Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-15, 16:52   #1
Sly!
Registered User

Sly!s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Deffa = svält?

Tjo!

Jag blev just tillsagd att deff är inte så bra för kroppen att man ställer kroppen i svältläge.

Hur ska jag motargumentera polarn?:confusede
“Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't how hard you hit; it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done...
Sly! är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 16:54   #2
Troikha
Registered User

Troikhas avatar

Reg.datum: Jan 2008
Svårt att göra eftersom deff faktiskt är en sorts kontrollerad svältkost. Man styr ju dock viktförlusterna till fettreducering samtidigt som man försöker behålla muskelmassan. Att deffa är väl därför inte farligt så länge man inte gör det under för lång tid. Har man fortfarande en del fett att karva bort får ju kroppen även energi genom det lagrade kroppsfettet, utöver den energi man får genom kosten.

Rätt eller fel?
Troikha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 16:59   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Så vitt jag minns finns det bara fördelar med att ligga på konstant kaloriunderskott kontra konstant ligga på överskott..

Deff är långt ifrån svält.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 17:09   #4
Troikha
Registered User

Troikhas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Så vitt jag minns finns det bara fördelar med att ligga på konstant kaloriunderskott kontra konstant ligga på överskott..

Deff är långt ifrån svält.
Beror lite på hur man definierar svält. Läste nyligen, tror det var i BODY (osäker), att deff faktiskt är en sorts svältkost, dock långt ifrån en farlig sådan.
Gammal 2009-10-15, 17:11   #5
Troikha
Registered User

Troikhas avatar

Sen beror det väl på ifall man diskuterar deff för kvinnor eller män? Inte bra när det kommer till kvinnors hormonella nivåer när de har för låg halt kroppsfett? Någon kunnig och beläst som kan yttra sig?
Gammal 2009-10-15, 17:12   #6
Lajne
Registered User

Lajnes avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Då minns du fel. Det finns en rad nackdelar med att konstant underäta, varav den mest uppenbara är den långsiktiga risken för osteoporos. Sök runt lite så bör du hitta en hel lista med ytterligare långsiktiga och kortsiktiga biverkningar med ett liv på svältgränsen.
My best advice to you would be this: if you want to bench press 600 pounds with a shirt, train for a 590 pound raw bench. I’m pretty sure you’ll be able to get 10 pounds out of your shirt.
Lajne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 17:22   #7
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Kroppen går aldrig in i något svältläge som folk påstår.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 17:23   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Fördelarna med lågkalorikost bygger ju förvisso just på det faktum att kroppens metabolism hålls låg.

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Kroppen går aldrig in i något svältläge som folk påstår.
Jag tror en tydligare definition av ordets innebörd krävs innan man kan argumentera.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 17:25   #9
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Tjo!

Jag blev just tillsagd att deff är inte så bra för kroppen att man ställer kroppen i svältläge.

Hur ska jag motargumentera polarn?:confusede
Om man vill/behöver gå ner i vikt så är deff det absolut bästa sättet (om man räknar diet och banta som andra saker) då man fokuserar på att bli av med fett och behålla muskler.

Om din vän inte förstår det så är det dags att ignorerar honom när ni börjar komma in på ämnet.
Gammal 2009-10-15, 17:37   #10
Sly!
Registered User

Sly!s avatar

Tack alla! Jag har ännu inte besvarat honom då eftersom jag inte har kunskapen ännu att argumentara emot. Så just nu är det som uttrycket "bättre springa än att illa fäkta". Jag tvivlar på att han sa det för att trycka ned utan sa nog det för att va schyst men tydligen med okunskap, så om jag ska besvara honom så gör jag gärna det i trevligt syfte sålänge inte han börja bli grälsjuk då...
“Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't how hard you hit; it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done...
Gammal 2009-10-15, 17:46   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sly! Visa inlägg
Tack alla! Jag har ännu inte besvarat honom då eftersom jag inte har kunskapen ännu att argumentara emot. Så just nu är det som uttrycket "bättre springa än att illa fäkta". Jag tvivlar på att han sa det för att trycka ned utan sa nog det för att va schyst men tydligen med okunskap, så om jag ska besvara honom så gör jag gärna det i trevligt syfte sålänge inte han börja bli grälsjuk då...
Som sagt, du måste få en bättre definition på "svältläge" för att kunna argumentera för eller emot. Vad menar han/hon specifikt?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 18:26   #12
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
En annan fråga som inställer sig är om det handlar om bantning/deff i största allmänhet, eller om det handlar om din/hans bantning/deff. Hur bra en bantning är i ett specifikt fall beror ju på hur den är upplagd, den kan vara jättebra och den kan vara jättedålig.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 19:05   #13
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Lajne Visa inlägg
Då minns du fel. Det finns en rad nackdelar med att konstant underäta, varav den mest uppenbara är den långsiktiga risken för osteoporos. Sök runt lite så bör du hitta en hel lista med ytterligare långsiktiga och kortsiktiga biverkningar med ett liv på svältgränsen.
Nu menar jag inte att man konstant ska ligga på svältgränsen, hur du nu definierar den. Jag menade givetvis ett relativt litet underskott, alternativt ganska nära kaloribalans.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 19:23   #14
Lajne
Registered User

Lajnes avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Nu menar jag inte att man konstant ska ligga på svältgränsen, hur du nu definierar den. Jag menade givetvis ett relativt litet underskott, alternativt ganska nära kaloribalans.
Så länge du konstant ligger på ett underskott kommer du uppleva negativa hälsoeffekter. Vad du förmodligen menar är studierna som visade att ett kroniskt för lågt kaloriintag kan göra så att man lever längre, men de tog inte hänsyn till det jag talar om och som också skulle ske, och de sade inte att det var den optimalt hälsosamma dieten vilket det heller inte är. Vad det betyder för slutsatserna i ifrågavarande studier nämndes också i diskussionerna runt dem på detta forum.
My best advice to you would be this: if you want to bench press 600 pounds with a shirt, train for a 590 pound raw bench. I’m pretty sure you’ll be able to get 10 pounds out of your shirt.
Lajne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-15, 20:53   #15
Sly!
Registered User

Sly!s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Som sagt, du måste få en bättre definition på "svältläge" för att kunna argumentera för eller emot. Vad menar han/hon specifikt?
De här är det enda han sa och sa så exakt på ett annat forum:
"Det är inte hälsosamt att försätta kroppen i ketos. Det är ett svälttillstånd. Ät ordentligt."

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.