Vill äta "nyttigare", hjälp?
Jag känner att jag har en oskön relation till mat för tillfället. Jag har acneproblem som jag misstänker kan härledas till maten, var uppe i fjällen för någon månad sen en vecka och hade då mycket mindre finnar än vanligt. Jag tror att det berodde på att jag inte åt maten jag brukade och inte drack en massa mjölk.
Jag tycker dessutom inte om att äta maten jag äter egentligen. Jag har jättejobbiga problem med aptiten och klarar inte av att force-feeda mig själv längre perioder. Jag mår inte bra av att trycka ner mat när jag inte vill äta mer och när jag inte äter blir jag nedstämd och får ännu sämre aptit, det är en cirkel som kan vara jobbig att bryta ibland.
Har också förutom finnarna bara känslan av att det jag äter är onyttigt för just mig. Kan tyvärr inte backa upp det mer än så, det är bara en känsla.
Jag är inte ute efter någon extremdiet a'la LCHF eller något frukttrams, men jag tror jag skulle må bättre av annan mat. Det jag äter nu består mycket av fet köttfärs, ägg, mjölkprodukter(Creme fraiche, grädde, smör, vassleprotein, filmjölk, ost) och annat som ofta är traditionellt sett som onyttigt. Jag äter dock nästan aldrig godis eller dricker läsk, har väldigt sällan något sånt sug.
1. Det första problemet jag tänker på är protein. Var ska jag få tag på protein utan mjölk och köttfärs? Vägde och räknade en typisk matdag nyligen och upptäckte att jag inte ens nådde över 100 gram protein, trots att jag hade ätit på rätt bra. Skulle jag ta bort vassleprotein och mjölk går det ju åt helvete. Kan ju köpa nåt sojaprotein men det var ju tydligen fullt med fytoöstrogen eller vad det heter, och annat protein är väl skitdyrt.
2. Sen ska jag få i mig mellan 2700-3500 kcal per dag hade jag tänkt mig. Nyttig mat + den mängden kalorier + den aptiten jag har, går inte ihop i mitt huvud.
3. Dessutom är jag student och vill inte köpa allt för dyr mat. Lax äter jag hemskt gärna, all fisk för den delen, men det är så förbannat dyrt. Samma sak med nötter, vilket jag också tycker är rätt gott.
Finns det någon som kan hjälpa mig lösa det här? Gärna konkreta recept(Vet inte riktigt vad jag ska laga för nåt) som uppfyller kraven på att inte vara dyra, innehålla kalorier och bra med makronutrienter... Lessen om det bara låter omöjligt, men det är ungefär så det känns i mitt huvud just nu och jag har ingen lust att brottas med mig själv konstant.
Senast redigerad av Trashcan den 2011-04-08 klockan 18:38.
|