Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-05, 18:02   #1
ariak
Registered User

Reg.datum: May 2012
måste sluta räkna

hur gör ni som har hållt på och byggt länge? räknar ni kalorier på t.ex. mobilen som jag? har hållt på med det 4 månader nu och har inte tid, blir trött av det. räknar jag inte så kan det bli så att jag äter för lite, om jag försöker att äta mycket så kanske det blir för mycket och då blir det en gris bulk, förklara för mig hur ni gör och hur jag kan göra, ge mig lite tips tack.
ariak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:05   #2
Feelgood
Registered User

Feelgoods avatar

Reg.datum: Apr 2012
För mig har det blivit en vana att ränka o planera det jag äter och tycker det inte känns jobbigt Du får helt enkelt tänka på att det är ett måste , sen så vänjer du dig nog snart.
Feelgood är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:07   #3
ariak
Registered User

är ju lite lättare än i början.. men hinner typ inte med något. dagarna går genom att jag räknar,jobbar,äter,tränar,äter,räknar,äter, lagar mat,räknar maten..
Gammal 2012-07-05, 18:12   #4
zajiwal
Registered User

zajiwals avatar

Reg.datum: Aug 2008
Hur lång tid tar det att räkna en dags mat för dig?
zajiwal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:14   #5
ariak
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av zajiwal Visa inlägg
Hur lång tid tar det att räkna en dags mat för dig?
kan stå i kanske 30-60 minuter för att planera ut maten så jag hamnar på 200kcal och får en bra fördelning mellan kolhydrater,fett,protein. och oftast gör jag lättare för mig så jag slipper räkna så länge. och då kollar jag på föregående dagar och bara slänger i det jag har ätit till t.ex. lunch. sen tar det ytterligare 1 timme+ att göra i ordning.
Gammal 2012-07-05, 18:28   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det vanliga är nog att man slutar räkna. Man märker på träningen och på vågen om man går upp eller ner i vikt, vill man gå upp så äter man mer och vill man gå ner så äter man mindre. Det kan ta ett tag att återställa inställningen till maten men om du upplever det som ett problem är det bra att i alla fall försöka ändra på det.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:32   #7
ariak
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det vanliga är nog att man slutar räkna. Man märker på träningen och på vågen om man går upp eller ner i vikt, vill man gå upp så äter man mer och vill man gå ner så äter man mindre. Det kan ta ett tag att återställa inställningen till maten men om du upplever det som ett problem är det bra att i alla fall försöka ändra på det.
tänkte mer att jag inte kan äta på resturanger,hemma och hos kompisar.. för jag kan liksom inte ta med mig vågen till de flesta ställena och hålla på att väga massor.. får nog försöka, träningar kommer väl gå sådär först i början antar jag?
Gammal 2012-07-05, 18:34   #8
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Nu för tiden låter jag hungern styra. Någon överslagsräkning blir det ibland, främst vid deff. Men allt går så mycket lättare nu när jag slutat räkna jämnt och ständigt.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 18:35   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Varför skulle träningen gå sämre bara för att du inte räknar kalorierna?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 19:26   #10
ariak
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Varför skulle träningen gå sämre bara för att du inte räknar kalorierna?
skulle inte få i mig tillräckligt med kalorier, och om jag verkligen försöker att äta mycket så kan det bli för mycket..?
Gammal 2012-07-05, 19:33   #11
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ariak Visa inlägg
skulle inte få i mig tillräckligt med kalorier, och om jag verkligen försöker att äta mycket så kan det bli för mycket..?
Det händer ju dock inte över en natt. Väg dig en gång i veckan och se om du behöver äta lite mer eller mindre. Jag tycker också det är ganska trist att räkna och jag gör så att jag lägger in det mesta i shapeup vilket är snabbt och smidigt. Ibland orkar jag inte lägga till något och vissa dagar räknar jag inte alls. Jag har alltså ganska bra koll på läget och väger mig då och då för att se att det går åt på rätt håll. Känns lagom avslappnat och samtidigt tillräckligt kontrollerat för att fungera bra.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 02:03   #12
Simonbaws
Registered User

Simonbawss avatar

Reg.datum: Apr 2012
räknar allting i shapeup tar kanske 5min per dag !
Simonbaws är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 07:07   #13
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Jag försöker ha koll på proteinintaget först och främst. Äter jag ett kilo fläskfilé så vet jag vad det innehåller utan att "räkna" eller väga (vikten står på förpackningen). Får jag för lite protein från maten en dag så fyller jag på med vassle-shakes och där vet jag också hur mycket protein en skopa innehåller.
Gammal 2012-07-06, 07:42   #14
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ariak Visa inlägg
Men för helsicke. Ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt. Svårare är det inte om du nu inte ska tävla i byggning och behöver komma i scenform.

Senast redigerad av Stefan J den 2012-07-06 klockan 07:46.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 07:53   #15
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Mitt tips är att tex varje söndag göra x antal matlådor (mat för en hel vecka är ju bäst) på tex 2 storkok där du på ett ungefär vet vad dessa innehåller. Har du sedan matlådor som rör sig i krokarna 500-600 kcal/st så är det plättlätt att tillgodose det dagliga behovet!

Har själv slutat räkna kalorier (avslutade deff) och skillnaden då och nu är att jag inte räknar, men lagar nästan samma mat så har rätt bra koll på att jag ligger i rätt härad åtminstone!

Annars funkar ju tex tänket "500g kött, 500g kvarg och några shakes" varje dag och jag är grön gällande mitt proteinbehov, sedan äta lite mer fritt och kanske sikta på 300g pasta/ris eller vad som nu är lämpligt.

Väga sig dagligen och räkna ut medel/medianer osv och kolla trender är ju annars mycket användbart om du inte super varje helg eller på annat sätt rubbar viktkurvan rejält x antal ggr i veckan!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:35.