2009-06-27, 21:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Att välja bort barn.
Hur kommer det sig att ingen tar en seriöst när man säger att man aldrig någonsin tänker skaffa barn? Det man får är en klapp på huvudet och ett "du kommer nog ändra dig, du har lång tid kvar för det".
Medans funderingar om t.ex tatuering kan ge våldsamma diskussioner om ansvar, mognad, permanent val, vad andra ska tycka, om man ångrar sig etc etc etc osv osv osv.
Jag tänker sterilisera mig, bara jag kommer över min läkarfobi, därav dessa funderingar.
Är det så viktigt att vilja föröka sig?
Någon som steriliserat sig här, och vilka reaktioner har ni fått när/om ni berättat?
|
2009-06-27, 21:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xenomore
Hur kommer det sig att ingen tar en seriöst när man säger att man aldrig någonsin tänker skaffa barn? Det man får är en klapp på huvudet och ett "du kommer nog ändra dig, du har lång tid kvar för det".
Medans funderingar om t.ex tatuering kan ge våldsamma diskussioner om ansvar, mognad, permanent val, vad andra ska tycka, om man ångrar sig etc etc etc osv osv osv.
Jag tänker sterilisera mig, bara jag kommer över min läkarfobi, därav dessa funderingar.
Någon som steriliserat sig här, och vilka reaktioner har ni fått när/om ni berättat?
|
Hur gammal är du? Det är rätt avgörande för hur seriöst jag skulle ta på om någon sa något liknande.
|
2009-06-27, 21:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
För att du är konstig!  Det är viktigt att vilja föröka sig. Du kommer bli gammal och ensammen. Det är väll normalare/vanligare att föröka sig än att tatuera sig.
|
|
|
2009-06-27, 21:29
|
|
FFFUUU
Reg.datum: Jun 2003
|
Jag känner noll lust till att skaffa barn någonsin. Men jag e iofs bara 24 år ung.
|
|
|
2009-06-27, 21:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Samhällets fortlevnad hänger på barnalstrande och att då säga att du inte vill ha barn rör en mycket grundläggande sak hos de flesta av oss men att därifrån döma dig som person tycker jag inte är juste.
|
|
|
2009-06-27, 21:30
|
|
Registered User
|
Xenomore: Du har säkert dina skäl. Jag har liknade känslor som du just nu, men jag tror att jag kommer att vilja ha egna barn såsmåningom. När det är "rätt läge", vad det nu innebär. Jag bara vet att det inte är nu.
Ursprungligen postat av Pansartax
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
|
|
|
|
2009-06-27, 21:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
|
Beror nog på hur långt i livet man har kommit, det jag tänker på när jag hör att någon inte vill ha barn är hur ensammen den personen kommer bli på äldre dar. Själv så vill jag ha barn när den rätta tiden är inne, när man känner att man är mogen för det. När jag känner att jag kan ta hand om min egen familj med en stadig ekonomi och dylikt.
|
|
|
2009-06-27, 21:39
|
|
I can haz teabag?
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Hur kommer det sig att ingen tar en seriöst när man säger att man aldrig någonsin tänker skaffa barn?
|
Gissningsvis därför att det inte är en ovanlig åsikt i yngre år som inte alltför ovanligt också förändras. Därmed inte sagt att alla till slut vill ha barn.
Att sterilisera sig tycker jag verkar väl "hårt," du vet ju faktiskt inte om du kommer ångra dig, sen tycker jag att alla icke nödvändiga operationer bör undvikas. (Utan att vara närmare insatt i vad man gör under en sterilisering)
Som tjej kan jag tänka mig att det inte är så trevligt att steriliseras, borde leda till tidigt klimakterie med alla de besvären, eller hormonbehandling osv.
Vill inte ha barn själv förresten. Och jag känner igen "du kommer ändra dig" kommentarerna.
|
|
|
2009-06-27, 21:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Man behöver väl inte bli ensam på äldre dar? Man kan skaffa vänner hela livet. Jag tänker inte sluta leva livet när jag blir gammal.
|
|
|
2009-06-27, 21:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Det jag tänkte var väl mer högtider med familj och släkt vilket minskar vid äldre dar, men självklart kan man ha vänner istället om man nu vill ha det så.
