Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-09, 12:20   #1
mrbambocha
Registered User

Reg.datum: Dec 2010
Vägen till långvarig hälsosam kost?

Vad har ni för tips och råd för en långvarig hälsosam kost?
Jag tycker det är lätt i början, men sen så tappar jag motivationen någonstans på vägen.
mrbambocha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 12:22   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Beror på vad du menar med hälsosam?
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 12:56   #3
mrbambocha
Registered User

Jag är inte ute efter vad jag ska äta då det redan finns så mycket info om det.
Det jag är intresserad av är själva mindsetet till att hålla kosten.

Hur orkar ni laga mat hela tiden? Hur kan man göra det till något roligt istället för att se det som en börda?

Hur håller ni disciplinen under tuffa tider?

Vad är skillnaden på de som lyckas och de som inte lyckas?

Senast redigerad av mrbambocha den 2011-09-09 klockan 12:58.
Gammal 2011-09-09, 13:05   #4
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Aldrig någonsin att jag skulle lägga massa tid på att laga "nyttig" mat, när jag genom att öka min energiåtgång kan göra den maten jag vill äta "nyttig" istället.

Min kost består av hamburgare, fyllda baguetter, rostbröd med ost/ägg, stora mängder mjölk samt omega3 och lite frukt här och där. Fungerar utmärkt i både viktuppgång och viktnedgång.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 13:11   #5
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Jag lagar normalt alltid storkok, vilket gör att jag har en 4-8 portioner per tillagningstillfälle. Blir mycket enklare att planera sin dag om frysen/kylen är full med matlådor och man minimera risken för att gå till affären och köpa något "onyttigt"!

Brukar laga mat på lördagar & söndagar och har då x antal olika maträtter att välja mellan under kommande vecka!

Annars vetefan, svårt att följa ett kostschema hela sitt liv till punkt och prickat utan man får väl försöka göra det bästa av situationen!

Underlättar ju om man har ett högt kcal ut, för då får man äta mer mat. Men betyder ju inte att man per automatik håller sin vikt/går ner, för är ju fortfarande lika viktigt vad kcal in är!

Edit: Inser att mitt upplägg kan anses som ganska tråkigt och svårt att få det att fungera om man har fler i huset som vill ha mat, men funkar bra för mig i den situation jag är!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!

Senast redigerad av Reaper123 den 2011-09-09 klockan 13:13.
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 13:53   #6
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Jag lagar oftast mat vid två tillfällen (typ storkok) varje vecka som sen räcker till vardagarnas middag och luncher. Sen blir det annat på helgen.

Själv gillar jag att laga mat då jag vet vad det innehåller plus att jag kan bestämma smaken. Blir gott varje gång... nästan.

Har du något mål med din kost (och träning)?
Gammal 2011-09-09, 14:13   #7
mrbambocha
Registered User

Sweet!
Storkok låter absolut som en bra ide.
Lagar ni samma mat hela tiden eller försöker ni lära er nått nytt då och då?

Än har jag inget mål med kosten förutom att börja äta nyttigare.
Jag kommer nog ta det ganska lugnt till en början. Vet inte varför, men för när jag slagit om min kost på en dag så har jag inte orkat hålla det ganska länge. Vet inte om det har med planering att göra / vaga mål? Vad kan man ha för mål med kosten? Att äta nyttigare säger ju inte så mycket.

Jag vet att kosten är nyckeln till allt. När jag har ordning på den så orkar jag ta tag i andra saker i livet, tex sätta igång och träna igen. Hörde från en polare att han sorterade upp maten hemma och satte upp bilder på heta och fula brudar inne i köket.
Varje gång han åt något nyttigt så kollade han på de heta brudarna som han kunde få, och varje gång han åt onyttigt så kollade han på vilka brudar han skulle få om han själv blev fet. Funkade för honom.

Har ni några liknande motivations tips? Typ tvinga sig själv att stå naken framför spegeln varje dag för att bli påmind om varför man ska äta rätt.

Senast redigerad av mrbambocha den 2011-09-09 klockan 14:15.
Gammal 2011-09-09, 14:17   #8
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Njaa... jag brukar variera en hel del. Nya maträtter blir oftast till helgerna, alltså inte som storkok. Vardagarnas matlådor kan vara: (grovt förklarat)
Köttfärssås
Baconinlindad kycklingfilé
Laxwok med nudlar och grönsaker samt sötsur sås
Torsk med.. ahh den brukar bli ganska tråkig
Hamburgare

jag har fler rätter men just dessa går att variera tillräckligt tycker jag. Kolla lite enkla recept på A.. (det mest kända mejeriets webbplats) tex.
Gammal 2011-09-09, 14:24   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha Visa inlägg
Funkade för honom.
Hur många snygga brudar fick han tack vare den nyttiga kosten?

