Periodisk fasta - 6 månader senare
Hej,
har kört periodisk fasta nu i 6 månader, inte hållt det till 100%, vissa avbrott har jag haft men på det stora hela så har jag följt det ganska bra.
Har tränat mer eller mindre seriöst i 5 år men nu på senaste tiden har jag försökt vara mer noga med träningen och maten, spec. de senaste 6 månaderna. Gjorde en mätning före och efter, resultaten visar att jag har gått ner ca. 4 kg i fett, ligger på 13% nu samt att jag ökat ca. 600 gram i muskler (34,2 kg till 34,8 kg muskelmassa). Har ökat i alla övningar och känner att jag blivit starkare. Fortsätter jag i samma takt i ett halvår till så kommer jag under 10% kroppsfett då min kroppsvikt varit mer eller mindre konstant.
Men om jag inte hade kört PF och bulkat i tre månader och sedan deffat i tre månader, hur hade resultaten sett ut då? Många säger att man kan gå ner 500-1000 gram i veckan vid en deff utan att tappa muskler, för att gå ner mina fyra kg tar det ju teoretiskt bara fyra veckor? Om man inte lyckas gå ner 1 kg i veckan så säg 8 veckor, betydligt mindre än de 6 månader det tog för mig.
Min ökning i muskelmassa var ju ganska blygsam också, hade 34,2 kg muskler innan och 34,8 efter. Snitta 0.1 kg muskelmassa per månad låter lite, har läst att att 2 kg muskelmassa per år för en normaltränad är ganska rimligt, alltså 0.17 kg per månad.
Frågan är då om PF verkligen är det snabbaste sättet att få en muskulös kropp med låg procent kroppsfett? Eller om vanliga bulk/deff fortfarande är att föredra om man vill nå dit fort..
|