2012-06-16, 09:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Har barnuppfostran tappat prio?
Jag är inte gammal men jag kan inte komma ihåg att våran åldersgrupp hade så förbannat dålig respekt för andra, speciellt äldre.
Två saker jag reagerat på är attityden mot äldre, där jag ofta får se en grupp 17-20 åringar lägger sig i andras samtal på T.ex tunnelbanan, med spydiga kommentarer och hån bara för att roa sina vänner. Något som många gånger bör ha lett till ett lättare kok stryk.
det andra är hur småbarnsföräldrar låter sina knattar göra vad som helst, när jag är ute och går med hunden så kan det komma småbarn framspringande och bara börja rycka och dra i hunden. När jag var liten var det en regel att aldrig närma sig hundar, och ifall man skulle det skulle man fråga innan och göra det försiktigt.
Våran hund är väldigt vältränad och snäll men har kort tålamod och gör man något som inte passar eller gör ont så kommer hon hugga, och jag misstänker att det är vi som kommer få skit då för dålig uppfostran.
Så, raljera.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2012-06-16, 09:37
|
|
In Sweden we call it a kick
Reg.datum: Aug 2006
|
Speciellt ungdomarna idag tycker jag inte har någon respekt för sin omgivning. Sitter med mobilen på bio, snackar högt. Skräpar ner på bussarna och är allmänt högljudda och odrägliga.
|
|
|
2012-06-16, 09:41
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Troligtvis har jag gått och blivit gammal sen jag fick barn men har kommit på mig själv att skälla ut ungdomar som beter sig svinigt på buss etc.
Gällande småbarn och hundrar så har jag märkt följande i vänkretsar med barn att de som inte har egen erfarenhet av hundar antingen skiter fullständigt i vad ungarna gör eller rakt ut skäller ut ungarna om de ens kommer närmre än 10 meter.
Själv lär jag mina barn att man alltid frågar ägaren innan man ens närmar sig och sen ska det alltid vara på hundens villkor. Dvs. Handen lågt, inte över hundens huvud, låt hunden komma till dig om den vill.
|
|
|
2012-06-16, 09:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Note to self: "Bli ALDRIG en sån där som gnäller på hur 'dagens ungdom' är"
On topic: Där jag kommer ifrån var vi kanske före i tiden i så fall. För här fanns helt sjukt bråkiga ungar i min generation. Farmor var mellanstadielärare och höll på att få hjärtproblem med elever från min generation.
|
|
|
2012-06-16, 09:49
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Håller med, även om jag nu verkar vara i åldersgruppen som tydligen inte heller kan uppföra sig enligt dig. När jag var liten fick man stryk om man inte uppförde sig. Alla förstår stryk. Är det så att större bankar mer sällan på mindre människor nu, så dom inte lär sig veta hut?
Hejja Silveta!
|
|
|
2012-06-16, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Måste tyvärr hålla med och jag har inte nått 30 års ålder ännu. Känns som de mest grundläggande reglerna kring respekt har helt försvunnit. Framför allt när det kommer till hur vi bemöter främmande människor eller hur vi agerar gentemot miljön (menar allt runt omkring).
Är det 60-talisterna som misslyckats helt?
|
|
|
2012-06-16, 09:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Jag tycker det mest störande är hur media ändrats. För 15 år sedan fanns där alltid ett bakomliggande budskap med barnprogramen, exempelvis hur man skiljde på gott och ont, och att man alltid skulle hjälpa den svaga. Idag är barnprogrammen bara allmänt flummiga.
Ta Teletubbies som exempel. Fan, programmet kan ju liknas vid en psykedeliskt tripp.
|
|
|
2012-06-16, 09:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis
Håller med, även om jag nu verkar vara i åldersgruppen som tydligen inte heller kan uppföra sig enligt dig. När jag var liten fick man stryk om man inte uppförde sig. Alla förstår stryk. Är det så att större bankar mer sällan på mindre människor nu, så dom inte lär sig veta hut?
Hejja Silveta! 
|
Ja, jag fattar ingenting, var man stor i käften mot dom lite äldre ungarna blev det näsblod och sprucken läpp.
