Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-08-30, 20:33   #1
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
My dream is not a dream..

Då var det dags då, efter att ha hängt här några månader så ska jag starta Journal här. Jag börjar väl med lite(mycket) bakgrundsinfo och en liten presentation av mig själv.

2010 var för mig en mycket mörk period. Jag fyller 16 bast, är djupt präglad av ett samhälle där du antingen är någon eller så finns du inte. Jag ville vara någon så jag hade allt uttänkt: Bra betyg, lyckad idrottskarriär och mycket stålar i börsen. Inte så olikt många andras planer men för mig var den perfekt.
Sen small det. Det var under en innebandycup, jag spelade forward, jag var snabb, liten och ganska effektiv målgörare. Ett kvitteringsmål och en segergäst då jag hoppar upp, landar lite snett och får ont i knät. men jag kunde inte visa det, jag var viktig för laget inte kunde jag kliva av, jag lindade över det och körde på- hela cupen faktiskt, jag gnällde inte.

Allt var helt okej, vi lyckades inte så bra men jag hade annat att fokusera på: en flickvän, mina studier och inte minst innebandyn- Jag hade inte tagits ut till länslaget Västerbotten men jag ville kämpa vidare, jag skulle lyckas.
En träning veckan efter och allt kändes bra igen, jag var där jag skulle vara, där jag var bra på något.. jag var hemma.
Jag fick en knuff i ryggen av en lagkamrat och slog i knät i trägolvet, smärtan var inte enorm men då jag satte ner vänsterbenet var den det, helt enorm. Jag fick för första gången hoppa av mitt i en träning, men jag var egentligen inte så orolig, jag hade haft knäproblem förut och det löser sig säkert med lite vila och lingement.
För att inte göra första inlägget kilometer långt så kan vi säga det såhär: 3 månaders sjukgymnastik för att kunna gå utan kryckor smärtfritt - 7 månader för att kunna gå i trappor och cykla smärtfritt - springa var det ingen fråga om.
Samtidigt börjar en ångest krypa sig på mig, jag kunde inte träna, min största passion kunde jag inte utöva längre och jag kände mig värdelös. Skolan gick bra, men inte med mina mått mätt och bruden mådde skit.

Det blev bara värre och värre, och allt slutade med att jag var overkligt nära att gå in i väggen - SOM 16 ÅRING! jag och min flickvän gjorde slut, jag klarade inte av att vara där för henne längre. de sista månaderna fram till sommarlovet så gick jag på 1 lektion/dag, mer klarade inte jag av.

Tillbaka till nutid för att en än gång inte göra texten kilometerlång.
Jag har styrketränar ungefär ett år, såklart inte böjt ett år men styrketränat ett år. Jag tar 100kg i knäböj, 72,5kg i bänkpress och 120kg i mark.Har också gått upp 7kg, gått från S till M i tröjstorlekar och från 32 till 36 i byxor. Inga jätte siffror eller ökningar men dom är på något sätt viktiga för mig.
Jag lät inte min skada begränsa mig utan jag gjorde det jag kunde och körde mitt eget race, precis som jag alltid gjort. Jag var van, jag har haft en diagnos sedan jag var 6 - Kronisk Astma men det har aldrig hållit mig tillbaka, vad skulle det hjälpa om jag gnällde eller skyllde på den?

Nu till det viktiga: Styrketräningen blev min räddning, jag känner mig självsäker, mina betyg är högre än vad dom var under högstadiet och ja, förresten jag och min tjej är tillsammans igen, 7 månader imorn

Det blev ett långt inlägg, men nu har jag skrivit av mig. Mer om min träning och 5x5 som jag började med idag i nästa inlägg. Peace!
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 20:59   #2
Sundqvist
Winners Never Quit
 
Sundqvists avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: jönköping
Inlägg: 5 201
oj, de låter som du haft de väldigt jobbigt! Men du verkar klarat dig OK ur det iaf! Kul att du och bruden är tsm igen!

Kör hårt med träningen! Kommer följas!!
__________________
Träningsjournal: What Doesnt Kill You Makes You Stronger!
Citat:
Ursprungligen postat av Bikken Visa inlägg
Kroppen kan ta upp ca 20gram fria aminosyror under ett tillfälle!
Jag käkar 12ggr varje dag med 30g protein vid varje tillfälle
Sundqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 21:08   #3
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av Sundqvist Visa inlägg
oj, de låter som du haft de väldigt jobbigt! Men du verkar klarat dig OK ur det iaf! Kul att du och bruden är tsm igen!

Kör hårt med träningen! Kommer följas!!
Jo, jag överlevde kul att du kommer följa!
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 11:06   #4
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Har nyligen börjat med SL5x5 och jag körde första passet igår, börjar väldigt lätt och kommer köra på i 3-4 månader minst.

Knäböj 35x5

bänkpress 35x5

Stångrodd 30x5

sen ville min träningspartner köra lite vader då passet bara tog 20 minuter..

SUPERSET
Sittande vadpress
vadpress i benpress x5

sen stretching och lite skitsnack.
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 20:23   #5
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Andra passet idag! Pass B

Knäböj 37,5x5

OHP 20kgx5

Marklyft 55kgx5

en gainer i kroppen, lite mage efter passet och sovmorgon imorn till 12.10 - livet leker!

såg en skoj video på utube idag, Arnold Schwarzenegger - The Life of a Bodybuilder
http://www.youtube.com/watch?v=M6Fg4...eature=feedlik
kan någon hjälpa mig med vad man skriver då man ska länka youtube länkar, glömt bort
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 20:34   #6
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Kötta på med programet så kommer det här bli skitbra!

