2011-01-18, 20:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Gubb-deff, omgivningens reaktioner. Vad göra nu?
Vill börja med att tacka för deff-guiden.
Är en heltidsarbetande småbarnsförälder, 40+ som länge velat bli av med gubb-magen som växte sig större med 2kg varje år. Provade GI, LCHF, mm men inget funkade tills jag hittade deff-guiden och insåg att det är kaloriunderskott som gäller (+proteiner och bra fetter). Har styrketränat sporadiskt tidigare så jag hade inte så mycket muskelmassa att deffa fram men mitt största mål var att bli av med gubbmagen. Känner att jag lyckats med det nu. Har styrketränat tungt under viktnedgången. Är 1,78cm lång och väger idag 69kg. Har gått ner 9 kg sedan i somras.
Funderar lite på omgivningens reaktioner. När jag träffade släkt o vänner under julhelgen tyckte de flesta att jag såg avmagrad ut. Mormor och morsan är nu oroliga för min hälsa. Jag har inte mått bättre på länge. Alla säger att jag måste äta upp mig.  Har inget emot att bygga på mer muskler men det är väl ingen vits att fetta till sig igen?
Ser jag sjukt avmagrad ut?
|
|
|
2011-01-18, 21:08
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Tjocka människor brukar säga så om folk som går ner i vikt eftersom det får dem att känna sig lite mindre dåliga.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2011-01-18, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Skulle säga att du ser väldigt hälsosam ut. Gratulerar till din viktnedgång!
Lägg fokus på att lägga på mer muskelmassa nu, genom regelbunden styrketräning och kaloribalans/svagt överskott, och lyssna inte "för mycket" på omgivningen så blir det här super i längden. Kör ditt eget race, så länge du mår bra av det.
|
2011-01-18, 21:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Det ser bra ut. Bara att ösa på med muskelbyggandet.
Sen är det lika bra att du vänjer dig med omgivningens klagande för det kommer aldrig att sluta. Tvärtom så kommer det att öka när du får lite mer muskler.
Det får du ta som en slags komplimang och bevis på att du är på rätt väg
|
|
|
2011-01-18, 21:13
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Det ser bra ut, jag tycker du ska vara stolt.  Det Sheo säger stämmer bra.
Jag tycker inte du ska gå upp igen.
|
|
|
2011-01-18, 22:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Nej, absolut inte. Varken sjuk eller mager. Det är bukfetma som inte är vidare hälsosamt...tråkigt att du möts av de reaktionerna.
|
|
|
2011-01-18, 22:52
|
|
30kg Marklyft
Reg.datum: May 2010
|
Tror även man möts av den reaktionen för dem är vana vid att se en som man brukade se ut. Jag vägde förut 116kg och är idag betydligt mycket smalare men vill fortfarande deffa ner mig mer. Några i min omgivning är väldigt oroliga och säger nästan varje gång man träffas "Men nu har du gått ner dem sista kilorna du ville, det ser jag. Sluta gå ner mer nu." Hell no I say.
Klart man får en ny idealbild när man hänger på kolo för mycket
Håller med folket som postat innan mig med. Och bra jobbat!
|
2011-01-18, 22:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minou
Jag har inte mått bättre på länge.
|
Där har du ditt svar.
|
|
|
2011-01-18, 23:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Det var ju inte allt för många decennier sedan som viktnedgång tydde på sjukdom eller fattigdom. Tror det sitter i hos ganska många faktiskt.
|
2011-01-18, 23:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Du ser inte sjukt avmagrad ut, och eftersom du själv tycker att du mår bättre än på länge så ska du inte gå upp igen nu det första du gör. Gå upp i muskler nu långsamt så att det blir en kvalitativ långsiktig ökning, föreslår jag. Och med långsamt så menar jag långsamt.
Lycka till med dina mål, bra jobbat.
|
|
|
2011-01-19, 08:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2009
|
Instämmer med de andra, det ser alldeles utmärkt ut.
