2012-04-03, 20:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Berkhans alkoholstrategi
Tänkte droppa det här i Leangains-tråden, men eftersom det egentligen inte har något med LG-ätandet att göra så får det bli en ny tråd. Hoppas det inte fanns nån innan.
Frågan är, kör ni LG:are eller icke LG:are där ute efter Berkhans strategi när ni är ute och svirar? Oavsett vilket, tror ni på den? Är det "värt" (definitonsfråga såklart) att anstränga sig att följa reglerna eller kan man lika gärna bara supa och vara glad (glad blir jag nog vilket som, bara jag får kröka lite  )? Övriga kommentarer på artikeln?
Länk till teorin/strategin : http://www.leangains.com/2010/07/tru...nd-muscle.html
Och, stämmer hans påstående om att alkohols egentliga kalorivärde är ~5.6 kcal snarare än 7.1 (per gram(?))
Eller har ni andra strategier/teorier om alkohol eller hur ni går tillväga?
|
|
|
2012-04-03, 21:03
|
|
313,314,315,316,317......
Reg.datum: Jun 2011
|
Om jag skulle dricka en gång i veckan så skulle jag förmodligen köra efter där. Skulle jag däremot dricka 1-2 gånger per år så skulle jag inte överanalysera så mycket, utan bara köra på.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
|
|
|
|
2012-04-03, 21:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
När det är planerat brukar jag försöka kompensera lite under dagen, Kör däremot inte bara på lean meat som Berkhan skriver utan fyller mitt proteinbehov och mättnadsbehov på så få kalorier som möjligt och sen är det gotime.
|
|
|
2012-04-03, 21:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Jag applicerar det på krökardagen, dock gör jag inte det för att optimera fettinlagring/hålla bra proteinsyntes osv. Mestadels för att hålla nere kalorierna men samtidigt svinga på bra med alkoholen utan nojja.
Dricker endå väldigt sällan så ingen större nytta av att nojja, lev ibland säger jag istället.
|
|
|
2012-04-03, 21:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Jag brukar alkohol några gånger per dag, särskilt på jobbet. Strategin är att få mina händer så rena som möjligt för att undvika diverse smittor som magsjuka och förkylning. Har inte märkt av några skumma bieffekter än.
|
|
|
2012-04-03, 21:17
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lillleif
Jag brukar alkohol några gånger per dag, särskilt på jobbet. Strategin är att få mina händer så rena som möjligt för att undvika diverse smittor som magsjuka och förkylning. Har inte märkt av några skumma bieffekter än.
|
Kör oralt!
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2012-04-03, 21:17
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Jag applicerar det nästan alltid då jag dricker, dock med mer eller mindre modifikation.
|
|
|
2012-04-03, 21:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Går man sista terminen på gymnasiet blir det lite mer än "nån gång per år". Speciellt med en skiva i veckan, hehe.
Verkar som att den vunnit lite trovärdighet iallafall, har tagit inspiration av den förut och ska väl ge den ett försök igen imorgon (skivdags). Vilket som, en dag i veckan åt helvete är bara en piss i havet.
|
|
|
2012-04-04, 00:20
|
|
Registered User!
Reg.datum: Nov 2002
|
Nja, känns lite fjolligt. Hela poängen med att supa är ju liksom att man gör vafan man känner för och skiter i konsekvenserna, dvs "släppa loss" (till en viss nivå såklart). Jag dricker först och främst öl och sen tackar jag inte nej till god mat eller tilltugg.
Men då är jag också fet.
|
2012-04-04, 02:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Ja.
När jag själv blandar blir det i princip alltid whiskey blandat med light lemonad/citronjuice. En Whiskey Sour Zero, ungefär. Asgott och i det närmsta energifritt, förutom alkoholen då.
På krogen oftast en shot vodka/whiskey och ett glas vatten att smutta på, men ibland fuskar jag och tar low carb-öl.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2012-04-04, 06:34
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Kompensation är sällan bra, oavsett om man gör det i förväg eller efteråt. Jag skulle personligen börja fundera över mitt förhållande till mat och alkohol om jag skulle förbereda mig på det sättet för att gå ut och dricka alkohol. Antingen sker det för ofta för det jag vill uppnå eller så har jag ett så svårt förhållande till mat att jag överhuvudtaget inte kan släppa tanken på kalorier.
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere
Jag applicerar det på krökardagen, dock gör jag inte det för att optimera fettinlagring/hålla bra proteinsyntes osv. Mestadels för att hålla nere kalorierna men samtidigt svinga på bra med alkoholen utan nojja.
Dricker endå väldigt sällan så ingen större nytta av att nojja, lev ibland säger jag istället.
|
Fast du nojjar ju mer om du börjar svälta/fasta för att kunna dricka senare än om du äter helt normalt och sedan dricker.
Lev ibland etc...
|
|
2012-04-04, 09:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Kompensation är sällan bra, oavsett om man gör det i förväg eller efteråt. Jag skulle personligen börja fundera över mitt förhållande till mat och alkohol om jag skulle förbereda mig på det sättet för att gå ut och dricka alkohol. Antingen sker det för ofta för det jag vill uppnå eller så har jag ett så svårt förhållande till mat att jag överhuvudtaget inte kan släppa tanken på kalorier.
Fast du nojjar ju mer om du börjar svälta/fasta för att kunna dricka senare än om du äter helt normalt och sedan dricker.
Lev ibland etc...
|
Mitt ätfönster startar alltid 16:00 och då äter jag en stor middag och en liten efterätt innan jag drar ut vid 20:00 ungefär, om jag inte äter middag ute. Svälta skulle jag knappast kalla det, går alltid ut proppmätt.
|
|
|
2012-04-04, 09:53
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Strategin går ju ut på att man i stort sett äter ad libitum den dagen man ska dricka, dock uteslutande protein. Så någon svält är det väl inte tal om.
|
|
|
2012-04-04, 09:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
|
Nu vill jag ju inte framstå som defensiv etc, men jag måste ändå flika in här. Jag brukar göra såhär de få gånger jag dricker (dvs äta mycket protein och skära ner på allt annat, samt dricka groggar på lightläsk). Det är visserligen ingen större uppoffring för mig efterom jag inte gillar öl.
I vad ligger det övernojjiga? Att äta lite annorlunda och byta ut läsk mot light de dagar man dricker?
|
|
|
2012-04-04, 14:28
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Librish
Nu vill jag ju inte framstå som defensiv etc, men jag måste ändå flika in här. Jag brukar göra såhär de få gånger jag dricker (dvs äta mycket protein och skära ner på allt annat, samt dricka groggar på lightläsk). Det är visserligen ingen större uppoffring för mig efterom jag inte gillar öl.
I vad ligger det övernojjiga? Att äta lite annorlunda och byta ut läsk mot light de dagar man dricker?
|
Det övernojiga ligger i att tänka i de banorna alla sekunder av livet. Även om det inte upplevs som en uppoffring så får man nog räkna med att det skulle falla inom ramen för nojjighet av rang.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:10.
|

|