2010-03-17, 02:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Hypnagog hallucination och sömnparalys
Läser på wikipedia om drömmar då det är ett intressant ämne. Finns ett avsnitt som handlar om "lucid dreams" som innebär att man i sin dröm är medveten om att det inte är på riktigt och kan styra sig själv och ta aktiva beslut. Det låter riktigt lockande, och det är något man kan lära sig att göra.
En metod för att uppleva en "lucid dream" är WILD, wake induced lucid dream, där man går direkt från vaket tillstånd till dröm utan att förlora medvetandet. Det som kan hända då är att man drabbas av sömnparalys, ett tillstånd i vilket kroppen har stängt ner musklerna före man hunnit somna in. Vid detta tillstånd kan man drabbas av hypnagoga hallucinationer och ser då rarelser röra sig i rummet, eller sittandes bredvid ens säng, samtidigt som man inte kan röra sig.
Någon här som drabbats av detta? Vill ni dela med er av era upplevelser?
Jag har skrivit några gånger hur lättskrämd jag är när jag ser på film, men att uppleva det här, i vaket tillstånd, paralyserad. Ja, jag blir rädd bara jag läser det. Får hoppas att det blir en helt vanlig psykedelisk feberdröm denna natt istället. De är alltid nice.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2010-03-17, 02:15
|
|
Registered User
|
Läser vidare om något väldigt intressant som händer mig ungefär varje natt. Just när jag ligger i sängen och försöker sova. När jag stänger ögonen börjar jag tänka på saker, och dessa ser jag framför mig, som enfärgade objekt och former mot en svart bakgrund. Är detta normalt? Jag kan i princip styra det jag vill se och hade ingen aning om att det var en faktiskt hallucination. Jag trodde det bara var hjärnan som projicerade en bild på näthinnan... som iofs låter som definitionen av just en hallucination.
http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-...cts_and_things
Detta är inget skrämmande tycker jag utan bara en kul grej att göra innan man somnar, eller har tråkigt. Brukar ni göra detta?
Level 3 är nog det vanligaste jag brukar uppnå. Det skrivs på wikipedia att detta är en "hypnagog hallucination" och därför är det nog så att jag upplevt en sådan. Dock utan att bli det minsta rädd då jag varit medveten och till viss del själv styrt hallucinationerna. Ibland har det varit "hemska ansikten" men oftare olika geometriska figurer och mönster.
Har själv aldrig uppnåt Level 5. Och det ska jag nog vara glad för:
Citat:
This is the point where it appears to the outside world that a person is either unconscious or insane. The internal CEV perceptions and think-it/feel-it perceptions become stronger than physical perceptions, and completely override and replace open-eye physical perceptions. This can be a potentially dangerous state if a person is still mobile while literally off in their own imagined world, but by this time most people are motionless and not likely to do something hazardous to themselves or others.
This is the point where most hallucinogenic references say it is a good idea to have a "sitter" present to watch over the person using the chemicals, and keep them from accidentally harming themselves or others while deep into their own world.
|
Kanske är det ingen bra idé att försöka tvinga fram hjärnan till sådana här illusioner... om man nu skulle kunna uppnå denna nivå utan droger eller att vara psykiskt sjuk.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2010-03-17 klockan 02:20.
|
|
|
2010-03-17, 05:45
|
|
Worgen priest
Reg.datum: Jan 2005
|
Sömnparalys är det värsta jag har varit med om. Låg helt stilla, kunde inte andas och lampan i taket svingade fram och tillbaka med en hög fart. Jag försökte vid ett flertal tillfällen skrika SLUTA! men kunde inte få ut ett ord. Jag trodde helt ärligt att jag skulle dö.
|
|
|
2010-03-17, 05:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Läser på wikipedia om drömmar då det är ett intressant ämne. Finns ett avsnitt som handlar om "lucid dreams" som innebär att man i sin dröm är medveten om att det inte är på riktigt och kan styra sig själv och ta aktiva beslut. Det låter riktigt lockande, och det är något man kan lära sig att göra.
|
Jag lyckades göra det när jag var runt 10-11år.
Jag tänkte innan jag sov att jag skulle säga "jag drömmer" i drömmen, haha. Sagt och gjort, jag gjorde det. Kunde även göra vad jag ville i drömmen (var tydligen i en lekpark med mamma och hennes kompis). Det var rätt roligt
EDIT; Borde väl vara rätt vanligt? Tror jag gjort det ett flertal gånger faktiskt.
2010-03-17, 06:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Sömnparalys har hänt mig några gånger ( 2 - 3 ) Det är hemskt! Fy tusan vad rätt jag va.
|
|
|
2010-03-17, 07:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Psyla
Sömnparalys har hänt mig några gånger ( 2 - 3 ) Det är hemskt! Fy tusan vad rätt jag va.
|
Var du RÄTT? Haha
Själv brukar jag vara fel på natten.
2010-03-17, 07:56
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Att Klardrömma heter det på svenska. Mycket intressant och även mycket roligt att utföra.