Tror man skriver [yt] [/.yt] taggen utan punkten och där imellan det där numret som finns i youtube länken

Edit: Taaadddaaaaa:

__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg

Senast redigerad av exnm den 2011-09-01 klockan 20:39.
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 21:08   #7
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av exnm Visa inlägg
Kötta på med programet så kommer det här bli skitbra!

Tror man skriver [yt] [/.yt] taggen utan punkten och där imellan det där numret som finns i youtube länken

Edit: Taaadddaaaaa:

det ska jag göra, kanske borde skriva ner mina personbästa här och i signaturen.. vad tycker du?

tack så mycket btw!
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 21:20   #8
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Citat:
Ursprungligen postat av apfel Visa inlägg
det ska jag göra, kanske borde skriva ner mina personbästa här och i signaturen.. vad tycker du?

tack så mycket btw!
Det är en tanke. Det viktigaste är väl att du själv har koll på det och kan jämföra Ska själv ta ett pass nu snart och maxa allt och köra en liten utvärdering av styrkeökningar so far
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 21:31   #9
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av exnm Visa inlägg
Det är en tanke. Det viktigaste är väl att du själv har koll på det och kan jämföra Ska själv ta ett pass nu snart och maxa allt och köra en liten utvärdering av styrkeökningar so far
sett ganska många som gör det, kanske kan ha en effekt på så sätt att då man skriver sina pinsamma resultat och verkligen hänger ut sig kanske man blir mer sporrad eller något? bara en idé, hörde att Arnold gjorde något liknande med sina ben, han hade tydligen spinkiga ben då han kom till staterna och genom att ha korta shorts på sig så sporrades han till att träna dem hårdare och komma ikapp resten av hans kropp.
wow, jag är verkligen en ord- bajsare, jag bara matar på..

EDIT: skriv gärna vad du tog innan om du inte redan tänkt göra det, kan vara kul att läsa
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 21:13   #10
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
tredje SL5x5 passet idag!
hade en riktig skitdag på skolan, måndagar är döden.
hade också ont i huvet så då jag kom hem från skolan blev det ett riktigt mellanmål, hamburgare och en Milk shake på Frasses. inget jag någonsin gjort förut men kombinationen av gott sällskap och lite gott käk fick mig på bättre humör. En tupplur på det och kvällen blev toppen!

passet:
knäböj 40x5

Bänkpress 37,5x5

Stångrodd 32,5x5

bra med teknikträning, faller bak med rumpan då jag går djupt i knäböj, kanske startar en tråd om det om ingen som läser kan ge svar på om det är farligt och hur det borde fixas..har sökt på forumet och på nätet i övrigt utan lycka.

tog också 2 benbilder, var på gott humör så vafan, dagsformen är riktigt vass med mycke späck och ingen definition!
ska se om jag kan få in dem nu bara..


Och bonus! Gäddan jag fick i helgen uppe i stugan, runt 3 kg, vilka tänder!

det var allt för denna gången, peace out!
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 21:15   #11
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525




varför kommer inte bilderna upp? har skrivit [IMG]imageshack.us/photo/my-images/801/foto0623j.jpg/[/IMG.] (utan punkten, men dom kommer inte upp?
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.

Senast redigerad av apfel den 2011-09-05 klockan 21:16.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 21:27   #12
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Citat:
Ursprungligen postat av apfel Visa inlägg




varför kommer inte bilderna upp? har skrivit [IMG]imageshack.us/photo/my-images/801/foto0623j.jpg/[/IMG.] (utan punkten, men dom kommer inte upp?
och ja, jag skrev http:// före.
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 21:37   #13
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Äntligen lyckades jag! här är bilderna
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Foto0624.jpg (37.8 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg Foto0625.jpg (43.4 KB, 48 visningar)
Filtyp: jpg Foto0623.jpg (92.0 KB, 50 visningar)
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 14:55   #14
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
vägde 64,4 nu då jag vägde mig, utan kläder. ska bli intressant att se vad jag väger imorn.. siktet inställt på 65kg morgonvikt!
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 21:34   #15
apfel
Registered User
 
apfels avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 525
Passet ikväll gick bra! filmade tekniken i knäböj och skrev tidigare en tråd om mitt problem att jag faller fram med rumpan då jag böjer djupt. Fick ett bra svar av Sheogorath och en film med rörlighetsövningar för att fixa detta, superbra!

Passet:

Knäböj 42,5x5

OHP 22,5x5

Marklyft 60x1

Ska försöka lägga in filmerna på youtube och lägga in här men jag tror jag gör det imorgon då jag har mer tid och så.
Räkna också med framtida inlägg om mina mål med träningen, mina drivkrafter och inspirationskällor, tills dess, peace out!
__________________
Sjukgymnaststudent mot Styrka och evig ära http://www.kolozzeum.com/forum/showt...91#post5256991

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Grattis! Du har vunnit Kolozzeums Stora Toleranspris, tätt följt av tvåan Tolkia.
apfel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)