2009-07-26, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Varför man ska vara snäll
När man är snäll så mår man bra.
När man är snäll så mår andra bra.
När man är snäll så blir livet lättare.
Lättare för att man inte behöver ha dåligt samvete för att man inte har varit så snäll som man kunde ha varit. Så även om det krävs ansträngning och medveten vilja så blir livet lättare för att man vet att man är snäll.
Man ska börja med att vara snäll mot sig själv, då blir det lättare att vara snäll mot andra.
När man är snäll mot andra så är de ibland snälla tillbaka, då blir båda glada.
När båda är glada kan man sprida glädjen till ännu fler, och så blir ännu fler glada.
Det är superbra!
Men det är helt ok även om folk inte är snälla tillbaka, det är som att så små frön. Små frön av snällhet som växer en vacker dag när det finns plats.
Det kan vara svårt att vara snäll mot sig själv om man inte är van. Det viktigaste är att man börjar, och tar ett steg i taget framåt och aldrig slutar.
Vissa människor blir rädda när man är snäll, det är ok. De kanske skäller på en eller talar om för en att man är naiv och oresonlig, det är också ok.
Det är deras sätt att säga att de inte har lärt sig vara snälla mot sig själva än.
Var extra snäll mot dem!
Och kom ihåg att snällhet alltid är rätt, oavsett vad någon annan säger. Våga stå på dig!
Du kanske undrar hur man ska veta vad som är snällt eller inte. Det är enkelt, bara sluta låtsas som om du inte redan visste. Eller börja låtsas som om du alltid har vetat, vilket som.
Det var allt.
Ha det bra!
Kram!
|
|
|
2009-07-26, 15:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
När man är snäll blir man utnyttjad och är man snäll är man oftast naiv.
|
|
|
2009-07-26, 15:57
|
|
Ignorerad
Reg.datum: May 2004
|
word på ovan att man blir utnyttjad, men förhoppningsvis finns det folk som uppskattar att man är snäll ändå.
|
|
|
2009-07-26, 15:57
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten
|
Indeed
Fast ibland känns det bra att vara snäll
|
|
|
2009-07-26, 15:59
|
|
Hård & tuff
Reg.datum: Mar 2008
|
Man ska vara mot andra som man själv vill bli bemött.
|
2009-07-26, 16:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Kliché
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
|
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
|
|
|
|
2009-07-26, 16:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Kom på en grej nu när jag tänkte efter lite. Vart går egentligen gränsen för snäll och att helt allmänt visa respekt och artighet mot sina medmänniskor och de man möter ute i livet?
Att städa upp efter sig, komplimentera maten, tacka för hjälpen etc ser jag inte som "att vara snäll" utan som god uppfostran?
|
|
|
2009-07-26, 16:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hank
|
Jag vill att tjejer ska tafsa på mig. Ska jag tafsa på dem då?
|
|
|
2009-07-26, 16:05
|
|
Legimtimerad flaggstång
|
Citat:
Ursprungligen postat av hendrong
|

Måste jag pröva genast
|
|
|
2009-07-26, 16:07
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Man blir inte utnyttjad enbart för att man är snäll, det handlar om lite annat med.
|
|
|
2009-07-26, 16:07
|
|
Certified lurker
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av hendrong
|
Beter du dig som ett svin/snuskgubbe så blir du bemött som en, tyvärr.
|
|
|
2009-07-26, 16:09
|
|
Ignorerad
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Man blir inte utnyttjad enbart för att man är snäll, det handlar om lite annat med.
|
Om du konstant är vänlig mot folk så lär dom sig snart att utnyttja dig. Vilka andra saker tänker du på?
|
|
|
2009-07-26, 16:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
-- Jockefoten
Hej Jockefoten!
Ja, faran är att man blir utnyttjad om man börjar vara snäll mot andra innan man lärt sig vara snäll mot sig själv.
Därför är det grymt om man först lär sig vara supersnäll mot sig själv, verkligen verkligen jättesnäll.
Om man först lär sig att känna efter i sitt eget hjärta vad som känns bra och riktigt och sen vågar leva efter den sanningen.
Då märker man snabbt när någon annan inte är så snäll tillbaka och då kan man säga ifrån, att vara snäll betyder inte att man behöver acceptera allt andra gör.
Tvärtom, att vara snäll på riktigt är att säga ifrån när det behövs! Då förstår förhoppningsvis den du talar med att de har gått över en gräns, och då lär de sig att inte utnyttja andra i framtiden också, helgrymt!
Kom på en grej nu när jag tänkte efter lite. Vart går egentligen gränsen för snäll och att helt allmänt visa respekt och artighet mot sina medmänniskor och de man möter ute i livet?
Att städa upp efter sig, komplimentera maten, tacka för hjälpen etc ser jag inte som "att vara snäll" utan som god uppfostran?
-- Jockefoten
Hej igen!
Fan vad grymt att du började fundera mer på detta, det behövs mer människor på vår jord som börjar tänka på vad snällhet egentligen är.
Det du kallar god uppfostran kan vara både och. Antingen gör man det bara för att man lärt sig att det är så man ska göra, eller så kan man tacka för hjälpen eller komplimentera maten för att man verkligen vill vara snäll och förmedla en bra känsla till den andra personen. Så det beror på!
Det viktigaste är att vi INTE sätter "god uppfostran" framför snällhet. Det vill säga att vi låter bli att göra det som vi egentligen tycker är rätt och riktigt för att det går emot vad som är "socialt acceptabelt" i det läget. Man måste våga säga ifrån och stå för det som känns rätt i ens hjärta!
|
|
|
2009-07-26, 16:36
|
|
Legimtimerad flaggstång
|
Hur är jag snäll mot mig själv? Kan någon lära mig?
|
|
|
2009-07-26, 16:38
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hank
|
Jag tycker man ska vara mot andra som de vill bli bemötta.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.
|

|