Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-07, 07:12   #1
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Frågor ang. vassleprotein m.m

Har hört en massa rykten den sista tiden så jag tänkte att jag postar dom här och ser vad folk säger om dom.

1. Kroppen tar inte upp vassle om inte du precis tränat/ska träna. Dvs att om jag intar vassleprotein på morgonen och går till skolan så tas det inte upp?
Rätt/Fel?

2. Kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein per timme/måltid, så om jag intar 60g protein i en måltid så "försvinner" 30 och det räknas inte till mitt dagliga mål på ca 200g protein?
Rätt/Fel?

3. Om svaret på fråga 2 är "rätt" , är det samma sak med kvarg-proteinet? Eller tas det upp mycket segare så man kan inta mer än 30g och allt kommer att tas upp och användas.

4. Blir vassleproteinet "segare" om man blandar med mjölk? (tas inte upp lika snabbt).
Rätt/Fel

5. Om svaret på fråga 1 är FEL: Kan man leva på proteinshakes? :S (Om vi tänker att man får i sig all näring o så, bara nyfiken på denna)*dumfrågakanske*

Tacksam för alla svar.
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 07:32   #2
TehSaxo
Banned User

Inga kolo-medlemmar som är uppe den här tiden? :P
Gammal 2009-12-07, 07:57   #3
chrilledude
Registered User

chrilledudes avatar

Reg.datum: Sep 2009
Åh jo, vaknade 5 ;-P

Har dock ingen aning, men detta lät intressant! Kikar in här lite senare, får hoppas på svar då.

EDIT: Fråga 5, jag tror inte det.
chrilledude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 08:08   #4
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Har hört en massa rykten den sista tiden så jag tänkte att jag postar dom här och ser vad folk säger om dom.

1. Kroppen tar inte upp vassle om inte du precis tränat/ska träna. Dvs att om jag intar vassleprotein på morgonen och går till skolan så tas det inte upp?
Rätt/Fel?

2. Kroppen kan inte ta upp mer än 30g protein per timme/måltid, så om jag intar 60g protein i en måltid så "försvinner" 30 och det räknas inte till mitt dagliga mål på ca 200g protein?
Rätt/Fel?

3. Om svaret på fråga 2 är "rätt" , är det samma sak med kvarg-proteinet? Eller tas det upp mycket segare så man kan inta mer än 30g och allt kommer att tas upp och användas.

4. Blir vassleproteinet "segare" om man blandar med mjölk? (tas inte upp lika snabbt).
Rätt/Fel

5. Om svaret på fråga 1 är FEL: Kan man leva på proteinshakes? :S (Om vi tänker att man får i sig all näring o så, bara nyfiken på denna)*dumfrågakanske*

Tacksam för alla svar.

1 Fel.

2 Fel. Allt tas upp men en större del används som energi, det spelar dock ingen roll i det stora hela.

3 kasein tas upp långsamt, om det gör att en mindre mängd används som energi vet jag inte, borde rimligtvis vara samma samma men det hindrar katabolism vilket väl inte vassle gör.

4 Ja.

5 Som enda proteinkälla? Ptja, borde gå.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 08:29   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Protein består till 58% av glukoida aminosyror, och görs följaktligen alltid om till glukos till den andelen. Som det skall.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 09:53   #6
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Det finns drinkar som innehåller andra näringsämnen oxå än bara protein. Kolla in Fairings Complete Diet som exempel. Om nu frågan var om man kunde leva på ENBART drinkar...

Om du blandar ditt vassle eller dricker det samtidigt som du äter något annat så kommer upptaget bli lite långsammare och det kan bara vara en fördel om du inte kommer äta något på flera timmar.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 10:21   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Protein består till 58% av glukoida aminosyror
Det är inte "protein som protein". Den där siffran är inte något som gäller oavsett vilket protein det handlar om.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 10:41   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är inte "protein som protein". Den där siffran är inte något som gäller oavsett vilket protein det handlar om.
Åhå. Tack för upplysningen. Lust att peka mig på mer information om det?

Alternativt: i vilka fall gäller det för? fullvärdigt?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 10:47   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Alla aminosyror oxiderarar i olika grad. Hur stor del av proteinet som oxiderar beror på aminosyresammansättningen. Dessutom beror det på när man mäter. Leucin kan t ex inte oxidera överhuvudtaget innan det tagits upp i muskulaturen, medan mer än hälften kan oxidera därefter. Fenylalanin däremot oxiderar lätt innan det tagits upp i blodet, men inte alls därefter. Allt fenylalanin som tagits upp i muskeln blir muskelprotein.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 13:48   #10
TehSaxo
Banned User

Tack för alla svaren! Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein.
Gammal 2009-12-07, 13:52   #11
chrilledude
Registered User

chrilledudes avatar

Citat:
Tack för alla svaren! Ska börja inta mer shakes eftersom det inte är jag som lagar maten hemma och därför blir det oftast inte tillräckligt med protein.
Laga mat själv ändå ;p?
Gammal 2009-12-07, 13:59   #12
TehSaxo
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av chrilledude Visa inlägg
Laga mat själv ändå ;p?
Händer ibland. Brukar äta väldigt mycket kvarg annars, men har bara inte haft tid
Gammal 2009-12-07, 14:05   #13
chrilledude
Registered User

chrilledudes avatar

Citat:
Händer ibland. Brukar äta väldigt mycket kvarg annars, men har bara inte haft tid
Va glad för det, jag får inte äta det :/ Pain in the ass säger jag bara, de är ju så jävla gott :<
Gammal 2009-12-07, 14:20   #14
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Kan du inte bidra med lite recept på proteinrika maträtter till den som handlar och lagar maten?
Annars är det ganska vettigt att svepa en liten vassledrink innan de proteinfattiga måltiderna.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 16:24   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Säker på det? Många gånger påstår folk att de inte tror sig äta tillräckligt proteinrikt fastän det är helt fel.

Det är inte bara tonfisk och kycklingfiléer som räknas vet du. Äter ni aldrig köttgryta, korv, dricker mjölk, har ost i maten eller så?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.