Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-10, 09:10   #1
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Måste jag upp i 170 gram protein/per dag

Hej!

Skall starta en deff i mars månad och jag ligger nu på 85kg och är 180cm lång.
Måste eller bör jag ligga på detta höga proteinintag varje dag för att inte förlora muskelmassa under dieten?
Det blir jobbigt att dricka många shakes om dagen och att äta vanlig mat som kyckling,rött kött eller fisk är dyrt.
Är detta ett måste är frågan??
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:11   #2
knuckles
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av J3T69 Visa inlägg
Hej!

Måste eller bör jag ligga på detta höga proteinintag varje dag för att inte förlora muskelmassa under dieten?
Det blir jobbigt att dricka många shakes om dagen och att äta vanlig mat som kyckling,rött kött eller fisk är dyrt.
Jo om du inte vill förlora så mkt musklerr.
knuckles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:11   #3
Fliptones
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Jag skulle inte gå under 2g / kg i en diet.
Du skär ner på kolhydraterna, så det borde inte vara några problem att få i dej proteinet?
Fliptones är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:17   #4
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av J3T69 Visa inlägg
Hej!

Rekommendationerna att ligga på 2 gram per kilo har en hyfsad marginal mot vad man undersökt ger effekt. Om du skulle äta 0.5 gram per kilo istället (drygt 40 gram) skulle du med största sannolikhet få sämre resultat. Om du skulle äta mellan 100 - 150 gram istället skulle skillnaden antagligen vara obetydlig.
Så det är inget magiskt med just 2 gram per kilo. Men ju mycket mindre än det du äter desto större är risken att du inte får i dig tillräckligt för att maximera den del av muskeluppbyggnaden som påverkas av proteinintaget.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 09:48   #5
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Jag skall sikta på ett intag av c:a 170gram om dagen
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 10:02   #6
apfel
Registered User

apfels avatar

Reg.datum: Oct 2010
om du har dåligt med pengar: storköp vassleprotein och havregryn. ät proteingröt - gott och billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 10:33   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Om du inte vill riskera att förlora muskler så bör du ligga på minst 2g/kg kroppsvikt protein. Men tänk på att du ska räkna proteinet från allt du äter, inte bara pulver eller kött, fisk osv. ALLT.
Gammal 2013-01-10, 10:44   #8
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Ja 2g per kilo kroppsvikt MINST är att rekommendera. 70g proteinpulver och ett halvkilo kyckling blir 171g protein det är ju en shake och en måltid inte särskilt svårt att få i sig. Men du kommer inte behöva äta dom mängderna kyckling och proteinpulver eftersom man räknar protein från precis allting man stoppar i sig som havregryn,mjölk,grönsaker,ris etc etc. Om du har riktigt dålig med pengar storköp som nån annan sa havregryn och vassle,ärtsoppa är billigt och hyfsat mycket protein. Kvarg är ju också givet på en liten budget 500g kvarg från lidl kostar väll typ 12-13kr och är 60-65g protein.
Gammal 2013-01-10, 10:49   #9
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Ni som förespråkar 2gr, källa på det. (Forskningsrapport inte klassiska länken till träningslära)
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 10:56   #10
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Ni som förespråkar 2gr, källa på det. (Forskningsrapport inte klassiska länken till träningslära)
Vad är det för fel på Träningslära? De i sin tur har många referenser till forskningsrapporter.
Gammal 2013-01-10, 11:04   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Elevated protein consumption, as high as 1.8-2.0 g · kg(-1) · day(-1) depending on the caloric deficit, may be advantageous in preventing lean mass losses during periods of energy restriction to promote fat loss.
J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 12:42   #12
frekar3
1/300

Reg.datum: Jan 2013
Skulle personligen inte gå så lågt som 2 gram/kg kroppsvikt under diet. Brukar själv ligga på omkring 2,5g/kg kroppsvikt som minst under diet.

Om pengar är ett problem så gör ett storköp på vassle så att du klarar dig en lång tid framöver som nämndes innan.

Vilket som så skulle jag låsa proteinet på en siffra, inte ta det efter kg/kv.
Låt oss säga att du låser proteinet på 170 gram. Vid starten motsvarar det 2g/kg kroppvsikt. När du gått ned exempelvis 10kg så motsvarar dessa 170g protein i runda slängar 2,3g protein/kg kroppsvikt. Vilket bör vara gynnsamt eftersom det är svårare att behålla fettfri massa ju längre ner man kommer på fettprocenten.

Edit : För att göra den enkelt så, lås proteinet på 170g från bra proteinkällor (kött, vassleprotein osv)
Så räknar du inte med proteinet från ex. havregrynet. Så kommer du totalt sett upp i en rätt bra siffra

Senast redigerad av frekar3 den 2013-01-10 klockan 12:44.
frekar3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 14:05   #13
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
J Sports Sci. 2011;29(sup1):S29-S38.
Tackar, sett det förut tror jag hittade det inte just nu bara..
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 14:31   #14
Inhoc
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Elevated protein consumption, as high as 1.8-2.0 g · kg(-1) · day(-1) depending on the caloric deficit, may be advantageous in preventing lean mass losses during periods of energy restriction to promote fat loss.
Bara jag som läser markerade texten som fan läser bibeln i och med att "may be" betyder "kan vara"? Alltså inte hugget i sten.
Inhoc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 14:37   #15
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Har ingen att ge dig men vissa saker är självlärda min första deff låg jag på cirka 1g protein per kg och tappade snuskigt mycket muskler den deffen. Har ända sedan dess legat på mellan 2-3g per kg under deff med samma kaloriunderskott och det har gått mycket mycket bättre. För min egen del behöver jag inte mer bevis än så.

Edit : Hur ofta ser du att folk som slaviskt följer forskningsrapporter är riktigt stora ?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:21.