Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-11, 14:40   #1
alva
Registered User

alvas avatar

Reg.datum: May 2011
Aminosyror? Hjälp!

Hej på er!

Jag kan absolut ingenting om kosttillskott, så var snälla mot mig

Jag känner mig konstant trött och skulle behöva nåt som piggar upp och får mig att orka träna hårdare. I nuläget är proteinpulver det enda tillskott jag intar, men det hjälper ju föga mot orkeslöshet. En vän tipsade om att köpa aminosyror..? men HUR vet jag vad jag ska ha? Det finns ju hur mycket som helst på marknaden!

Jag vill inte käka nåt som påverkar hjärtat på nåt sätt. Jag lider av ångest och detta drar energi som bara tusan. Skulle jag ta nån stark prestationshöjande får jag kraftig hjärtklappning, vilket jag pga av tidigare otäckheter, gärna vill undvika.

Någon vänlig själ som kan guida mig i kosttillskottdjunglen?
alva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:42   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Aminosyror har ingen prestationsförbättrande effekt av det slaget och hjälper inte mot trötthet/orkeslöshet. Effektmässigt är det samma sak som ett proteinpulver.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:43   #3
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Aminosyror på gymspråk= EAA eller essentiella aminosyror som alla behöver äta eftersom kroppen inte kan skapa dem själva (finns i många olika livsmedel, men inte i ren form). 10 g EAA har ungefär samma effekt som 20 g vassleprotein.

Men du blir inte piggare av EAA, även om det antagligen är det som bäst motverkar muskelnedbrytning. Drick kaffe eller ta någon PWO (fast jag är inget fan av sånt eftersom det ofta är oklart vad de innehåller; suspekta substanser i vissa fall).
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:44   #4
Ballt
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Mitt tips för att bli pigg och ha mer ork under passen är koffeintabletter samt någon frukt innan passet.

Eftersom du har problem med härtat så ska jag inte försöka ge mig in på att hjälpa dig, utan det bör någon med erfarenhet göra.
Ballt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:45   #5
mYrN
Deadliftbrah

mYrNs avatar

Reg.datum: Jan 2012
What Grub said. Om du fortfarande är ute efter animosyror så kolla in Xtend, extremt gott! På beskrivningen så sägs den vara uppiggande och ge bättre pump osv men det är säkerligen bara marknadsföring, jag märker ingenting i alla fall
Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
En av kolos snyggaste fysiker. Faktiskt.

Senast redigerad av mYrN den 2012-07-11 klockan 14:47.
mYrN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:47   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det du hade behövt (om vi bortser från det uppenbara och sannolikt viktigaste: att komma till rätta med grundorsaken till din trötthet) är någon slags centralstimulerande drog, typ koffein. Om du reagerar negativt på fysiska symtom typ hjärtklappning kan du nog glömma detta och får väl helt enkelt göra det mest rimliga: försöka utreda varför du är så trött.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 14:48   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ballt Visa inlägg
Mitt tips för att bli pigg och ha mer ork under passen är koffeintabletter samt någon frukt innan passet.

Eftersom du har problem med härtat så ska jag inte försöka ge mig in på att hjälpa dig, utan det bör någon med erfarenhet göra.
Koffein är väl kanske inte så bra om TS lätt får hjärtklappning.

Rekommenderar kreatin (har ingen akut effekt, men kan hjälpa dig prestera bättre under träningen) och eventuellt någon kolhydratslösning under träningen om orken tryter. Äter och sover du tillräckligt?
Gammal 2012-07-11, 14:51   #8
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Trött tjej med hjärtklappning=>järnbrist?

Kan vara värt att kolla upp eller självmedicinera med blodpudding om du tror det är där skon klämmer.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 20:46   #9
alva
Registered User

alvas avatar

Tack för era svar!

Jag dricker kaffe dagligen, dock högst 2 koppar. Får jag inte mitt kaffe på morgonen så vaknar jag inte alls :P

Jag vet ju grundorsaken till tröttheten, och det är något jag jobbar på (kuratorbesök), men det är ju sällan nåt snabbfix, så försöker göra vad jag kan för att jag ska bli piggare även med ångest.

Jag tror jag sover ca 8 timmar/natt, men är aldrig utvilad när jag vaknar, och kan lätt gå och lägga mig och sova ett par timmar på eftermiddagen, eftersom jag allt som oftast är helt slut.

