Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-30, 10:23   #1
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Reg.datum: Feb 2011
Stillasittande ärkenörd skall bli stark/snygg(are?)

Korts livshistoria ur träningsperspektiv : )

Är 18 år gammal och har under de senaste 5 åren inte idrottat mer än 4 boxnings- och 2 aikidopass, samt ett par misslyckade gyminitiativ på cirka 2-3 pass. Större delen av dessa 5 år har spenderats framför datorn/gitarren och har gjort mig både fet och flottig.

Men i gymnasiet skedde en förändring, jag blev nämligen KÄR. Då jag inte brytt mig om tjejer innan (har varit duktigt asocial) blev detta en makalös förändring i mitt sett att se på människor, kroppar, utseende och allra mest när det gällde mig själv. Därför bestämde jag mig för att gå ner i vikt och klippa håret, en vikt som stigit upp på 102 kg och hår som rasat ner till mitt bälte. (bilder kommer om jag hittar). Jag tog därför under första månaden av ett sommarlov 2-2.5milspromenader i den gassande solen och gick ner så mycket om 7 kg. Med ny frisyr och en kropp slankare än på många år fick jag faktiskt boosten att kunna se mig själv med en tjej, vilket också lyckades. (varit ihop över 1.5 år).

Men 95 kg på 183cm (direkt på morgonen) är knappast något ideal, så jag började träna på en gratisvecka för cirkus 2 månader sen och trots att första månaden var ganska bortkastad tid styrkemässigt så har jag nu hittat en härlig rutin och fått in ett ganska starkt beroende av att lyfta skit. : )

Träningen:

Under den första månaden hängde jag på 2 polare som också tränade på Friskis, det blev lite isolationsövningar i maskiner och ryggresningar vid nåt ställ.
Gick ner 3 kg den första månaden, men har börjat gå upp lite igen.

Efter en månad hade jag min första instruktion där en tjej ganska maniskt uppmanade mig till att köra marklyft, vilket jag också började göra. Därefter började jag kika in andra övningar och har sedan 2 veckor tillbaka kört bänkpress fritt och sen en vecka tillbaka kört knäböj fritt.

Jag skall försöka följa Strongliftschemat då det verkar som ett effektivt sätt att bli stark på.

Stats:
Ålder: 18
Längd 182-183
Vikt - cirka 93.5
Marklyft - 80x5(x3), testat 90x3 en gång.
Bänkpress - 50x5(x5)
Knäböj - 60x5 (x5)
Skivstångsrodd - 45x5 (x5)

Idag skall jag köra knäböj och marklyft, vilket råkar vara mina favoritövningar. Ska testa att höja till 62.5 i knäböj och eventuellt 85 i marklyft om det känns bra.

Skall försöka hitta några gamla bilder på mig och få morsan eller flickvännen att ta någon mer up-to-date bild. : )

Senast redigerad av Hatwalker den 2011-03-30 klockan 10:26.
Hatwalker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 10:25   #2
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Justdet, mål kan ju skrivas också.

Första målen är väl att ta kroppsviktx3-5 i bänkpress och dubbla kroppsvikt i marklyft. I knäböj har jag inga referenser till vad som är bra, men jag sätter ungefär kroppsvikt där också. : )

Sekundära mål är att gå ner lite i vikt och känna mig tryggare med min kropp. (jag lär kunna bränna av en hel del fett med bara uppvärmning och lyft, men skall även försöka börja jogga åtminstone en gång i veckan när jag köper ett par nya dojor)

Senast redigerad av Hatwalker den 2011-03-30 klockan 10:28.
Gammal 2011-03-30, 14:21   #3
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Knäböj gick bra, men marklyftet var heeeelt åt helvete idag.

Knäböj
uppvärmning - 20x3, 40x3
60x5
62.5x5 i 4 set. Alltså en liten höjning utan problem

Marklyft
uppvärmning - 20x3,60x3
80x5 (blev yr som fan)
80x3 (yr igen)
80x1 (ja, yr)

Kom på att det var cirkus 4 timmar sen jag ätit något, antar att knäböjen tog ut mig för mycket innan marklyftet. Aja, känner jag samma på måndag blire sänkning till 70.
Gammal 2011-04-01, 14:40   #4
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Skippade knäböj idag, dålig sömn, dåligt käk och ingen ork.

Däremot en liten ökning i bänkpress, och skivstångsrodd som vanligt.

Bänk
uppvärmning - 20x5, 40x5
50x5 i 2 set
52.5x5 i 3 set

Gick lite tungt men klarade alla set fullt.

Skivstångsrodd
uppvärmning - 20x3
45x5 i 5 set
Gammal 2011-04-01, 15:50   #5
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Lite gamla bilder.

Bild 1: <180 cm och omkring 98-100 kg.

Bild 2: 178 cm och 100-102 kg.
Bifogade bilder
Filtyp: png Gammal tjockisbild.png (148.2 KB, 52 visningar)
Filtyp: png Gammal tjockisbild2.png (114.8 KB, 452 visningar)

Senast redigerad av Hatwalker den 2011-04-01 klockan 15:55.
Gammal 2011-04-01, 16:09   #6
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Lite nyare bilder. Varken gamla eller nya är riktigt "bra" bilder, men visar ju skillnad i le fat.

Första bilden från slutet av viktnedgångssommarn, under 180 å cirkus 95 kg. (Är från min födelsedag då jag blev kidnappad och iförd tjejlinne och handklovar... och partyhatt.)

Andra bilden är nån månad innan jag började träna, 182 cm och cirkus 95 kg. Inte mycket till kroppsbild, men ett par axlar har hittat ut från fettet. Lite slankare än innan.

