Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-17, 20:49   #1
apaniögat
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Tips på era bästa övningar (till en tjej)

Är en tjej på 21 år och har gymmat till o från i en sisådär 2 år. Märker en hel del skillnad sen början och är rätt nöjd med min kropp, dock finns det ju alltid rum för förbättring! Är inne i en rätt bra period nu men känner att jag vill ha lite nya övningar att växla de jag brukar köra med.
Så nu vill jag ha tips på era bästa övningar (spelar ingen roll om det är maskiner, med egen kroppsvikt, fria vikter, skivstång, etc) för:

* Axlar (helst övningar som inte tar så mycket i trapezius)
* Triceps
* Övre rygg
* Rumpa (helst övningar som inte tar så mycket i benen, behöver INTE bygga mer där och det håller jag fast vid)
* Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)

Väntar med spänning på era tips, så kanske morgondagens pass blir lite roligare!
apaniögat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 20:50   #2
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
"Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)"
No can do.
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 20:51   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Kul att du tränar!

Samma övningar gäller för både killar och tjejer. Vad är ditt uttalade mål med din träning? 1. Bli starkare, 2. få mer muskelmassa, 3. tappa vikt?

De flesta brukar säga "allt!", så jag förekommer dig:
* få mer muskelmassa: ät mycket mer mat
* tappa vikt: ät mindre mat, fortsätt styrketräna
* bli starkare: lyft tunga vikter.

4. Har du ett bra träningsprogram du följer, eller hoppar du bara runt mellan övningarna?

Det finns nämligen ingen som helst anledning att byta övningar bara för att -- det om att "chocka kroppen med nya övningar" är alltså helt obefogat.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 20:53   #4
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Knäböj, ryck, och frivändningar. Blir tyvärr en del trapz, men oh well. Fin röv lär du få. Lägg till militärpressen så är allt fint.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 20:55   #5
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Utfall, goodmornings och rumänska marklyft - den kompletta träningen för damer.
Gammal 2011-04-17, 21:31   #6
lirberr
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Vad deceiver85 skrev.

+ Otroligt mycket cardio.
lirberr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:58   #7
Rusk
Banned User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron Visa inlägg
"Nedre delen av magen (har svårt att hitta någon övning som verkligen kommer åt den delen)"
No can do.
Vill ha för mig att dom flesta benlyft övningarna tränar den nedre delen av abs, ett exempel -> http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/132
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 22:00   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av lirberr Visa inlägg
+ Otroligt mycket cardio.
Varför då?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 22:03   #9
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Glute activation exercises = övningar för att aktivera Gluteus (skinkorna): http://stronglifts.com/how-to-optimi...te-activation/
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 22:18   #10
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Militärpress
Liggande tricepsextension
Skivstångsrodd med stången mot bröstet
Utfall
Situps på nedåtlutande bänk (just nedre delen går inte att isolera, men det är en bra magövning)
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 22:37   #11
apaniögat
Registered User

Haha jag som hade tänkt att jag skulle slippa undan ett utlägg om min träningsrutin, men kanske lika bra att dra den ;P Många av övningarna jag gör har jag dock inte den blekaste om vad de heter. Så får väl försöka förklara.

Kan börja med att säga att jag har ett ganska aktivt liv, utöver gymmet (som jag brukar hamna på kanske 3-5 ggr i veckan, lite beroende på hur jag jobbar). Just nu cyklar jag varje dag till jobbet, alltid nåt haha. Men har allt som oftast ett rätt tungt och rörligt arbete, ofta tunga lyft. Går powerwalks så ofta jag kan, snittar kanske 4 ggr i veckan. Tänkte dra igång med lite löpning också nu när vädret börjar bli trevligt. Äter nyttigt (pallar inget utlägg här).

Nåväl gymrutinen ser allt som oftast ut såhär:
Powerwalk till gymmet (uppvärmning)

Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max-max 15 reps o sen oftast 3 set. Detta gäller alla övningarna förutom just Rotatorcuffen.

* Rotatorcuff: med kabel (har mest fått för mig att man ska göra den här övningen för att förebygga skador när man tränar axlarna mycket? rätt/fel??)

* Axlar: Med kabel (typ den här: http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:2,s:0), Maskin - axellyft (kan den heta så?), fria vikter (lyfter armarna rakt ut åt sidorna, växlar detta med att lyfta dem rakt fram)
Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max 15 reps o sen typ 3 set. Detta gäller alla övningarna.

*Triceps: Fria vikter, stödjer mig mot en bänk m knät o ena handen sen armen rakt bakåt (ja, ni fattar förhoppningsvis), med kabel (med båda händerna, drar handtaget rakt ned så armarna sträcks), dips på en bänk

* Biceps: bara vanlig bicepcurl.

* Övre rygg: latsdrag m stången bakom huvudet, sen typ de maskiner som finns, nån roddliknande, en som man sitter m bröstet mot en platta och sen drar två handtag runt o ut åt sidorna (man kan köra bröst i denna med om man vänder sig och har plattan mot ryggen istället)

* Nedre rygg: rygglyft i en sån där grej som man typ är halvstående i. Brukar ha en tyngd på typ 5-7 kg också

* Rumpa: Här är jag kräsen. Alla rumpövningar tar så förjääkla mycket i låren, och jag hatar det. Så jag har hittat en övning som är riktigt grym. Har fått en tjusig liten putrumpa tackvare den =) Man ligger på en plint eller liknande och lyfter benen rakt ut bakåt, växlar detta med att lyfta dem bak och åt sidorna. Den tar rätt bra i ländryggen också, som en bonus. Sen övningar på matta, benlyft kanske man kan kalla dem.

* Mage: Här gör jag typ allt. Växlar jättemycket just för variationens skull. Har dock inte hittat någon som tar speciellt bra i nedre delen =(

Ja, det där var väl ungefär vad jag brukar köra. Och saken är ju den att jag vill ha tips så jag kan variera mig lite, DELS för att jag faktiskt tror på det där med att utmana kroppen m nya övningar. Men också för att jag lätt blir uttråkad när saker är för enformiga
Gammal 2011-04-17, 22:39   #12
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Varför då?
För han vill ha smala cheyer fifän.

Har inte varit här länge men har sett flera tillfällen då exakt samma sak sagts till tjejer, hoho. Lite komiskt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...d.php?t=163534
Hatwalker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 23:01   #13
the_matsson
Registered User

the_matssons avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag funderar lite på varför du vill träna nedre delen av magen. Är det för att du har fett där som du vill bli av med? För då hjälper det inte att träna den delen specifikt, utan bara gå ned i vikt i allmänhet. I övrigt har du fått många bra råd här!
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 23:02   #14
Rusk
Banned User

Reg.datum: May 2009
Börja med knäböj och marklyft apaniögat, och den första "axel" övningen du linkade är också för rotatorcuffarna.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 23:07   #15
apaniögat
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Börja med knäböj och marklyft apaniögat, och den första "axel" övningen du linkade är också för rotatorcuffarna.
Hmm kanske får ge mig på sånt då =) aahhh! övningen jag gör ser faktiskt inte ut sådär, utan jag drar typ armen mer snett ut åt sidan, lite svårt att förklara. Den är åtminstone korrekt, fick lära mig den av en riktig träningsjunkie =) Bara jag som virrade till det med en felaktig bild!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.