Stretchar kroppsbyggare Och är det bra att stretcha?
Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.
Om man ska stretcha eller inte är väl inte direkt något nytt ämne på kolo. Testa använda sökfunktionen en aning. Jag skulle tippa på att du kommer hitta svaret med hjälp av den bra mycket fortare än med hjälp av alla trollkommentarer som kommer dyka upp här framöver.
__________________ Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?
Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.
Är det verkligen så? Jag kan helt klart hålla med om att det känns så, men är inte stelhet helt enkelt muskelns oförmåga att slappna av, och att stelhet därmed tar upp styrkeresurser som annars medvetet skulle kunna användas för att generera kraft?
I bästa fall tar det bara stopp. I sämsta fall går muskeln av.
Alltid lika intressant att läsa i strechingtrådarna att ROM, dvs tung belastning i hela rörelsen räcker och att streching är onödigt. Vad jag kan se på gymmen så kör de flesta säkert i SIN fulla rörelse men med lite streching skulle rörelsen bli mycket längre.
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.
Fylliga och rejäla muskler muskler skulle jag snarare vilja kalla BB's muskler. Slappa, fläskaktiga och ibland obefintliga muskler är orden du söker för SL.
Senast redigerad av ispåse den 2011-03-08 klockan 09:19.
En muskels arbetsROM är enligt mig inte samma som vid stretching. Jag stretchar före och efter mina pass, inte under träningen, då håller jag anspänning i avsedd muskel.
Jag menar jag stretchar en slapp muskel men då jag tränar slappnar jag aldrig av.
Just varför en SL-utövare inte stretchar iaf innan lyft är ju väldigt logiskt. Om du tänker dig att du har ett gummiband som du har hållt utsträckt en stund och jämför det med ett gummiband som du inte har sträckt så kommer det sistnämnda vara mer explosivt vilket är det du är ute efter antar jag som SL-utövare, att kunna explodera upp vikten. En bodybuilder använder inte alltid samma explosivitet nödvändigtvis i sina rörelser och skulle därför teoretiskt kunna stretcha innan övning tex utan att det skulle påverka prestationen.
Har haft en väldigt intressant föreläsning om stretching utav en sjukgymnast som forskat i ämnet i 20 år, Peter Magnusson heter han ni kan leta upp studier han skrivit. Han menar att man i många fall använder stretching utan någon vetenskapligt baserade underlag egentligen. Sen kommer man aldrig ifrån att forskning och praktik inte alltid går hand i hand men mitt exempel ovanför tycker jag illustrerar bra när man ska och inte ska stretcha. Alltså, stretcha inte innan du ska utföra en explosiv rörelse, må det vara SL, höjdhopp eller 100 m sprint.
Stretcha om du är i behov av det. Jag stretchar alltid ben/mage/rygg flitigt, tycker det är skönt att behålla min smidighet. Blir lite underarmar ibland också.