Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-07, 23:45   #1
Triceps
Registered User

Tricepss avatar

Reg.datum: Feb 2011
Stretchar kroppsbyggare Och är det bra att stretcha?

Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?
Triceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 23:52   #2
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.
Gammal 2011-03-07, 23:55   #3
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Om man ska stretcha eller inte är väl inte direkt något nytt ämne på kolo. Testa använda sökfunktionen en aning. Jag skulle tippa på att du kommer hitta svaret med hjälp av den bra mycket fortare än med hjälp av alla trollkommentarer som kommer dyka upp här framöver.
Gammal 2011-03-08, 00:02   #4
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Triceps Visa inlägg
Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?
Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 00:21   #5
MangeByggarn
Registered User

MangeByggarns avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.
Vad för sorts behov menar du? T. ex vid stelhet?
Gammal 2011-03-08, 00:36   #6
EnJoker
"Full spätta!"

EnJokers avatar

Reg.datum: May 2006
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.
EnJoker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 00:43   #7
dupper
Lennart, Sir

Reg.datum: Apr 2009
Byggare stretchar för att, som du skriver, kunna gå ner i split/spagat och posera. Vara rörlig när de poserar, etc.

Kolla t.ex. Kai Greene,

Han behöver stretcha för att vara så rörlig, eller det är väl det han anser.
dupper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 00:43   #8
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Styrkelyftare stretchar:

Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 00:44   #9
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.
Är det verkligen så? Jag kan helt klart hålla med om att det känns så, men är inte stelhet helt enkelt muskelns oförmåga att slappna av, och att stelhet därmed tar upp styrkeresurser som annars medvetet skulle kunna användas för att generera kraft?
Gammal 2011-03-08, 07:14   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
Vad händer med den stela muskeln när den sträcks ut längre än träningsrörelsen ?
I bästa fall tar det bara stopp. I sämsta fall går muskeln av.

Alltid lika intressant att läsa i strechingtrådarna att ROM, dvs tung belastning i hela rörelsen räcker och att streching är onödigt. Vad jag kan se på gymmen så kör de flesta säkert i SIN fulla rörelse men med lite streching skulle rörelsen bli mycket längre.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 09:15   #11
ispåse
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.
Fylliga och rejäla muskler muskler skulle jag snarare vilja kalla BB's muskler. Slappa, fläskaktiga och ibland obefintliga muskler är orden du söker för SL.

Senast redigerad av ispåse den 2011-03-08 klockan 09:19.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 09:17   #12
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Kan man inte gå ner i split så är det ett bra mått på att man bör stretcha.

Annars meeh.. behöver man stretcha så stretchar man. Lats och höftböjare är ju ofta bra att satsa på.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 09:19   #13
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Reg.datum: Jan 2011
En muskels arbetsROM är enligt mig inte samma som vid stretching. Jag stretchar före och efter mina pass, inte under träningen, då håller jag anspänning i avsedd muskel.

Jag menar jag stretchar en slapp muskel men då jag tränar slappnar jag aldrig av.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 09:55   #14
Spinkelinken
Standard Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Just varför en SL-utövare inte stretchar iaf innan lyft är ju väldigt logiskt. Om du tänker dig att du har ett gummiband som du har hållt utsträckt en stund och jämför det med ett gummiband som du inte har sträckt så kommer det sistnämnda vara mer explosivt vilket är det du är ute efter antar jag som SL-utövare, att kunna explodera upp vikten. En bodybuilder använder inte alltid samma explosivitet nödvändigtvis i sina rörelser och skulle därför teoretiskt kunna stretcha innan övning tex utan att det skulle påverka prestationen.

Har haft en väldigt intressant föreläsning om stretching utav en sjukgymnast som forskat i ämnet i 20 år, Peter Magnusson heter han ni kan leta upp studier han skrivit. Han menar att man i många fall använder stretching utan någon vetenskapligt baserade underlag egentligen. Sen kommer man aldrig ifrån att forskning och praktik inte alltid går hand i hand men mitt exempel ovanför tycker jag illustrerar bra när man ska och inte ska stretcha. Alltså, stretcha inte innan du ska utföra en explosiv rörelse, må det vara SL, höjdhopp eller 100 m sprint.

That's my 5 cents
Spinkelinken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 10:50   #15
Mushan
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Stretcha om du är i behov av det. Jag stretchar alltid ben/mage/rygg flitigt, tycker det är skönt att behålla min smidighet. Blir lite underarmar ibland också.
Mushan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:18.