Jag misstänker att dina närmaste reagerat på att ditt ansikte förändrats. Huden blir mindre elastisk med tiden, och då kan en viktförlust göra att man ser lite tärd ut i ansiktet, även om man är alldeles lagom i kroppen. Släkten har kanske reagerat på att dina kinder ser insjunkna ut, eller nåt i den stilen. För jag utgår ifrån att du inte gick i badbrallor på julafton...
Mammor är som de är, de kommer alltid att vara bekymrade för sina barn och deras hälsa. Det spelar ingen roll att lille Kalle nu är 47 år och har egna barn i högstadieåldern. I Mammas ögon är han fortfarande en liten pilt som skall ha omsorg, näring och nattning och varma vinterkläder.
Och visst är det avundsjukan som spökar. Alla samlas för årets mest legitima frosseri, laddade med julaptit och färdigformulerade löften om ett bättre liv "i framtiden" - men nu skall här ätas och gottas. Och så kommer Kusin Vitamin och ser frisk, slank och vältränad ut. Man kan sätta syltan och prinskorven i halsen för mindre.
Senast redigerad av Lovisa den 2011-01-19 klockan 08:36.
|
|
|
2011-01-19, 09:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minou
Vill börja med att tacka för deff-guiden.
Är en heltidsarbetande småbarnsförälder, 40+ som länge velat bli av med gubb-magen som växte sig större med 2kg varje år. Provade GI, LCHF, mm men inget funkade tills jag hittade deff-guiden och insåg att det är kaloriunderskott som gäller (+proteiner och bra fetter). Har styrketränat sporadiskt tidigare så jag hade inte så mycket muskelmassa att deffa fram men mitt största mål var att bli av med gubbmagen. Känner att jag lyckats med det nu. Har styrketränat tungt under viktnedgången. Är 1,78cm lång och väger idag 69kg. Har gått ner 9 kg sedan i somras.
Funderar lite på omgivningens reaktioner. När jag träffade släkt o vänner under julhelgen tyckte de flesta att jag såg avmagrad ut. Mormor och morsan är nu oroliga för min hälsa. Jag har inte mått bättre på länge. Alla säger att jag måste äta upp mig.  Har inget emot att bygga på mer muskler men det är väl ingen vits att fetta till sig igen?
Ser jag sjukt avmagrad ut?
|
Hah nästan exakt samma som min story. De äldre släktingarna ojjar sig över att man fortfarande vill tappa några kilo trots att man redan är smal. Tycker det är grymt skönt att inte släpa på en stor mage när man är och badar med ungarna t.ex.
Vi är samma längd och jag räknar med att stanna deffen vid ca 70 kg, vilket då kommer vara ca -14 kg. Har "bara" de sista 3-4 kg kvar nu som envist biter sig fast.
Bra jobbat!
|
|
|
2011-01-19, 10:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Ansiktet brukar kunna smalna av medans man ligger på kaloriunderskott. Det är antagligen det som dom reagerat på.
Jag tror det jämnar ut sig efter några dagar/veckor på energibalans när du nått den vikt du känner dig nöjd med.
Sen som andra säger, en förändring reagerar närstående alltid på, men du är inte underviktig.
|
2011-01-19, 13:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2010
|
Ser bra ut! Vad tyckte du om släkt och vänner under julhelgen? Det borde ju rimligtvis vara ok att kontra med att de tjockat till sig lite när de visar samma obarmhärtiga ärlighet.
Jag fick senast i våras höra att jag borde ta en extra portion mat så jag "får lite mage" och då vägde jag ändå 94kg på 192cm så man ska ta såna där kommentarer med en nypa salt.
Edit: Eller snarare utan en nypa salt
|
|
|
2011-01-19, 13:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Tjocka människor brukar säga så om folk som går ner i vikt eftersom det får dem att känna sig lite mindre dåliga. 
|
+1 de har nog hänt oss alla
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.
|

|