Citat:
Ursprungligen postat av Fis
Hejsan!
Vore ytterst tacksamt ifall någon snäll själ här på forumet kunde ge mig lite stödhjul och komma med tips/råd/matschema/maträtter/annat!
Tack och adjö!
|
Jag tycker faktiskt att jag kan förstå problematiken.
Det finns miljoner med olika recept och det finns så många olika tankar om vad som är nyttig mat att det är lätt att bli knäpp och tappa fotfästet vilket gör att det är lätt att falla tillbaka i det som är tryggt och enkelt(t ex mackor).
Mitt tips är att låna/köpa en kokbok med bra och enkla recept. Inför kommande vecka välja ut t ex fyra-fem rätter som du ska laga under veckan, handla ingredienser och därefter sätta igång att göra middag några dagar i veckan. Om du vanligtvis inte lagar speciellt mycket mat skulle jag fasa in lagade måltider istället för att sikta på att varenda måltid ska vara lagad från en kokbok och supernyttig.
En kokbok som jag tror skulle passa dig är faktiskt
Isodieten -kokboken
Jag tror verkligen inte att isodieten är något magiskt men jag bläddrade i kokboken på biblioteket och recepten verkar enkla och ser näringsriktiga ut. Siktar du på att gå upp i vikt så får du äta större portioner än som föreslås och du tjänar säkert på att byta ut magra mjölkprodukter mot fullfeta.
Sikta på frukost, lunch och middag. Lägg in ett mellanmål om du känner dig hungrig.
Lycka till med att hitta ett balanserat sätt att äta
/Fredrik