränsade och så även för min sambo. Nu har ca en månad passerat sedan våra VLCD-påsar tog slut, och i morse visade vågen 146,1 kg. Total viktnedgång än så länge är således 19,9 kg. Jag är naturligtvis riktigt nöjd med den viktnedgången, men jag känner att jag behöver lite tips och hjälp om kost och motion. Kanske går det att lägga om kosten så jag får mer energi när jag tränar?

Så här ser min dag ut idag (tiderna är ungefärliga):

6.15: Vaknar

6.30: Frukost
Keso 250g + kaffe med mjölk

7.00 - 8.30: Träning
1000 meter bröst och ryggsim. Att simma 1000 meter tar ca 40 minuter. Brukar simma 100 meter bröstsim och 900 meter ryggsim. Får ont i nacken av bröstsim. Kanske beror det på otränade nackmuskler/fel teknik? Brukar även basta efter träningen i ca 10 minuter.

8.45 Mat efter simningen
Köttfärssås gjord på nötfärs (10 procent fetthalt) bestående av ca hälften grönsaker (rivna morötter, majs, paprika, krossade tomater, lök, champinjoner och mini crème freishe. Till denna köttfärs äter jag minikeso. Ibland med smak, ibland naturell. Upplägget brukar bli ungefär 100g köttfärssås och 100g keso. + Kaffe med mjölk

13.00 Lunch

15.00-16.30 Träning
Simmar, promenerar eller går till gymmet. Beroende på väder eller vad jag känner för. Har dock blivit mest simning och promenader då jag känner att jag orkar hålla på med det längre utan att bli totalt utmattat. På gymmet är jag t.ex. halvdöd efter att suttit på en träningscykel i tio minuter medan jag går 5,5km på 60 minuter, eller simmar 1000-1500 meter på 40-60 minuter. Har någonstans fått för mig att det är bättre ur viktminskningssynpunkt att träna längre och lågintensivare än kortare och hårdare.

16.45: Mat

19.00 Mat
125g Makrill i tomatsås

21.00 Läggdags
Somnar kanske runt 22.00.

Frågor

1. Kosten är så att säga väldigt ensidig. Det är i sig ingen problem för mig rent mentalt, men kanske är det dåligt rent näringsmässigt, eller ur optimal viktminskningssynpunkt?

2. Synpunkter på min träning?

3. Synpunkter på min kost?

4. Borde jag börja med några kosttillskott, gainer efter träning, PWO, eller gäller det enbart för de som främst bygger muskler?

5. Målet för mig att gå ned till 100 kg. Därefter börja bygga muskler. Är det feltänk av mig? Borde jag även köra styrketräning?

Tack på förhand!
1. Ensidig kost är oftast inget problem i sig, bara man får i sig alla vitaminer o mineraler så bryr ju sig kroppen inte om vad för något det är man äter. Tar du några vitaminer/mineraler?

2. Mina egna tankar kring din träning är att det hade ju varit bra om du började med styrketräning, du kommer behålla mer muskler under viktnedgången, det ger en ganska bra förbränning, Du kan ju köra ganska enkelt, börja med basövningar med rätt teknik, tror faktiskt du skulle gilla det när du väl kommer igång. Kondition som promenader och simmning kan göras men måste inte, du kan lika gärna äta mindre kalorier o få samma effekt.

3. Kosttillskott skulle isf kanske vara vitaminer/mineraler, jag märkte att under en deff/viktnedgång så ska man äta så mkt kalorier som möjligt, alltså inte dricka dem. Men får du i dig allt via mat så behövs inga kosttillskott. Pwo rekommenderar jag därimot, finns kalorifria, hjälpte mig med min träning väldigt mycket när jag gick på deff.

100kg låter mycket, tror det är bättre att du tar kg efter kg, små mål istället för ett så stort. Men det är upp till dig såklart!

Andra tips som jag kan ge är :

Power king/red bull suger free
Kaffe
Koffeintabletter
Cola zero eller liknande
PERIODISK FASTA! (bästa jag börjat med, passar dock inte alla)
Motivation i form av bilder, filmer och liknande.
Mäta sig, inte bara väga sig.

