Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 15:41   #1
andnel
Registered User

Reg.datum: May 2008
Livsmedelsbranschens baksida...

Jag arbetar inom en utav Sveriges största livsmedelskedjor. Under det gångna året, och under de år jag jobbat inom handels/livsmedel så har det slängts ofantliga mängder med mat, kläder, leksaker, hushållsartiklar e.t.c.
Senast idag, så var vi tvungna att slänga 3 pallar med glass (motsvarar väl cirka 200+ paket på varje pall) p.g.a. att frysen gick sönder och de började smälta. Efter alla gånger jag tanklöst gått och slängt det som slängas skall, så högg det till riktigt mycket i hjärtat den här gången. Det är ledningen som tar beslut om och hur man ska krossa (slänga) dessa stora kvantiteter. Men jag kan verkligen inte ta in, och förstå varför man inte gör något bättre av det? Varför finns det inte någon slags plan för att kunna ta tillvara på det som ska slängas?

Allt slängs inom livsmedelsindustrin - är det en buckla i ett Corn Flakespaket - släng. Är etiketten borta på en vara - släng. Har datumet gått ut på den där pallen med 1000 kakor - släng. Har datumet gått ut på pallen med kaffe - släng. Har paprikan en rynka - släng. Är bananerna aningen bruna - släng. Är det en reva i 18-packs toapapperet - släng. Ja, och så håller det på. Alltid, hela tiden.

Som "lekman" och vanlig anställd kan jag inte göra speciellt mycket åt det, p.g.a. alla regler som finns. Men jag blir bara så förbannad på denna I-landswaste när det (jag skiter i om det är en klyscha) finns verkliga, faktiska, fullt existerande, reella barn som svälter i världen och därtill är i otroligt stort behov av mat och kläder - som vi i västvärlden bara slänger som om det inte vore värt ett öre, för oss går det i varje fall ingen nöd på. Hade varit otroligt intressant att se t.ex. hur många bananer man slänger på 10 fina bananer till oss i väst...

Detta kanske inte var någon sensationell nyhet för någon, kanske en ögonöppnare för andra. I vilket fall så ville jag bara uttrycka mitt missnöje över industrin och i detta fall, över min maktlöshet.

Är ledarna inom dessa branscher enbart för effektivitets och -pengakåta alt. lata? Varför får sånt här pågå?
andnel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:44   #2
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Håller med dig helt! Men är väl för de inte "har råd" att transportera allt som skall slängas till Afrika. Men det är verkligen jäkligt trist att så mycket mat slängs. Helst när man vet att många andra hade dödat för den maten.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:45   #3
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag tror att företagen slänger saker eftersom att de är många som skulle klaga om det är en buckla i ett Corn Flakespaket eller om bananerna är bruna.. Folk vill ha sånt som de anser vara fräscht när det kommer till livsmedel tror jag..

Vi är för bortskämda
Xtronal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:46   #4
JJOHANSSON
Banned User

Reg.datum: Jul 2010
OT

Får ni som personal ta saker som ska slängas?
JJOHANSSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:48   #5
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Skulle inte dessa kedjor kunna starta lagerförsäljing till kraftigt rabatterade priser? Där skadade, utgångna, etc... varor säljs.
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:49   #6
Grapeman
Registered User

Grapemans avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av JJOHANSSON Visa inlägg
OT

Får ni som personal ta saker som ska slängas?
Det är lite olika, vanligaste anledningen till att man inte låter personalen ta hem svinn är att då myglar vissa med det.
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics
Grapeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:49   #7
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Det du som anställd och då vet var saker slängs och hur man lättast kommer åt det efter arbetstid är att meddelar den här informationen till din lokala frigan-organisation.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:51   #8
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grapeman Visa inlägg
Det är lite olika, vanligaste anledningen till att man inte låter personalen ta hem svinn är att då myglar vissa med det.
Tror många myglar ändå, har tagit hem icakassar med hägendaaz och annat fryst när jag jobbade lager. Trots man "inte fick" så gjorde alla det. Cheferna visste inte, eller så sket de i vilket. Men mygel förekommer säkert i båda fallen lika mycket, tror ni inte det?
Gammal 2011-08-05, 15:54   #9
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Vi har en ICA affär modell större i stan som skänker all mat som inte säljs till ett härbärge här i stan. Stora applåder till den affären!
Gammal 2011-08-05, 15:55   #10
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Vi har en ICA affär modell större i stan som skänker all mat som inte säljs till ett härbärge här i stan. Stora applåder till den affären!
Faktiskt! Borde vara mer standard än att slänga!
Gammal 2011-08-05, 15:58   #11
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Om de nu måste slänga mat så kan de väl åtminstone låta bli att blanda det med sopor. Ställ det så folk kommer åt iaf.
Tack för ett mkt tänkvärt inlägg!
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 16:02   #12
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ja det blev många ton med varor som "krossades" under mina år på Ica!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 16:02   #13
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
There you go!
Det var ju nåt klädföretag som envisades med att ha sönder kläderna de inte fick sålda. Efter (inte särskilt stora egentligen) protester gick de ju med på att skänka alltihop istället.

Jag tror det kan vara lätt att starta s.k folkrörelser mot sånt här, och butikerna är nog inte sega på att ge med sig. Pröva vettja.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 17:24   #14
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tror många myglar ändå, har tagit hem icakassar med hägendaaz och annat fryst när jag jobbade lager. Trots man "inte fick" så gjorde alla det. Cheferna visste inte, eller så sket de i vilket. Men mygel förekommer säkert i båda fallen lika mycket, tror ni inte det?
Min erfarenhet är att omfattningen av mygel klart minskar om man förbjuder de anställda att ta hem trasiga produkter/livsmedel. Dessutom riskerar man ju, om man blir upptäckt, vilket kan vara fog för att få kicken (samt avskräcka andra från att mygla) samt att man kanske t om blir anklagad för stöld och får ta konsekvenserna av det.

Glassen du tog hem, var detta sånt som skulle slängas förresten eller var det på något annat vis?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 17:25   #15
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Skönt att höra!
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.