Haha jag som hade tänkt att jag skulle slippa undan ett utlägg om min träningsrutin, men kanske lika bra att dra den ;P Många av övningarna jag gör har jag dock inte den blekaste om vad de heter. Så får väl försöka förklara.
Kan börja med att säga att jag har ett ganska aktivt liv, utöver gymmet (som jag brukar hamna på kanske 3-5 ggr i veckan, lite beroende på hur jag jobbar). Just nu cyklar jag varje dag till jobbet, alltid nåt haha. Men har allt som oftast ett rätt tungt och rörligt arbete, ofta tunga lyft. Går powerwalks så ofta jag kan, snittar kanske 4 ggr i veckan. Tänkte dra igång med lite löpning också nu när vädret börjar bli trevligt. Äter nyttigt (pallar inget utlägg här).
Nåväl gymrutinen ser allt som oftast ut såhär:
Powerwalk till gymmet (uppvärmning)
Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max-max 15 reps o sen oftast 3 set. Detta gäller alla övningarna förutom just Rotatorcuffen.
* Rotatorcuff: med kabel (har mest fått för mig att man ska göra den här övningen för att förebygga skador när man tränar axlarna mycket? rätt/fel??)
* Axlar: Med kabel (typ den här:
http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:2,s:0), Maskin - axellyft (kan den heta så?), fria vikter (lyfter armarna rakt ut åt sidorna, växlar detta med att lyfta dem rakt fram)
Försöker ha rättså tungt, kör så jag orkar typ max 15 reps o sen typ 3 set. Detta gäller alla övningarna.
*Triceps: Fria vikter, stödjer mig mot en bänk m knät o ena handen sen armen rakt bakåt (ja, ni fattar förhoppningsvis), med kabel (med båda händerna, drar handtaget rakt ned så armarna sträcks), dips på en bänk
* Biceps: bara vanlig bicepcurl.
* Övre rygg: latsdrag m stången bakom huvudet, sen typ de maskiner som finns, nån roddliknande, en som man sitter m bröstet mot en platta och sen drar två handtag runt o ut åt sidorna (man kan köra bröst i denna med om man vänder sig och har plattan mot ryggen istället)
* Nedre rygg: rygglyft i en sån där grej som man typ är halvstående i. Brukar ha en tyngd på typ 5-7 kg också
* Rumpa: Här är jag kräsen. Alla rumpövningar tar så förjääkla mycket i låren, och jag hatar det. Så jag har hittat en övning som är riktigt grym. Har fått en tjusig liten putrumpa tackvare den =) Man ligger på en plint eller liknande och lyfter benen rakt ut bakåt, växlar detta med att lyfta dem bak och åt sidorna. Den tar rätt bra i ländryggen också, som en bonus. Sen övningar på matta, benlyft kanske man kan kalla dem.
* Mage: Här gör jag typ allt. Växlar jättemycket just för variationens skull. Har dock inte hittat någon som tar speciellt bra i nedre delen =(
Ja, det där var väl ungefär vad jag brukar köra. Och saken är ju den att jag vill ha tips så jag kan variera mig lite, DELS för att jag faktiskt tror på det där med att utmana kroppen m nya övningar. Men också för att jag lätt blir uttråkad när saker är för enformiga