Man kan, med hjälp av s.k. reality-checks, kolla av verkligheten omkring en. Har man automatiserat detta, kommer man så småningom gör det i drömmer och vips, du upptäcker att du inte är vaken.
Roligast är nästan att flyga, men att vara en super gigioloo är också mycket underhållande.
|
|
|
2010-03-17, 08:07
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Har jag drömt att det fanns precis en liknande tråd för ett tag sedan?
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2010-03-17, 08:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Psyla
|
har d typ 50 ggr per år
kan ha det två gånger efter varandra också det suger.
händer brorsan också. morsan har haft det också ibland.
|
|
|
2010-03-17, 08:14
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
|
|
|
2010-03-17, 09:00
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Finns som sagt gamla trådar om det här.
Jag har det då och då, och man blir helt skärrad i flera dagar efteråt. Det kan vara allt från att det kommer hemska saker in i rummet eller genom fönstret, till att det står någon och bankar och sliter i ytterdörren med en fasansfull kraft.
|
|
2010-03-17, 09:10
|
|
Registered User
|
Ah. Dödsrycket kändes inte så relevant men den där tråden från 2005 berör samma ämne.
Jag hade aldrig haft hypnagog hallucination i det avseende att jag sett varelser vid medvetet tillstånd. För första gången i mitt liv hände detta mig inatt. Uppenbarligen finns det en koppling mellan att jag tänkte på det här strax innan läggdags och att jag sedan (tyvärr) upplevde det. Lite ironiskt, då mitt syfte var det motsatta. Att jag låg i 39 graders feber bidrog det med. Detta upplevde jag:
1. Ett kollage av halvläskiga bilder och scener i näthinnan, men dessa var distanserade från mig.
2. Det första som hände var att det kom upp en bild av en lila teletubbie med svarta klotrunda ögon. Såg den bara med stängda ögon, och när jag började blinka snabbt och kolla någon dm från sängen blev det som en film som spelades upp där den satt och stirrade på mig. Lite läskigt.
3. Hade ögonen öppna när jag två meter bort ser ett alienansikte (det klassiska från 50-talet) sväva i luften och komma närmare till den till slut landade på min kudde rakt framför mig och sedan försvann. Det sägs att vissa som fått för sig att de blivit bortförda av aliens gjort det på det här sättet (fast givetvis i ett mycket kraftigare tillstånd).
4. Det sista som hände innan jag gav upp att somna in och började se på Conan O'Brien för att tagga ner (kl 4 på morgonen) var det läskigaste. Jag såg ett ansikte som var en ihopslagning av ett mänskligt huvud och huvudet av en tiger. Detta upplevde jag i full färgskala, särskilt ögonen. Bara huvudet såg jag, och det var riktat åt vänster håll och såg rakt fram. Utan vidare började ögonen vrida sig åt höger, mot mig, och såg mig rakt i ögonen. Hoppade till då det var en så sjukt stark upplevelse. Därefter såg jag som sagt på Conan O'Brien och lyssnade på Dire Straits i en halvtimme innan jag somnade av mig själv.
Så jag ser två lösningar till det här "problemet". Bli av med febern, och ge fan i att tänka på sådana här saker en kvart före läggdags.
|
Citat:
|
|
|
|
2010-03-17, 09:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Jag känner en tjej som är övergrym på det här med klardrömmar. Hon tar över drömmen precis när hon känner för det, och styr den precis dit hon vill. Hon är överhuvudtaget duktig på att kontrollera sin hjärna, men det har krävts mycket träning, och hon har fått mycket gratis med sig från sina föräldrar. När hon var liten brukade hela familjen sitta och meditera en stund på morgonen innan det var dags att gå till skola och jobb.
Jag har aldrig lyckats med klardrömmar, men jag hade sömnparalyser rätt ofta när jag var liten, men det försvann när puberteten satte in. Det är både lite synd och skönt att jag inte har dem längre.
|
|
|
2010-03-17, 09:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Sömnparalys med hallucinationer drabbas jag av ofta, verkar som du säger att om man tänker på det innan man ska sova så kommer de 9 av 10 ggr.
Väldigt obehagligt..
Jag har dock ett knep för att undvika det, man låter bli att somna på rygg. Det funkar nästan jämt för mig iaf.
|
|
|
2010-03-17, 09:26
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Jag har haft både sömnparalys och klardrömmar. Har dock inget tips på hur man ska uppnå dessa tillstånd, de har bara kommit när de kommer. Klardrömmar verkar dock komma oftare när jag är ledig och kan sova väldigt mycket. Ibland har de kommit när jag vaknar till på en ledig morgon, kommer ihåg drömmen jag vaknade ur, ligger och tänker på den och slumrar in igen.
Klardrömmar är ballt, men det finns olika nivåer av det. Ibland har jag varit fullt medveten om att jag drömmer och har kunnat ta egna beslut så att säga, men drömmen blir ändå inte som jag vill utan har sitt eget förlopp. Sen finns de ju de drömmar där man helt själv kan styra hela förloppet, tyvärr är det för mig extremt svårt att hålla mig sovande under sådana drömmar - antagligen för att hjärnan är väldigt nära att vara vaken.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.
|

|