Du kommer säkert få massa hjälpa här!
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 11:41   #5
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Du borde lägga in vilodagar också och knappast träna två gånger om dagen. I nuläget så har du skapligt hög energiförbrukning bara av att sitta still p.ga. din vikt. Att gå ned 1 kg i veckan är till och med det snabbt och att gå ned snabbare belastar kroppen mer. Dessutom kommer det antagligen bli aktuellt med att operera bort löshud och du måste vara viktstabil i något år troligen innan du får klartecken.

Kul att du gjort så stora framsteg, men kör inte på för hårt!

Styrketräning är bra, men lite konditionsträning är bra också för din hälsa och kan få din kropp att fungera mer som den ska.

Senast redigerad av begt den 2013-01-23 klockan 11:42.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 12:11   #6
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Skaka av dig tanken att det krävs en massa konditionsträning för att kunna gå ner. Läser man den inledande texten så verkar det som att du har uppfattningen om att det är din inaktivitet som varit boven bakom viktuppgången men rent krasst är det hur mycket man äter som styr vikten oavsett hur aktiv eller inaktiv man är, du kan vara väldigt aktiv men om du äter mer än du förbrukar så går du ändå upp och vice versa.

Konditionsträning är naturligtvis nyttigt på flera sätt men man ska inte överdriva det, gillar du att träna mycket så är det ju bara köra på men man ska inte känna tvång att träna mycket för då kommer man tappa intresset till slut, nu säger jag inte att det är så för dig men värt att ha i åtanke om du ibland känner så!

Motivationen måste ju såklart ha fått en boost av att ha gått ner fort men det är jätteviktigt att du hittar en kosthållning som håller i längden även när du börjar bli nöjd med vikten därför tror jag det är viktigt att du varierar mer vad du äter, till slut kanske du tröttnar på den ensidiga kosten så det är bra att ha variation redan från början! Och det är inget fel att äta saker man är "sugen" på ibland om det inte leder till överätande, vissa klarar av att begränsa sig medan andra kanske helt behöver utesluta vissa saker för att klara det.

Bra jobbat hittills hursomhelst! Det viktiga är att du bestämt dig och att du är öppen för kritik.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 12:15   #7
IronBug
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Vill bara ge dig kudos för att du tagit tag i din kropp och hälsa.
IronBug är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 12:43   #8
Brinken
Registered User

Brinkens avatar

Reg.datum: Jul 2006
Jag vill också gratulera till att du fattat ett så bra beslut om att ta tag i din kropp! Det är stort och man känner verkligen att du är motiverad och väldigt intresserad av att skaffa dig kunskap om ämnet - KUL!

Jag kan inte annat än hålla med föregående inlägg också.

Hur bra det än går just nu (utan att låta negativ) stöter många på problem och motgångar på vägen. Det är en lång resa du har framför dig och därför tror jag att det redan nu kan vara bra att hitta ett verktyg för att behålla motivationen och kunna utvärdera resultaten genom hela resan. Vad som krävs är svårt att säga för det är väldigt individuellt..

Beroende på ekonomi och vad du blir personligt inspirerad av finns det flera alternativ. Här kommer några spontana förslag på vad som hjälp mig att hålla motivationen uppe. Jag har inte haft som mål att gå ner så mycket i vikt som du, men jag är medveten om att jag stöter på motgångar ibland med min träning och då har följande hjälpt att ha som rutin redan.

Sätt inte bara upp ett mål, utan flera delmål. Alla kanske inte behöver vara kroppsviktrelaterade, om du börjar styrketräna eller konditionsträna mer kan du ha som mål att varje pass öka vikten/antal repetitioner i en övning eller förbättra din tid på en distans/trampa längre.

Är du intresserad av siffror och statistik - dokumentera regelbundet vikt, fotografera, mät vissa delar på kroppen och gör en snygg motiverande graf som visar din resa.

För mat- och träningsdagbok. Om du hamnar på en platå där du under en period inte får önskat resultat kan du gå tillbaka i boken och se om du har gjort något annorlunda. För träningen kan du till exempel skapa ett konto på Funbeat eller liknande. Den finns som app också så du kan dokumentera alla pass enkelt i mobilen.

Du kan följa bloggar, instagram eller trådar på detta och andra forum av folk som genomfört en liknande resa eller har en kroppstyp du siktar mot.

Om du har råd - skaffa en coach som lägger upp din träning/kost och gör regelbundna mätningar och dokumentationer av ditt resultat.

