Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-19, 12:37   #1
ccli
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Periodisk fasta - 6 månader senare

Hej,
har kört periodisk fasta nu i 6 månader, inte hållt det till 100%, vissa avbrott har jag haft men på det stora hela så har jag följt det ganska bra.

Har tränat mer eller mindre seriöst i 5 år men nu på senaste tiden har jag försökt vara mer noga med träningen och maten, spec. de senaste 6 månaderna. Gjorde en mätning före och efter, resultaten visar att jag har gått ner ca. 4 kg i fett, ligger på 13% nu samt att jag ökat ca. 600 gram i muskler (34,2 kg till 34,8 kg muskelmassa). Har ökat i alla övningar och känner att jag blivit starkare. Fortsätter jag i samma takt i ett halvår till så kommer jag under 10% kroppsfett då min kroppsvikt varit mer eller mindre konstant.

Men om jag inte hade kört PF och bulkat i tre månader och sedan deffat i tre månader, hur hade resultaten sett ut då? Många säger att man kan gå ner 500-1000 gram i veckan vid en deff utan att tappa muskler, för att gå ner mina fyra kg tar det ju teoretiskt bara fyra veckor? Om man inte lyckas gå ner 1 kg i veckan så säg 8 veckor, betydligt mindre än de 6 månader det tog för mig.

Min ökning i muskelmassa var ju ganska blygsam också, hade 34,2 kg muskler innan och 34,8 efter. Snitta 0.1 kg muskelmassa per månad låter lite, har läst att att 2 kg muskelmassa per år för en normaltränad är ganska rimligt, alltså 0.17 kg per månad.

Frågan är då om PF verkligen är det snabbaste sättet att få en muskulös kropp med låg procent kroppsfett? Eller om vanliga bulk/deff fortfarande är att föredra om man vill nå dit fort..
ccli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 12:44   #2
paatrik
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Ni som använder er av PF, är det pga en övertygelse om dess överlägsenhet eller något som passar bra i vardagen? Antagligen en kombination men vad väger över?
paatrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 12:48   #3
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av paatrik Visa inlägg
Ni som använder er av PF, är det pga en övertygelse om dess överlägsenhet eller något som passar bra i vardagen? Antagligen en kombination men vad väger över?
För mig är det av praktiskta själ, smidigt att i mitt fall äta lunch på jobbet och middag efter träningen och slippa fundera mer på när jag ska hinna äta allt.

Upplever även att jag lider mindre av hungern under deff och att jag presterar bra/bättre (konstigt nog) på "fastande" mage!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 13:04   #4
ccli
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Jag blev bara nyfiken på PF när jag läste om det och tänkte why not, skadar inte och testa.. Sen har jag aldrig haft aptit på morgonen så att skippa frukost och göra det med gott samvete är skönt
ccli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 13:23   #5
IMMORTAL ABDUL
Registered User

IMMORTAL ABDULs avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
PF är utan tvekan den bästa dieten jag testat. Väldigt praktisk och det passar min livstil helt perfekt. Som snubben ovanför mig skriver är jag heller inte särskilt intresserad av att äta på morgonen.

PF är också fördelaktigt för muskelbygge under deff, bulk och kaloribalans om du frågar mig. Upplever bättre resultat och större ökningar med den här dieten.

Kombinera PF med ett relativt enkelt träningschema, som Martin själv förespråkar och du har ett mycket vinnande koncept.

Det här är självklart bara mina egna erfarenheter av PF men om du inte provat det är det absolut värt att ge det en chans.
IMMORTAL ABDUL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 18:02   #6
Paperbasket
Registered User

Paperbaskets avatar

Reg.datum: Mar 2009
För egen del gillar jag pf då jag själv inte tycker om att äta på morgonen. Sen upplever jag inte att jag blir hungrig under deff med pf.

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 18:08   #7
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Passade mina jobbtider perfekt då jag började med det och nu fortsätter jag bara, Funkar så bra i vardagen.
Bryter självklart mitt fönster då jag är bortbjuden osv men man får ju anpassa sig till livet mest.
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.