Sen så kanske vissa helt enkelt inte vill ha barn och det måste man respektera, men att sterilisera sig håller jag med om att det är lite väl drastiskt i yngre dar eftersom att det är stor chans att man ångrar sig.
|
|
|
2009-06-27, 21:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Action: Jag är 27, och har haft samma tankar så länge jag kan minnas. Hoppades att syskonens barnaalstrande skulle få släkten att sluta tjata på mig, men tji fick jag.
I övrigt: självklart så hör barnafödandet till det som håller samhället levande osv. MEN som man ser dagligen i nyheter så är det ju ändå inte alla som passar att skaffa barn?
Om man själv känner att man inte passar som förälder, är det inte då bättre att man helt enkelt låter bli? Är det inte nog med ungar som far illa för att deras föräldrar inte bryr sig eller rent av misshandlar dom?
Jämförelsen med tatuering var bara för att visa att många verkar tycka att det är ju bara att föda barn så kommer ansvarskännandet och allt det där på köpet.
En tatuering (eller ett lån, flytt, utlandsresa eller vad som helst) rör ju bara en själv, att föda barn skapar ett nytt liv som man måste ta ansvar för och ta hand om hela livet. Eller ja, iallafall minst 15-18 år. Jag ser inte det rimliga i det.
Själv tycker jag att det är många som skaffar barn utan att tänka efter ett dugg, eller skaffar barn med fel person men stannar i förhållandet bara för att "han måste ju ha en pappa".
|
2009-06-27, 21:45
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Varför gå så långt som till sterilisering?
Jag tycker oftast att det är ganska lätt att undvika konfrontationer i ämnet genom att vara tydlig men ödmjuk. Många som grinar över att de ses som suspekta för att de inte vill ha barn hamnar i någon slags trots då ämnet kommer på tal.
|
|
|
2009-06-27, 21:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Action: Jag är 27, och har haft samma tankar så länge jag kan minnas. Hoppades att syskonens barnaalstrande skulle få släkten att sluta tjata på mig, men tji fick jag.
I övrigt: självklart så hör barnafödandet till det som håller samhället levande osv. MEN som man ser dagligen i nyheter så är det ju ändå inte alla som passar att skaffa barn?
Om man själv känner att man inte passar som förälder, är det inte då bättre att man helt enkelt låter bli? Är det inte nog med ungar som far illa för att deras föräldrar inte bryr sig eller rent av misshandlar dom?
Jämförelsen med tatuering var bara för att visa att många verkar tycka att det är ju bara att föda barn så kommer ansvarskännandet och allt det där på köpet.
En tatuering (eller ett lån, flytt, utlandsresa eller vad som helst) rör ju bara en själv, att föda barn skapar ett nytt liv som man måste ta ansvar för och ta hand om hela livet. Eller ja, iallafall minst 15-18 år. Jag ser inte det rimliga i det.
Själv tycker jag att det är många som skaffar barn utan att tänka efter ett dugg, eller skaffar barn med fel person men stannar i förhållandet bara för att "han måste ju ha en pappa".
|
Du kommer nog ändra dig. Du är bara 27 du har lång tid på dig att komma på bättre tankar.
|
|
|
2009-06-27, 21:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
|
När jag var barn var jag säker på att jag aldrig någonsin skulle kramas eller pussas med tjejer men sedan hände något konstigt med mig och helt plötsligt var jag som besatt av det.
Människan går igenom många faser i livet som vi inte kan styra och hur mycket du än känner för något idag så kan det ändras senare i livet vare sig du vill eller inte.
Att sterilisera sig idag betyder ju inte att man inte kan bli med barn i framtiden så känner du dig helt säker på din sak är det väl bara att köra på med vad som känns rätt.
|
|
|
2009-06-27, 21:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av CroCop
Du kommer nog ändra dig. Du är bara 27 du har lång tid på dig att komma på bättre tankar.
|
Måste han ändra sig?
Ursprungligen postat av Pansartax
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.
|

|