Berätta för alla du har omkring dig om din resa så de förstår att det är på allvar - då kan de peppa dig och undvika att utsätta dig för onödiga frestelser.

Svårt att hitta motivation för att gå ut och röra på dig? Hitta en podcast eller flera som du börjar lyssna på. Det finns mängder att lyssna på i mobilen - exempelvis P3 Dokumentär, Alex & Sigges podcast, Filip och Fredrik och massa fler. Bestäm dig för att du bara får lyssna på den när du är ute och rör på dig. Då har du något att se fram emot även om det är regnigt eller kallt ute.

Det var bara några förslag på förebyggande saker/rutiner som kan hjälpa.

Jag tror på dig och hoppas du får en häftig resa!

Lycka till!
Daniel
Gammal 2013-01-23, 13:47   #9
Noppe
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Jag vill också gratulera och önska dig all lycka på den långa vägen.

Finns mängder med metoder och sätt för att gå ner i vikt, men vad det igentligen går ut på är att ändra sin livsstil.

Så mitt råd är att tänka över hur du vill förändra ditt liv.
Försök hitta nån form av aktivitet som du trivs med och tycker är jätteroligt som du kan hålla på med en längre tid.
Kanske måste du testa dig fram för att hitta det som du tycker fungerar.
Tycker du inte om att ge dig ut och ta en promenad gör inte det då, utan hitta nåt som passar dig. Men jag tycker du ska ge allt en chans man vet aldrig.
Självklart så kommer saker och ting förändras med tiden på din resa, det gäller att hitta det som du kan leva med.

Sen är det ju jättebra att ni är två, kan ni stötta och pusha varandra.
Men försök att hitta nåt ni båda tycker är kul och gör detta tillsammans, tycker ni båda inte om så kör olika saker istället.

Klart det kommer bli en lång och jobbig väg framför dig, kan inte gå ut och festa med vänner och trycka i sig pizza , öl och annat blask varje helg.
Men det finns ju annat man kan äta och göra det gäller bara att hitta det i början.
Sen måste man tänka på risken för skador och dylikt. Gå inte ut för hårt i början, ta det steg för steg, se till att du har vilo dagar och känn efter hur du mår.

Märker att det blir mycket text nu men ska runda av.
Försök hitta nåt som du tycker är kul och kan leva med, känn alltid efter om du mår bra med det du gör.

Lycka till.
Noppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 14:43   #10
MrBigus
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
+1 och jag tror du behöver gå ner mer än till 100kg innan en bulk är förmånligt..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jag förstår vad du menar. Jag tror säker jag hinner med att tänka om rätt många gånger under resans gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
1. Ensidig kost är oftast inget problem i sig, bara man får i sig alla vitaminer o mineraler så bryr ju sig kroppen inte om vad för något det är man äter. Tar du några vitaminer/mineraler?
Tack för inputen. Jag har fram till dags datum inta tagit några extra vitaminer. Jag har dock köpt lite nu. Skriver om det nedan.

Citat:
2. Mina egna tankar kring din träning är att det hade ju varit bra om du började med styrketräning, du kommer behålla mer muskler under viktnedgången, det ger en ganska bra förbränning, Du kan ju köra ganska enkelt, börja med basövningar med rätt teknik, tror faktiskt du skulle gilla det när du väl kommer igång. Kondition som promenader och simmning kan göras men måste inte, du kan lika gärna äta mindre kalorier o få samma effekt.
Tack för tipset. Kommer från och med i morgon börja med styrketräning. Många har kommit med det tipset och jag tror tyvärr att mitt tidigare ställningstagande om att det är bättre att fokusera på ren viktnedgång och muskelbyggande är felaktigt. Tror det är nått jag lärt mig för länge sedan, dvs att viktnedgång kräver ett energiunderskott medan muskelbyggande kräver ett energiöverskott. Det verkar dock som det är en extremt förenklad sanning, och då alla jag pratat med och fått svar från på detta forum rekommenderar mig att styrketräna under min viktminskning kommer jag som sagt börja med detta redan i morgon. Det blir troligtvis ett simpass på morgonen och styrketräning på eftermiddagen. All hjälp med träningsschema skulle naturligtvis uppskattas =)