Jag ska försöka ta några bilder om någon månad eller två så man ser lite efterträningsskillnad också, men bara denna förvandlingen måste jag säga att jag är jäkligt nöjd med nu när man ser det i bilder.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lite nyare bild.jpg (25.7 KB, 48 visningar)
Filtyp: png lite nyare bild2.png (136.9 KB, 455 visningar)

Senast redigerad av Hatwalker den 2011-04-01 klockan 16:12.
Gammal 2011-04-04, 15:00   #7
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Såja, lite ökning till.

Knäböj
uppvärmning - 20x5, 40x5
62.5x5 i 4 set
65x5

Marklyft
uppvärmning - 20x5, 60x5
85x5 (med 15 sekunders breather innan sista lyftet)

Några kg närmare mina mål och en allmänt härlig träning.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...d.php?t=163534
Gammal 2011-04-06, 14:49   #8
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Seg gårdag och en otroligt seg skoldag. Humöret är rätt lågt, dessutom är mina hörlurar trasiga, men jag ökade stadigt igen. Fiiiint.

Knäböj
uppvärmning - 20x5, 40,x3
65x5 i 4 set
67.5x5 som avslutning, alltså ännu en stadig höjning.

Var jävligt tveksam på att höja på sista idag, tredje setet måste jag stått riktigt illa för det kändes tungt som fan + dålig balans. Men sista setet gick bättre än de andra, nice shit. Känns som att tyngre vikter stabiliserar mig mer än när jag körde på 50-60.

Bänkpress
uppvärmning 20x5
52.5x5 i 4 set
55x5 som avslutning, ännu en höjning.

Trots ett lågt humör och två demoraliserande bänkgrannar som körde dubbla min vikt så gick det rätt bra. Tekniken känns bättre tillochmed, håller skivstången mycket mer stadigt än i början.

På fredag blir det att ge sig på 70 kg knäböj och 87.5 marklyft. Börjar sega mig framåt mot kroppsvikt and beyond. Ökar jag lika stadigt kommande månader ser det ju onekligen rätt fint ut.

Gammal 2011-04-08, 15:15   #9
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Lite kass sömn, men träningen gick fint.

Knäböj
uppvärmning - 20x3, 40x3
67.5x5 i 4 set
70x5.

Lite andfådd efter sista setet där, men feels good man.

Marklyft
uppvärmning - 40x3, 60x3
87.5x5
90x3

En bekant som tränat rätt många år tipsade mig lite om teknik på marklyft, samt kollade mitt utförande och det var klart godkänt. Skönt att man håller ryggen dårå.

Gammal 2011-04-08, 15:46   #10
Robbmeister
Registered User

Robbmeisters avatar

Som du beskrev dig själv innan du gick ner i vikt lät som en perfekt beskrivning av mig förut (om man tar bort gitarrspelandet) Ska bli kul att följa den här journalen. Lycka till !
Robbmeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-08, 18:57   #11
hejmarklyft
Registered User

hejmarklyfts avatar

Lycka till jag kör också på stronglifts 5x5 och finner det fantastiskt , den här kommer jag följa

Mer böj åt folket!
hejmarklyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 00:42   #12
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Nähmen åh! Då får man se till att skriva lite extra poetiskt och intressant i framtiden då : )

Tackar för peppen!

Imorgon ämnar jag ta min första joggingtur på väldigt länge. Eventuellt en väldigt lång promenad om jag fegar ur. Behöver gå ner cirkus 5-7 kg fett till från dagsläget om jag ska känna mig okej med kroppen. Då hamnar jag nog i ett normalt, om än inte slankt register. Har rätt breda axlar, stor bröstkorg och stora ben så lär inte kunna få en riktigt slank kropp utan mycket arbete, men är absolut nöjd om jag kan hålla mig till muskler och lite lagom kagge. Jag får vara glad att jag har en "bastant" kropp som väger upp lite för magen.

Menmen, nu har man ju tränat i lite över 2 månader så nu kanske muskeluppbyggnaden drar igång lite på allvar, får man hoppas. Att bygga lite muckler från basövningarna kan ju göra att fettet "hålls upp" lite bättre, plus att med tanke på hur jag svettas av knäböj och marklyft förbränns nog en del kalorier. : )

Wellwell, kanske kommer hinna bli hyffsat nöjd till födelsedagen i Juli om jag bara försöker. Då blir det ohämmad badning hela sommaren.

Gammal 2011-04-09, 00:50   #13
Baler Evans
Registered User

Baler Evanss avatar

Reg.datum: Jun 2010
Ska nog kika in här lite

Du kommer nog att hata mig för detta, men är du en kille med långt hår eller en kvinna med små bröst? Jag ser en liten hint till skäggväxt på ena bilden men då den inte existerar på den andra tänkte jag att de kanske kan vara skit på linsen? absolut inget illa menat och jag önskar dig all vällycka!
Gammal 2011-04-09, 10:52   #14
Hatwalker
Registered User

Hatwalkers avatar

Ahahahaha vilket antiklimax på peppen.

Men har fått liknande kommentarer på dessa bilder innan och är medveten om att det kan vara lite otydligt. Är bara de enda existerande bilderna på mig från den tiden. Långt hår + fett + dåliga bilder. Som tur är har man en riktigt mörk röst, buskiga zigenarögonbryn och numer en rätt brutal käklinje som jag ska trösta mig med nu.

Godmod i all ära; Jag är kille och ja, jag hatar dig.

Gammal 2011-04-09, 11:06   #15
Lillleif
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Glöm inte att åtminstone då och då, även inkludera lite Morrowind i vardagen. Det kan aldrig vara onyttigt!
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:26.