Den här säger i princip allt på kolozzeumvis
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej
Jag tycker det mest störande är hur media ändrats. För 15 år sedan fanns där alltid ett bakomliggande budskap med barnprogramen, exempelvis hur man skiljde på gott och ont, och att man alltid skulle hjälpa den svaga. Idag är barnprogrammen bara allmänt flummiga.
Ta Teletubbies som exempel. Fan, programmet kan ju liknas vid en psykedeliskt tripp.
|
Laddade hem Heman förut och strötittade lite och kom fan inte ihåg att det var så uppenbart men efter varje avsnitt stod ju universums superhjälte och gav ett tal angående lärdomen av avsnittet
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
Senast redigerad av agazza den 2012-06-16 klockan 09:58.
|
|
|
2012-06-16, 10:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Därför jag inte ska ha tv hemma när jag skaffar familj, utan mina barn får enbart titta på specifikt utvalda anime serier :P Antingen blir de goda eller så blir dem ninjas, helst båda två
|
|
|
2012-06-16, 10:07
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej
|
Men 1975 så fanns det minsann kvalitetsprogram som:
Istället för dagens psykedeliska trippar...
|
|
2012-06-16, 10:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Men 1975 så fanns det minsann kvalitetsprogram som:
Istället för dagens psykedeliska trippar... 
|
Vilse i pannkakan förstörde en hel generation O.o
|
|
|
2012-06-16, 10:08
|
|
Duck and Cover!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d
Därför jag inte ska ha tv hemma när jag skaffar familj, utan mina barn får enbart titta på specifikt utvalda anime serier :P Antingen blir de goda eller så blir dem ninjas, helst båda två 
|
Dom kanske får en viss dragning till tentakler och superkrafter.
Mitt intryck är att dom som missköter sig gör det mycket allvarligare och ljudligare än när man själv var i den åldern, jag tror inte det är fler kids och ungdomar egentligen som blivit rötägg utan rötäggen har tagit det till nästa nivå, nya normer typ.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2012-06-16, 10:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Ja, folk är dåliga på att se efter sina ungar och jag tror nog att ungdomar överlag visar mindre respekt än tidigare.
Däremot har jag aldrig riktigt förstått varför folk anser att man ska visa så jävla mycket extra respekt för äldre i alla situationer.
|
|
|
|
2012-06-16, 10:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Håller faktiskt med.
Var i stadens park förra sommaren och sparkade lite boll med ett gäng kompisar. Fram kommer några snorungar 9-11 år kanske. Snor våran boll, springer runt och är extremt dryga. Säger fula saker, snor en killes keps osv. Helt oprovocerat sker detta också. Ungarna kom bara fram utan att vi ens pratat med dom.
Vad ska man göra? Jag kan ju inte direkt örfila en 11 åring när jag själv är 25?
Jag hade aldrig i mitt liv vågat göra så när jag var 11 år gammal.
|
|
|
2012-06-16, 10:14
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Ja, jag fattar ingenting, var man stor i käften mot dom lite äldre ungarna blev det näsblod och sprucken läpp.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Otur
Håller faktiskt med.
Var i stadens park förra sommaren och sparkade lite boll med ett gäng kompisar. Fram kommer några snorungar 9-11 år kanske. Snor våran boll, springer runt och är extremt dryga. Säger fula saker, snor en killes keps osv. Helt oprovocerat sker detta också. Ungarna kom bara fram utan att vi ens pratat med dom.
Vad ska man göra? Jag kan ju inte direkt örfila en 11 åring när jag själv är 25?
Jag hade aldrig i mitt liv vågat göra så när jag var 11 år gammal.
|
Låter som folk borde börja ta ansvar igen. På allvar!
Rädda världen, lappa te' en skitunge!
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Däremot har jag aldrig riktigt förstått varför folk anser att man ska visa så jävla mycket extra respekt för äldre i alla situationer.
|
Det tycker jag inte att man ska behöva, men man kan fan uppföra sig över lag. Eller i alla fall försöka.
Senast redigerad av Vunnis den 2012-06-16 klockan 10:18.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.
|

|