Citat:
3. Kosttillskott skulle isf kanske vara vitaminer/mineraler, jag märkte att under en deff/viktnedgång så ska man äta så mkt kalorier som möjligt, alltså inte dricka dem. Men får du i dig allt via mat så behövs inga kosttillskott. Pwo rekommenderar jag därimot, finns kalorifria, hjälpte mig med min träning väldigt mycket när jag gick på deff.
Var inte i en butik i stan idag som säljer kosttillskott och annat. Jag förklarade för dem hur jag tränade, och även de rekommenderade mig att börja med styrketräning i kombination med min simning. Jag köpte efter deras rekommendation två produkter. En BWO (Animus Extreme Workout formula) samt en aminosyrakomplex (EAAnabol Xplode) som jag ska ta efter styrketräningen. Provade av ren nyfikenhet EAAnabol när jag kom hem och den smakade okej. Ungefär som att dricka rent socker

Citat:
100kg låter mycket, tror det är bättre att du tar kg efter kg, små mål istället för ett så stort. Men det är upp till dig såklart!

Andra tips som jag kan ge är :

Power king/red bull suger free
Kaffe
Koffeintabletter
Cola zero eller liknande
PERIODISK FASTA! (bästa jag börjat med, passar dock inte alla)
Motivation i form av bilder, filmer och liknande.
Mäta sig, inte bara väga sig.

Du kommer säkert få massa hjälpa här!
Återigen tack för all input. Dina tips var verkligen hjälpsamma. Jag tog lite bilder precis innan jag började i alla möjliga vinklar, och snart tänker jag nog ta nya bilder. Kanske även postar nått här.

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Du borde lägga in vilodagar också och knappast träna två gånger om dagen. I nuläget så har du skapligt hög energiförbrukning bara av att sitta still p.ga. din vikt. Att gå ned 1 kg i veckan är till och med det snabbt och att gå ned snabbare belastar kroppen mer. Dessutom kommer det antagligen bli aktuellt med att operera bort löshud och du måste vara viktstabil i något år troligen innan du får klartecken.

Kul att du gjort så stora framsteg, men kör inte på för hårt!

Styrketräning är bra, men lite konditionsträning är bra också för din hälsa och kan få din kropp att fungera mer som den ska.
Tack för svaret. Jag tror den snabba initiala viktnedgången kommer avta mer och mer. Jag tror mycket kan beror på att jag gått från helt stillasittande till ett relativt aktivt liv. Två träningspass om dagen kanske är förmycket, men då jag har ett stillasittande arbete så kanske det fungerar med simning på morgonen och styrketräning på eftermiddagen eller vad tror du? Vilodagar har du helt rätt i. Jag kommer lägga in det varje vecka. Räcker det med en, eller bör jag vila två dagar, och i så fall efter varandra?

Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Skaka av dig tanken att det krävs en massa konditionsträning för att kunna gå ner. Läser man den inledande texten så verkar det som att du har uppfattningen om att det är din inaktivitet som varit boven bakom viktuppgången men rent krasst är det hur mycket man äter som styr vikten oavsett hur aktiv eller inaktiv man är, du kan vara väldigt aktiv men om du äter mer än du förbrukar så går du ändå upp och vice versa.

Konditionsträning är naturligtvis nyttigt på flera sätt men man ska inte överdriva det, gillar du att träna mycket så är det ju bara köra på men man ska inte känna tvång att träna mycket för då kommer man tappa intresset till slut, nu säger jag inte att det är så för dig men värt att ha i åtanke om du ibland känner så!

Motivationen måste ju såklart ha fått en boost av att ha gått ner fort men det är jätteviktigt att du hittar en kosthållning som håller i längden även när du börjar bli nöjd med vikten därför tror jag det är viktigt att du varierar mer vad du äter, till slut kanske du tröttnar på den ensidiga kosten så det är bra att ha variation redan från början! Och det är inget fel att äta saker man är "sugen" på ibland om det inte leder till överätande, vissa klarar av att begränsa sig medan andra kanske helt behöver utesluta vissa saker för att klara det.

