Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-29, 21:00   #1
entropy
Dr Fitness

Reg.datum: Nov 2010
Entropys journal

Goddag!

Jag tänkte efter en tids forumlurkande starta en journal, främst för att hålla koll på mina tankar och framsteg och kanske även för att be om tekniktips via eventuella filmer. Under tiden jag skrivit nedanstående har jag insett att risken även är stor att jag delar med mig av annat

Om mig: Jag är snart klar med mitt tredje år på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och tar alltså studenten om en månad (vilket lär göra träningen lidande några dagar ). Gymnasiet har varit ganska lätt och jag hoppas att jag med mitt snitt på 22.2 ska komma in på läkarprogrammet på antingen KI eller GU, vilket dock kan bli svårt. Jag söker till dess att jag kommer in, men mitt stora hopp är antagligen att komma in via PIL på KI eller via Högskoleprovet.

Min gymkarriär började för 3 ½ år sedan, men avbröts 1½ år senare p.g.a. ständiga sjukdomar. Jag var i princip mer sjuk än vad jag var frisk. Jag tror att det berodde på för hård träning och för mycket stress, för både sömnen och kosten har jag alltid skött utmärkt.
Jag började efter ungefär 1½ års uppehåll gymma igen i september 2010. Jag var nog långt ifrån en speta vid det här tillfället, även om jag förlorat det mesta från min första gymtid.

"Stats"
Ålder: 19 år
Längd: 1,76 m
Vikt: 72 kg morgonvikt
Knäböj: 140 kg
Marklyft: 4x150 kg
Bänkpress: 3x90 kg
Chins: 14xkv
Kondition: haha...

Träning: När jag började i september fick jag ett nautilus-schema av instruktören på mitt gym. Jag insåg efter 2 veckor hur dåligt det var och jag har sedan dess kört mycket basövningar i repsintervallet 1-6, dock utan något fast schema. Jag körde först på en rullande standard 3-split, men har sedan 2 månader kört en 2-split med över- och underkropp/på gränsen till helkropp varannan dag. Jag tycker än så länge att jag fått bra resultat, även om armarna och vaderna inte ser ut att ha fått mycket kärlek - men vad ska man med byggarsymmetri till egentligen?

Konditionsträningen har fått bestå av olika slags intensiva intervaller ~1 gång per vecka, mest för att minimera tiden av plåga. Utöver den inplanerade träningen så spelar jag gärna fotboll, tennis eller volleyboll med vänner. Jag har här noterat att intervallpassen har haft riktigt bra överföring till dessa sporter, till skillnad från de längre pass jag sprungit tidigare.

Kost: Makronutrientfördelningen är ungefär 40/30/30 k/p/f, med något mer kolhydrater på träningsdagar och något mer fett på vilodagar. Intaget av socker och alkohol är litet, men jag är inte manisk. Jag tycker att jag lyckas hålla en bra balans mellan träningen och sociala sammanhang.

Jag tycker om att laga mat och den som tar upp något helfabrikat framför mina ögon ligger illa till Jag skulle inte beskriva mig som någon mästerkock, såvida jag inte jämför mig med andra killar i 19-årsåldern, men det mesta jag äter är lagat från grunden. Eventuellt skriver jag ner lite favoriter i matväg i journalen i framtiden.

I kosttilskottsväg brukar jag vassle, EAA och koffein. Jag funderade på att ta ZMA för sömnen, men jag har insett att jag sover bra när jag inte tränar 7 dagar i veckan och stressar mindre. Det känns därför bättre att göra något åt dessa problem, än att försöka komma runt dem.

Mål: Långsiktigt: Att bli starkare och ha en snygg fysik.
För närvarande: Öka i den mediokra bänken.
Snart: Följa ett schema, antagligen MM2K, men det får vänta till efter studentresan på 2 veckor i början av juni.

Det var nog allt jag tänkte dela med mig av för tillfället och antagligen mer än någon vill läsa, men nu kör vi!
entropy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 21:17   #2
entropy
Dr Fitness

Jag lägger direkt in dagens pass:

Dynamisk stretching som uppvärmning

Försök till styrkevändningar + push press
5x40 kg
5x50 kg
5x50 kg

Ovanstående är en nyfunnen favorit. En ovanligt rolig övning som jag inbillar mig hjälper till att få fart på CNS.

Marklyft
5x100 kg
4x130 kg
4x130 kg
3x150 kg
3x150 kg

Jag tänkte här fortsätta med knäböj, men då jag var ganska mör i ryggen lät jag en kille som så gärna ville ha gymmets enda power rack ta över. Jag undrar vad alla stackare som får vänta på mina styrkevändningar-mark-böj-sessioner brukar känna

Benspark
3x8, någon reps från fail vid sista

Lårcurl
2x8, till fail

Dragon flags
6 reps
5 reps
4 krampaktiga reps

Vadpress i benpress
3x~15, fail vid sista

Kommentar: Okej pass. Jag körde med en kompis som var fruktansvärt pratglad och därför långsam. Jag funderade på hur man på ett snyggt sätt ber honom att hålla lite tempo.

EDIT: Efteråt blev det pannkakor på bara ägg och havregryn med vaniljkesella

Senast redigerad av entropy den 2011-04-29 klockan 21:19.
Gammal 2011-04-30, 10:38   #3
Philosophic
Registered User

Philosophics avatar

Reg.datum: Mar 2011
Lycka till och kör hårt!
Gammal 2011-05-01, 16:30   #4
entropy
Dr Fitness

Tackar Philosophic!

Dagens pass:

Uppvärmning

Bänkpress
5x50 kg
8x70kg
8x70kg
7,5X70kg

Bröstpress i kabel
3x12

Militärpress
8x40 kg
8x40 kg

Triset: styrkevändningar från låren + yates row + skivstångsrodd
(6+8+10)x40 kg
(6+8+8)x35 kg
(6+8+8)x35 kg

Latsdrag
3x10

Kabellyft åt sidan
3x12 per sida

Kommentar: Jag failade i bänken på sista, vilket jag inte hade väntat mig. Jag körde mer explosivt och med långsammare excentrisk fas än jag brukar, vilket jag beskyller för den oväntade kraftlösheten. En kompis som stod bredvid hoppade in och hjälpte mig efter att stången stått stilla precis innan utlåsning i ~8 sekunder, varpå gyminstruktören som går förbi skriker att jag måste ju köra två forced reps till

Ikväll läggs det fläskkarré och majskolvar på grillen, vilket serveras med ugnsbakad morot, palsternacka och potatis och en gräddbaserad sås med ingefära, vitlök och örter
Gammal 2011-05-04, 20:29   #5
entropy
Dr Fitness

Underkropp idag:

Uppvärmning

Marklyft
90*6
110*6
130*5
140*3

Knäböj
60*10
90*8
110*8
110*8
110*10

Benspark
3*10

Bencurl
3*10

Dragon flags
2 set till fail

"Högreps" är fan inte kul

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.