Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-14, 12:46   #1
Deanmartin
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Stämmer kaloriberäkningar egentligen?

Har överallt på detta forum under min viktnedgång läst om att det viktigaste är att hålla ett kaloriunderskott för att gå ned i vikt. Kaloribalansen skulle alltså vara det viktigaste att fokusera sig på.

Men stämmer detta? Jag vet inte riktigt själv, så jag frågar er.

De motargument som jag hittat är ju termodynamikens lagar.

Första lagen säger att energi inte kan skapas och inte heller försvinna.

Men den andra lagen säger ju att kvaliteten hos energin minskar varje gång en energiomvandling sker?

Vad är det alltså egentligen som säger att kroppen tar upp all energi vi tillsätter?

Att gå ut till folk och säga att de ligger på kaloriöverskott när de inte går ned i vikt måste ju vara ett riktigt felande uttryck som används nästan dagligen på detta forum.
Deanmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 12:53   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Deanmartin Visa inlägg
Att gå ut till folk och säga att de ligger på kaloriöverskott när de inte går ned i vikt måste ju vara ett riktigt felande uttryck som används nästan dagligen på detta forum.
Det som felar är att personen tror att de ligger på underskott. Förmodligen har de räknat ut sitt underskott med hjälp av någon formel eller program, där det finns absolut noll garantier att de stämmer i praktiken.
Gammal 2012-06-14, 13:01   #3
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Deanmartin Visa inlägg
Var ligger felet, att säga så?
Gammal 2012-06-14, 13:09   #4
Deanmartin
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Jo okej, sista raden var lite korkad och jag menade det inte på det sättet ^^, men om vi bortser från den raden då!
Deanmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 13:15   #5
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Vore ju grymt smidigt för oss som bryr oss om kcal om det fanns en mätare på kroppen där man kunde läsa av kcal in + ut. Men nu är det ju inte så, vilket gör det hela mer komplicerat. Finns ju liksom inget annat sätt än att mäta resultaten av en periods "underskott" för att säkerställa hur pass stort underskott det faktiskt var, vare sig man räknat ut att man på 2324 kcal kommer gå ned 0,5 kg/veckan!

Finns ju en uppsjö av felkällor till varför folk inte lyckas med sitt/sina mål, dedikationsnivån är väl det som reglerar detta först och främst
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 13:50   #6
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
felkällorna är 10- 20% på beräkning på utgiften och minst 10% på intaget. IMHO

sjukt svårt att pricka rätt på 200kcal plus eller minus som vissa försöker göra.
sjukt svårt och ovärt i mina ögon att lägga ner så mycket tid och energi (haha) på att räkna kalorier. Kan dock vara bra under en period för att lära sig hur kroppen funkar och skaffa sig ett ögonmått vad gäller maten
Gammal 2012-06-14, 14:03   #7
Tacos
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Vore ju grymt smidigt för oss som bryr oss om kcal om det fanns en mätare på kroppen där man kunde läsa av kcal in + ut.
Tycker du det vore smidigt? Tycker det låter som taget ur en mardröm
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 14:19   #8
Kent Herbert
Registered User

Kent Herberts avatar

Reg.datum: Aug 2011
Har du en våg och andra måttstock kan du lätt få ett hum om din energiförbrukning, och det räcker ju för att kaloriräkningen ska stämma? lär känna din kropp me andra ord
Kent Herbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 14:19   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
sjukt svårt och ovärt i mina ögon att lägga ner så mycket tid och energi (haha) på att räkna kalorier. Kan dock vara bra under en period för att lära sig hur kroppen funkar och skaffa sig ett ögonmått vad gäller maten
Problemet jag har märkt är att det är svårt att släppa taget när man väl börjat räkna. Kontrollbehov. Annars stort +1
Gammal 2012-06-14, 16:29   #10
Guitarg124
Registered User

Guitarg124s avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Problemet jag har märkt är att det är svårt att släppa taget när man väl börjat räkna. Kontrollbehov. Annars stort +1
Drog en liten deff innan jul och gick ner rätt många kilo. Då räknade jag inte något. Nu har jag dragit igång en till för att få bort lullet en gång för alla, och numera räknar jag mina kcal och slipper vara nojig över att inte hamna på minus. Dock undrade man om det stämmer när man nästan drar i sig 1000 kcal varje kväll. Men det ska stämma och det går åt rätt håll.
Guitarg124 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 18:13   #11
Dashivas
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Personligen har jag gjort ett exel program där jag skriver in vad jag äter per dag och min dagliga vikt.
Sen räknar detta ut min balans dock kommer detta ta några veckor innan det börjar närma sig sanningen men sen tror jag att jag är så nära sanningen som jag kan komma.

Är rätt enkelt exel program men borde finnas appar eller annat man kan ladda ner som ser både snyggare ut och är bättre.
Men som sagt det lär ju ta några veckor innan dom blir korrekta
Dashivas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 19:25   #12
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dashivas Visa inlägg
Är rätt enkelt exel program men borde finnas appar eller annat man kan ladda ner som ser både snyggare ut och är bättre.
Men som sagt det lär ju ta några veckor innan dom blir korrekta
Finns ju en uppsjö. Bott under en sten?
Gammal 2012-06-14, 19:46   #13
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av pepz Visa inlägg
felkällorna är 10-20% på beräkning på utgiften och minst 10% på intaget. Imho

sjukt svårt att pricka rätt på 200kcal plus eller minus som vissa försöker göra.
Sjukt svårt och ovärt i mina ögon att lägga ner så mycket tid och energi (haha) på att räkna kalorier. kan dock vara bra under en period för att lära sig hur kroppen funkar och skaffa sig ett ögonmått vad gäller maten
+1
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.