Bra jobbat hittills hursomhelst! Det viktiga är att du bestämt dig och att du är öppen för kritik.
Kosten är naturligtvis A och O. Jag har dock (sant eller ej?) tidigare misstänkt att min förbränning varit ovanligt låg. Jag har för mig att jag kollade någon tabell som sa att jag med min vikt skulle förbränna runt 5-6000 kcal om dagen. Det lät konstigt eftersom jag i de flesta fall inte åt så mycket när jag började räkna. Även om jag räknade rätt eller ej är det viktiga precis som du skriver att det viktiga är att man bestämmer sig. Många säger att det är lätt att gå ned i vikt, men svårt att hålla den. Det är naturligtvis helt sant. Jag kommer naturligtvis äta fler saker en det jag skriver om ovan, så alla förslag på bra kost tas tacksamt emot. Vill variera mig mer för att på så sätt få en mer långsiktig kost som är lättare att hålla även då jag är nöjd med min kropp.

Citat:
Ursprungligen postat av IronBug Visa inlägg
Vill bara ge dig kudos för att du tagit tag i din kropp och hälsa.
Tackar =)

Citat:
Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
Jag vill också gratulera till att du fattat ett så bra beslut om att ta tag i din kropp! Det är stort och man känner verkligen att du är motiverad och väldigt intresserad av att skaffa dig kunskap om ämnet - KUL!

Jag kan inte annat än hålla med föregående inlägg också.

Hur bra det än går just nu (utan att låta negativ) stöter många på problem och motgångar på vägen. Det är en lång resa du har framför dig och därför tror jag att det redan nu kan vara bra att hitta ett verktyg för att behålla motivationen och kunna utvärdera resultaten genom hela resan. Vad som krävs är svårt att säga för det är väldigt individuellt..

Beroende på ekonomi och vad du blir personligt inspirerad av finns det flera alternativ. Här kommer några spontana förslag på vad som hjälp mig att hålla motivationen uppe. Jag har inte haft som mål att gå ner så mycket i vikt som du, men jag är medveten om att jag stöter på motgångar ibland med min träning och då har följande hjälpt att ha som rutin redan.

Sätt inte bara upp ett mål, utan flera delmål. Alla kanske inte behöver vara kroppsviktrelaterade, om du börjar styrketräna eller konditionsträna mer kan du ha som mål att varje pass öka vikten/antal repetitioner i en övning eller förbättra din tid på en distans/trampa längre.

Är du intresserad av siffror och statistik - dokumentera regelbundet vikt, fotografera, mät vissa delar på kroppen och gör en snygg motiverande graf som visar din resa.

För mat- och träningsdagbok. Om du hamnar på en platå där du under en period inte får önskat resultat kan du gå tillbaka i boken och se om du har gjort något annorlunda. För träningen kan du till exempel skapa ett konto på Funbeat eller liknande. Den finns som app också så du kan dokumentera alla pass enkelt i mobilen.

Du kan följa bloggar, instagram eller trådar på detta och andra forum av folk som genomfört en liknande resa eller har en kroppstyp du siktar mot.

Om du har råd - skaffa en coach som lägger upp din träning/kost och gör regelbundna mätningar och dokumentationer av ditt resultat.

Berätta för alla du har omkring dig om din resa så de förstår att det är på allvar - då kan de peppa dig och undvika att utsätta dig för onödiga frestelser.

Svårt att hitta motivation för att gå ut och röra på dig? Hitta en podcast eller flera som du börjar lyssna på. Det finns mängder att lyssna på i mobilen - exempelvis P3 Dokumentär, Alex & Sigges podcast, Filip och Fredrik och massa fler. Bestäm dig för att du bara får lyssna på den när du är ute och rör på dig. Då har du något att se fram emot även om det är regnigt eller kallt ute.

Det var bara några förslag på förebyggande saker/rutiner som kan hjälpa.

Jag tror på dig och hoppas du får en häftig resa!

Lycka till!
Daniel
Tusen tack för alla tips. Kommer börja föra någon form av träningsbok/dokumentation så jag enklare skall kunna se mina resultat. Jag ska börja idag med att lägga upp ett styrketräningsschema för 5-6 dagar i veckan. Tar tacksamt emot alla tips om detta =)
Gammal 2013-01-23, 14:49   #11
begt
Registered User

Konditionsträna och styrketräna inte på samma dag. Du får sämre resultat av styrketräningen då.

Om du tycker du är stillasittande kan du resa dig upp och gå någon minut istället. Man måste inte träna varje dag alls. Även elitidrottare har dagar där de är mest sängliggande.

Formler för energiförbrukning passar inte alls för överviktiga då övervikten består av en massa fett.

Angående vilodagar så skulle jag säga åtminstone 2 för din del då du inte har träningsvana. Försök att inte lägga dem på rad.