Järnbrist tror jag inte jag har. Sist jag tog ett Hb (i vintras) låg det på runt 150 så det är ju bra. Men jag har en blodpudding o kylen som jag tänkt tillaga imorrn såatteee ;-)

Efter att ha intagit Creatine complete extreme i vintras så fick jag besöka akuten pga kraftig ihållande hjärtklappning, så hädanefter är jag väldigt försiktig med saker jag inte riktigt vet innehållet i. Antar att jag är rätt känslig för koffein/taurin, och därför inte bör knapra koffeintabletter heller.

Så.. what's left? Frukt? :P
Gammal 2012-07-11, 20:56   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av alva Visa inlägg
Tack för era svar!

Jag dricker kaffe dagligen, dock högst 2 koppar. Får jag inte mitt kaffe på morgonen så vaknar jag inte alls :P

Jag vet ju grundorsaken till tröttheten, och det är något jag jobbar på (kuratorbesök), men det är ju sällan nåt snabbfix, så försöker göra vad jag kan för att jag ska bli piggare även med ångest.

Jag tror jag sover ca 8 timmar/natt, men är aldrig utvilad när jag vaknar, och kan lätt gå och lägga mig och sova ett par timmar på eftermiddagen, eftersom jag allt som oftast är helt slut.

Järnbrist tror jag inte jag har. Sist jag tog ett Hb (i vintras) låg det på runt 150 så det är ju bra. Men jag har en blodpudding o kylen som jag tänkt tillaga imorrn såatteee ;-)

Efter att ha intagit Creatine complete extreme i vintras så fick jag besöka akuten pga kraftig ihållande hjärtklappning, så hädanefter är jag väldigt försiktig med saker jag inte riktigt vet innehållet i. Antar att jag är rätt känslig för koffein/taurin, och därför inte bör knapra koffeintabletter heller.

Så.. what's left? Frukt? :P
Om din trötthet beror på ångestproblematik (att du blir utmattad av det ständiga ångestpådraget och/eller kanske rent av väljer att sova som ett sätt att "hantera" ångestkänslorna) så finns det en medicin som verkar mot ångest och samtidigt är milt centralstimulerande. Bupropion heter den och säljs under namnen Zyban (om rökavvänjning) och Voxra (om depression). Men den är alltså verksam mot ångest också Om du nu befinner dig på en sådan nivå att medicinering är att tänka på.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-07-11 klockan 21:05.
Gammal 2012-07-11, 21:04   #11
aldoschadewitz
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
vad är felet på en monster och en banan/godis?
aldoschadewitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 21:06   #12
alva
Registered User

alvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Om din trötthet beror på ångestproblematik (att du blir utmattad av det ständiga ångestpådraget och kanske rent av ibland väljer att sova som ett sätt att "hantera" ångestkänslorna) så finns det en medicin som verkar mot ångest och samtidigt är milt centralstimulerande. Bupropion heter den och säljs under namnen Zyban (om rökavvänjning) och Voxra (om depression). Men den är alltså verksam mot ångest också Om du nu befinner dig på en sådan nivå att medicinering är att tänka på.
Jag antar det. Har precis börjat gå på samtal för att få bukt med ångesten, men då den är relativt nytillkommen så är jag inte helt bekant med alla symtom man kan ha, men enligt min kurator beror tröttheten med största sannolikhet på det. Medicinering är inte aktuellt i nuläget.
Gammal 2012-07-11, 21:07   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aldoschadewitz Visa inlägg
Att koffein inte alltid är så jäkla lämpligt vid ångestproblematik, och särskilt inte om man har tendens att nojja över saker som ökad hjärtfrekvens, hjärtklappning etc.

Är man trött p.g.a. ångestsjukdom är det dessvärre inte bara att slänga i sig ett gäng skumbananer och tuta och köra.

Citat:
Gammal 2012-07-11, 21:09   #14
alva
Registered User

alvas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aldoschadewitz Visa inlägg
Monster innehåller ju koffein/taurin, vilket jag som sagt ska vara lite försiktig med, och äter jag godis blir jag sällan av med mina extra kilon.. så njä.

Pigg av banan? Inte jag iaf
Gammal 2012-07-12, 15:20   #15
aldoschadewitz
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av alva Visa inlägg
Monster innehåller ju koffein/taurin, vilket jag som sagt ska vara lite försiktig med, och äter jag godis blir jag sällan av med mina extra kilon.. så njä.

Pigg av banan? Inte jag iaf
oj, förstod inte att även koffein skulle vara ett problem.. trodde mer att du syftade på PWOs som t.ex hemorage och jacked.

lite godis innan passet är ju lungt sålänge du förbränner dem. annars får du se till att ladda upp med kolh på annat sätt om du ska få en uppiggande effekt.
aldoschadewitz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.