Citat:
Ursprungligen postat av Nalfaren
Hejsan koloiter 
Av flera olika anledningar (vigsel, jobbmöten, utgång) så vill jag iaf
äga en fin kavaj/kostym, svart. Några tips på hur jag skall gå till
väga. Den finaste jag har nu är en Tiger.
Någon som har bra koll på vad som är snyggt,
vart jag hittar en till rimligt pris, skräddare etc, i antingen
Göteborg, Jönköping, Växjö.
Maxpris jag tänkt mig är 8.000-10.000
Tack.
Skall fixa lite bilder på vad jag gillar 
Tipsa gärna.
|
Hej "Nalfaren"
Du har bland annat hänvisats till den blogg jag skriver i, "The Drones Club". Jag tror också att du kan ha mycket nytta av att läsa de inlägg du tipsades om då du får en relativt bra grunduppfattning om vad du bör tänka på gällade kostymens passform etc.
Vidare, av ditt forumfoto att döma, gissar jag att du bland konfektionskostymer måste välja en större storlek för att klara axelvidd, hals och armvidd? Kavajstorlekarna med tillräckliga mått på de områdena, blir då istället för långa i ärmar och längd på kavajen?
Det finns en bra tjänst på suitopia.se för helt måttsydda kostymer. De kostymerna lämnar dock en hel del att önska kvalitetsmässigt gällande klistrade mellanlägg etc.
Boss och Tiger kan nog ha trevliga kostymer, men det finns väldigt många andra tillverkare som levererar långt mycket mer kostym för pengarna. Hos Boss och Tiger betalar du krasst sett tusentals kronor för marknadsföring och varunamn, istället för hantverket i kostymen.
Jag tycker absolut inte att du ska avfärda konfektionskostymer (färdigsydda). Kostymer i den prisklass du nämner ger långt mycket stora möjligheter att hitta bra passform. Sen ska du (oavsett märke) skräddarnanpassa din kostym så den passar din kropp. Arm och benlängd, samt eventuellt ett litet intag i midjan eftersom du verkar vara relativt bredaxlad. En kavaj ska sitta som en handske, utan löst fladdrande tyg någonstans.
Om du ändå tänkt lägga 8 - 10 000, borde du i Göteborg vända dig till butiken
Herr Karl på Engelbrektsgatan 35. Förklara dina önskemål som här i forumtråden. Jag kan med relativt stor säkerhet säga att du kommer få toppkvalité, god hjälp och rätt passform för de pengar du tänkt spendera, hos dem. Räkna då in skräddarändringar för ca 6-700 i totalsumman.
Om Herr Karl mot förmodan inte själva har det du söker för de pengar du vill betala, kan de säkert hänvisa dig till rätt ställe.
Lycka till, och hör gärna av dig på vår blogg om hur det gick.
/
Archibald