Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-12, 18:47   #1
meiv
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Smal men fläskig mage?

Jag är en relativt ung tjej på ca 163 cm och väger ungefär 57 kilo, jag är smalt byggd och har alltid varit lite smal och när jag var mindre var jag underviktig. Dock så ser min mage inte ett dugg smal ut! Har flera gånger fått höra (inte negativt/elakt) att oj jag är ju faktiskt ganska smal, men det ser inte ut så!
Min mage ser "plösig" och fläskig ut. Nästan lite som om jag har överdrivet mycket hud. Kan greppa tag i en hel kluns med hud och dra i den lite hur jag vill haha.

Så vad ska jag förbättra/ändra? Är ganska ny med allt som har med tränande att göra så inga avancerade ord tack haha. Frågade runt lite och blev tillsagd att jag skulle bygga muskler. Rätt eller fel? Tips på övningar isåfall?
Är ju tjej och är inte ett stort fan av tydliga magmuskler, vill ha en snyggt tonad mage helt enkelt.
meiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 18:56   #2
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Finns några liknande trådar från tjejer med ungefär samma vikt, längd och frågeställning som dig om du orkar kolla runt lite i andra trådar på detta forumet.

Men som du redan verkar ha hört beror detta oftast på förhållandet mellan muskler och fett, att man får mindre muskler och mer fett med tiden om man inte tränar. Detta behöver inte betyda att man ökar eller minskar i vikt, bara att förhållandet ändras och då brukar även kroppen tappa fasthet.

Här är en bra artikel på ämnet.
http://www.crossfitsouthbay.com/2011/05/skinny-fat/

Läs hela och du får nog svar på vad din "plösighet" beror på

Svarar kanske inte på alla dina frågor om hur du ska träna eller så, och du behöver verkligen inte börja med crossfit bara för att länken råkar vara till en crossfit sida. Men för att återfå fasthet i kroppen är styrketräning och att bygga muskler väldigt effektivt, sedan om du gör det i gymmet med fria vikter, hemma med kroppsviktsövningar eller genom att hålla på med någon sport är upp till dig. Det viktiga är dock att bygga muskler.

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-03-12 klockan 19:00.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:07   #3
Acekorv
Registered User

Acekorvs avatar

Reg.datum: May 2008
Alla vi människor har ju ställen var fettet lägger sig och vi har våra "problemområden" Generellt så har killar fettet på magen och "lovehandles" medan kvinnor har mer på ben höfter och mage oftast brukar dessa regioner försvinna sist vid diet/deff.

Smalt byggd betyder troligen att du inte har speciellt mycket muskelmassa. Så går du på diet så kommer du bli smalare överallt, sist blir du troligtvis av med magen. Muskler höjer din förbränning. Men skulle som amatör som jag är rekommendera gymträning tillsammans med cardio och nyttig kost alltså en kombination av dessa för att snabbare bli av med din mage.

Tjejer har ca 1/8 testosteron jämfört med en kille. Så du kommer nog få träna riktigt hårt för att få resultat. En snyggt tonad mage får du av att ta bort fettet samt så klart bygga bukmuskulatur.

Rekommenderar ej bantning.
Acekorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:11   #4
Acekorv
Registered User

Acekorvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg

Här är en bra artikel på ämnet.
http://www.crossfitsouthbay.com/2011/05/skinny-fat/
+1 på Länken
Gammal 2012-03-12, 19:19   #5
meiv
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Tack Förstår lite mera nu, har mest tränat kondition och uthållighet då jag knappt kan springa en länge stund utan att dö lite lätt. Så ska börja bygga lite muskler också, vet dock inga bra övningar (till mage) utom typ situps?
meiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:21   #6
Tabbe
James Bond

Tabbes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av meiv Visa inlägg
Tack Förstår lite mera nu, har mest tränat kondition och uthållighet då jag knappt kan springa en länge stund utan att dö lite lätt. Så ska börja bygga lite muskler också, vet dock inga bra övningar (till mage) utom typ situps?
knäböj, marklyft

Living is an art.

Grub om kost
Tabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:28   #7
LarsLasr
Registered User

LarsLasrs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det bästa vore att träna hela kroppen, inte bara mage.

För att visa resultaten av styrketräning kan jag länka till en träningsjournal som en av tjejerna här på kolo har. Hon har liknande vikt och kroppsmått som dig skulle jag tro och trots att hon tränar tyngre än dom flesta tjejer är hon inget muskulöst monster, utan har däremot en kropp som jag tror många tjejer eftersträvar.

Mela

Länkar till första sidan men om du letar lite på olika sidor (27, 33, 37 bland annat) kommer du hitta bilder och filmer då hon tränar.

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-03-12 klockan 19:31.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 19:53   #8
Acekorv
Registered User

Acekorvs avatar

Stronglifts 5x5 tror jag personligen är utmärkt för tjejer. Dock kanske inte alla håller med. Kräver en PT eller någon som kan lyfta som kan visa dig hur du gör de 6 olika lyften.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.