On topic: Jag tror du överdriver hur svårt det är. Ta en titt på forumet och se hur många äter, det är inte direkt mycket till matlagning. Man steker kött och kokar potatis och äter det. Man kokar ris och öppnar en burk tonfisk och kokar lite grönsaker etc.

Jag åt precis köttfärs, potatis och broccoli. Jag kan laga mat och jag tycker det är kul men så länge jag äter själv har jag inga problem med den mest tråkiga och enformiga sortens mat. 5-6 ägg och potatis är min standardlunch exempelvis, knappast något jag skulle bjuda andra på men lagar jag bara till mig själv struntar jag ju i det. Se till att ha kokta ägg, kokta potäter, kokt ris, makrill i tomatsås, tonfisk och fiskbullar hemma. Där har du ju en bra start. Och frysta grönsaker, mjölk och havregryn är ju lämpligt exempelvis. Gröt tar 3-4 minuter i micro.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-09 klockan 14:26.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 14:53   #10
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

On topic: Jag tror du överdriver hur svårt det är. Ta en titt på forumet och se hur många äter, det är inte direkt mycket till matlagning. Man steker kött och kokar potatis och äter det. Man kokar ris och öppnar en burk tonfisk och kokar lite grönsaker etc.

Jag åt precis köttfärs, potatis och broccoli. Jag kan laga mat och jag tycker det är kul men så länge jag äter själv har jag inga problem med den mest tråkiga och enformiga sortens mat. 5-6 ägg och potatis är min standardlunch exempelvis, knappast något jag skulle bjuda andra på men lagar jag bara till mig själv struntar jag ju i det. Se till att ha kokta ägg, kokta potäter, kokt ris, makrill i tomatsås, tonfisk och fiskbullar hemma. Där har du ju en bra start. Och frysta grönsaker, mjölk och havregryn är ju lämpligt exempelvis. Gröt tar 3-4 minuter i micro.
Bra skrivet.

Eftersom mat har blivit (eller kanske alltid har varit) en sådan statusfråga så verkar det som att folk gärna krångla till det onödigt mycket och ge intrycket av att man måste äta speciellt tillagade ekologiska hoppbönor från Sydamerika för att vara nyttig.

Att folk klarar att leva på allt från "30 bananer om dagen" till LCHF visar vilket enormt spektra av mat som är människokänlig. Gör det inte svårare än vad det är.

Senast redigerad av young_george den 2011-09-09 klockan 14:54.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 14:57   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
(eller kanske alltid har varit)
Oh ja. Vad man har möjlighet att äta/inte äta har i alla tider varit ett maktmedel och maten har alltid varit en statussymbol och en identitetsmarkör. Det är ingen slump att alla som vill identifiera sig som "byggaren" väljer att äta kvarg med FUN Light även om man kanske intalar sig att det enbart är ett val baserat på hur "opti" det är. Eller att man inbillar sig att havregrynsgröt är den nyttigaste av frukostar när det egentligen enbart handlar om socialt konstruerade normer av vad som passar sig när.

Men det är off topic så det skriker om det.
Gammal 2011-09-09, 15:05   #12
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha Visa inlägg
Vad kan man ha för mål med kosten? Att äta nyttigare säger ju inte så mycket.
Nää.. men om du tex är ute efter att gå ner i vikt så får du äta därefter. Samma sak om du vill gå upp i vikt. Det är lättare, tror jag, att ha ett sådant mål och sen justera kosten efter det. Det blir ju lite som med "snygg tjej/ful tjej".
Gammal 2011-09-09, 16:29   #13
paatrik
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Kan skriva under på det här. Visst ska det smaka gott, men man söker trots det mer praktiska lösningar vid singelmåltider (vilket iofs inte garanterar dålig smak).
paatrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 16:34   #14
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
En hälsosam kost är en kost som har 30% mindre energiprocent än en vanlig kost (someone had to say it).
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 18:57   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
En hälsosam kost är en kost som har 30% mindre energiprocent än en vanlig kost (someone had to say it).
Ja för råttor, apor och maskar (someone had to comment).

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:22.