2012-10-24, 15:41
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Läskeblask och cancer
Citat:
Background:
Despite safety reports of the artificial sweetener aspartame, health-related concerns remain.
Objective:
We prospectively evaluated whether the consumption of aspartame- and sugar-containing soda is associated with risk of hematopoetic cancers.
Design:
We repeatedly assessed diet in the Nurses’ Health Study (NHS) and Health Professionals Follow-Up Study (HPFS). Over 22 y, we identified 1324 non-Hodgkin lymphomas (NHLs), 285 multiple myelomas, and 339 leukemias. We calculated incidence RRs and 95% CIs by using Cox proportional hazards models.
Results:
When the 2 cohorts were combined, there was no significant association between soda intake and risks of NHL and multiple myeloma. However, in men, ≥1 daily serving of diet soda increased risks of NHL (RR: 1.31; 95% CI: 1.01, 1.72) and multiple myeloma (RR: 2.02; 95% CI: 1.20, 3.40) in comparison with in men without diet soda consumption. We observed no increased risks of NHL and multiple myeloma in women. We also observed an unexpected elevated risk of NHL (RR: 1.66; 95% CI: 1.10, 2.51) with a higher consumption of regular, sugar-sweetened soda in men but not in women. In contrast, when sexes were analyzed separately with limited power, neither regular nor diet soda increased risk of leukemia but were associated with increased leukemia risk when data for men and women were combined (RR for consumption of ≥1 serving diet soda/d when the 2 cohorts were pooled: 1.42; 95% CI: 1.00, 2.02).
Conclusion:
Although our findings preserve the possibility of a detrimental effect of a constituent of diet soda, such as aspartame, on select cancers, the inconsistent sex effects and occurrence of an apparent cancer risk in individuals who consume regular soda do not permit the ruling out of chance as an explanation.
|
Consumption of artificial sweetener– and sugar-containing soda and risk of lymphoma and leukemia in men and women. Am J Clin Nutr October 24, 2012.
http://ajcn.nutrition.org/content/ea....full.pdf+html
|
|
|
2012-10-24, 19:49
|
|
Mästerbantaren
Reg.datum: Jan 2008
|
|
|
|
2012-10-24, 20:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Har sett dig posta en del trådar King Grub om cancer osv, hur lever du själv idag?
|
|
|
2012-10-24, 20:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vad har det med postade abstrakt att göra?
|
|
|
2012-10-25, 11:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Har jag förstått rätt om vanlig sockerläsk visa en högre risk på män än vad sötningsmedel gjorde?
Och sedan skriver de att det inte visade någon högre risk, men när man la ihop män och kvinnor så gjordes det?
Kan ingen sammanfatta, förstår inte riktigt. Vore väldigt uppskattat.
|
|
|
2012-10-26, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Nyfiken bara king grub
|
|
|
2012-10-26, 14:04
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av sagevsal
Har jag förstått rätt om vanlig sockerläsk visa en högre risk på män än vad sötningsmedel gjorde?
Och sedan skriver de att det inte visade någon högre risk, men när man la ihop män och kvinnor så gjordes det?
Kan ingen sammanfatta, förstår inte riktigt. Vore väldigt uppskattat.
|
Starkare association ja, inte högre risk som ett kausalt samband.
|
|
|
2012-10-26, 20:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vad har det med postade abstrakt att göra?
|
Det måste väl inte ha något med abstraktet att göra? Många tycker nog det är intressant att veta vad du har för kost- och träningsvanor då du besitter en stor kunskap inom dessa ämnen och kan tänkas ha ideala vanor inom dem.
|
|
|
2012-10-26, 21:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jo, det behöver det. Sådana diskussioner hör inte hemma i en tråd om läskedrycker i kostforumet. Lite offtopic då och då är okej, men inte att styra om diskussionen helt till vad enskilda medlemmar har för kost- och träningsvanor i en tråd som handlar om något helt annat.
|
|
|
2012-10-27, 11:52
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan
Det måste väl inte ha något med abstraktet att göra? Många tycker nog det är intressant att veta vad du har för kost- och träningsvanor då du besitter en stor kunskap inom dessa ämnen och kan tänkas ha ideala vanor inom dem.
|
Det går lätt att hitta vad Grub har ätit över tid genom att söka på hans inlägg och egna trådar. Man tenderar att förvånas över vad som står.
On Thread så kan jag inte säga att jag är förvånad över läskeblaskets effekter men studien i sig visar ju inte ett särskilt starkt samband och det behövs mer innan man kan höja ett varningens finger med god vetenskaplig grund.
|
|
|
2012-10-27, 11:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Vid en snabb sökning verkar han äta allt möjligt efter behag, vem gör inte det menar du?
|
|
|
2012-10-27, 12:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bozar
...studien i sig visar ju inte ett särskilt starkt samband
|
Å andra sidan reagerade jag för egen del på hur höga RR ändå var här. Det är visserligen ganska breda konfidensintervall, och två av dem var farligt nära icke-signifikans (med lägstavärden på 1.01 och 1 exakt) men ändå. Jämför med vissa andra koststudier så tycker jag att RR tenderar att vara betydligt lägre.
Det vore kul om Ola som kan det här bäst av alla på forumet kunde fylla i vad jag missat. Jag fattar ju i alla fall siffrorna och att man slagit ihop och separerat för att studera det på olika sätt men jag har svårt att dra slutsatser om hur man ska tolka det i fråga om praktiska (potentiella) risker.
|
|
|
2012-11-18, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Bump
|
2012-11-18, 21:09
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2012-11-18, 22:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Har ej behörighet att ladda hem filen, måste vara medlem och det kostar pengar tror jag :/
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.
|

|