Senast redigerad av begt den 2013-01-23 klockan 14:55.
Gammal 2013-01-23, 15:10   #12
MrBigus
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Noppe Visa inlägg
Jag vill också gratulera och önska dig all lycka på den långa vägen.

Finns mängder med metoder och sätt för att gå ner i vikt, men vad det igentligen går ut på är att ändra sin livsstil.

Så mitt råd är att tänka över hur du vill förändra ditt liv.
Försök hitta nån form av aktivitet som du trivs med och tycker är jätteroligt som du kan hålla på med en längre tid.
Kanske måste du testa dig fram för att hitta det som du tycker fungerar.
Tycker du inte om att ge dig ut och ta en promenad gör inte det då, utan hitta nåt som passar dig. Men jag tycker du ska ge allt en chans man vet aldrig.
Självklart så kommer saker och ting förändras med tiden på din resa, det gäller att hitta det som du kan leva med.

Sen är det ju jättebra att ni är två, kan ni stötta och pusha varandra.
Men försök att hitta nåt ni båda tycker är kul och gör detta tillsammans, tycker ni båda inte om så kör olika saker istället.

Klart det kommer bli en lång och jobbig väg framför dig, kan inte gå ut och festa med vänner och trycka i sig pizza , öl och annat blask varje helg.
Men det finns ju annat man kan äta och göra det gäller bara att hitta det i början.
Sen måste man tänka på risken för skador och dylikt. Gå inte ut för hårt i början, ta det steg för steg, se till att du har vilo dagar och känn efter hur du mår.

Märker att det blir mycket text nu men ska runda av.
Försök hitta nåt som du tycker är kul och kan leva med, känn alltid efter om du mår bra med det du gör.

Lycka till.
Tack för ditt svar =)
Jag har hållit på med både styrketräning och simning i min ungdom så jag tror det är mycket varför jag uppskattar simning. Nu när jag börjar med styrketräning igen tror jag att jag kommer gilla det. Vet att jag provat t.ex. löpband när jag var yngre, men gillade det inte alls. Ska jag hålla motivationen uppe är det mycket riktigt som du säger att hitta något som jag trivs med och tycker om.

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Konditionsträna och styrketräna inte på samma dag. Du får sämre resultat av styrketräningen då.

Om du tycker du är stillasittande kan du resa dig upp och gå någon minut istället. Man måste inte träna varje dag alls. Även elitidrottare har dagar där de är mest sängliggande.

Formler för energiförbrukning passar inte alls för överviktiga då övervikten består av en massa fett.

Angående vilodagar så skulle jag säga åtminstone 2 för din del då du inte har träningsvana. Försök att inte lägga dem på rad.
Tack för tipset. Har också läst något om det tidigare. Hittade någon blogg om det: http://www.styrkelabbet.se/kondition...styrketraning/
Är därför lite osäker på hur jag kan lägga upp träningen. Simningen trivs jag verkligen med, men vill naturligtvis styrketräna samtidigt. Hur tror du det skulle fungera om jag simmar som jag gör nu på morgonen, och styrketränar på seneftermiddagen/kvällen? Efter simningen känner jag det i hela kroppen. Svårt att beskriva hur, men det känns otroligt skönt. Jag är dock inte i närheten så trött och slut som jag blir efter t.ex. 10 minuter på motionscykeln.

Om du har tid och lust får du gärna hjälpa mig med ett träningsschema. Vilodagar som skulle passa mig är onsdagar och lördagar.
Gammal 2013-01-23, 15:11   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av MrBigus Visa inlägg
Hur tror du det skulle fungera om jag simmar som jag gör nu på morgonen, och styrketränar på seneftermiddagen/kvällen?
Det går bra.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 15:15   #14
begt
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det går bra.
Går gör det väl, och direkt dåligt är det väl inte. Men en som saknar träningsvana tjänar nog mer på att sprida ut träningen på olika dagar.
Gammal 2013-01-23, 15:17   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Helt övertygad om att det är upplägget som han trivs med och kommer att fortsätta med som kommer att ge bäst resultat. Och det har aldrig varit "direkt dåligt" att träna kondition på morgonen och styrka på kvällen för att komma i form. Det är nog det populäraste och effektivaste upplägget av alla, och om det är något personen i fråga själv önskar - desto bättre.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.