Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-24, 21:56   #1
weddie
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Chocka kroppen med kcal under deffning?

Hej alla maniacs!

Ny här, så ni får vägleda mig lite!

Jag har en fråga, och det gäller hur ni ställer er till chockdagar under diet. En vän till mig har blivit tipsad av någon som ska ha varit "europa tvåa" i något som har med kroppsbyggning att göra.

Enligt han ska en dag med maximalt av kalorier vara "bra" för kroppen under deffning. Jag pratar alltså om att chocka kroppen med kalorier i alla söta och tjock former en dag mitt under dieten. Vi snackar minst 5000-6000 kcal och i princip äta allt jag kommer över under 24h. Jag är helt grön på det här området och förstår inte hur det här kan stämma i teorin? Alla tips uppskattas!!!

blablabla

Jag går på en ganska vanlig fiberhavre/tonfisk diet och tar under första veckan tappat 4,5kg, jag har otroligt stora problem med mitt socker/söt sug dagligen, jag kan inte tänka på annat och jag har haft stora sömnproblem sedan starten förra veckan.

Enligt min vän som gjort samma diet så försvann hans sug efter det här totalt under hans sista veckor efter denna chockdag då han nästan spydde av mättnadskänsla.
weddie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:00   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Först och främst, så är ätardagar både bra och dåligt. Att kunna äta lite mer en dag då och då är nog bra både för psyket och prestationen, då man kan passa på att ladda upp glykogenlagren lite, så man orkar fortsätta med tung och jobbig träning. Att bara grisbulka med kanelbullar och munkar är nog en sämre idé, då du bara kommer gå ett steg bakåt och inte få ut någon njutning av det alls.

Vad är det för diet du går på? Fiberhavre och tonfisk låter tråkigt.
Gammal 2009-04-24, 22:01   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Man kanske kan få en psykologisk boost möjligtvis. Men någon fysiologisk fördel med att grisa i sig massa onyttigheter finns absolut inte.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:10   #4
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Personligen kör jag på att äta på känsla med energiinnehåll i åtanke vilket passar just mig kanon.

Dvs; äter proteinrikt och bra mat men planerar inte utan äter det som jag får sug efter, tränar så tungt jag kan. Äter det som är nyttigt och gott (failar det senare stoppar jag inte i mig det, kommer aldrig mer i hela mitt liv äta fiberhavregryn när det finns goa riktiga tex), samt lite sånt som är onyttigt men gott så länge det ingår i kcalbudgeten.

Fast min bantning är inget projekt utan mer en process el vad man ska säga, försöker lära mig vad jag mår bra av osv... men ett tips bara, som alternativ till det kompisen föreslog. Jag skulle nog må dåligt av hans upplägg, men han mådde ju bra av det så vad du skulle må bra av vet ju bara du.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:13   #5
weddie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Först och främst, så är ätardagar både bra och dåligt. Att kunna äta lite mer en dag då och då är nog bra både för psyket och prestationen, då man kan passa på att ladda upp glykogenlagren lite, så man orkar fortsätta med tung och jobbig träning. Att bara grisbulka med kanelbullar och munkar är nog en sämre idé, då du bara kommer gå ett steg bakåt och inte få ut någon njutning av det alls.

Vad är det för diet du går på? Fiberhavre och tonfisk låter tråkigt.
Jag äter väldigt fantasilöst och tråkigt, fiberhavre&tonfisk 3 mål om dagen. Ett mål med fiberhavregryn+vassle(morgon). Sen har jag som standard att småäta lite vassle när jag kommer hem från jobbet i väntan på mina äggvitor innan läggdags.

Proteinpulver/omega3/hydroxcut & cla.

Jag är trött och mår pyskigt dåligt, men mina resultat är sjuka och förmodligen bara tillfälliga...

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Man kanske kan få en psykologisk boost möjligtvis. Men någon fysiologisk fördel med att grisa i sig massa onyttigheter finns absolut inte.
Som jag förstog det så skulle det vara "bra", och min anledning till att jag inte kunde begripa ovanstående är anlendingen till att jag startar tråden.

Det ni talar om psykigt kan nog vara värt imorgon för min del om jag ska orka mer, vägde 87kg~ hela mars > 84,5kg förra fredagen och har nu vägt mig på 80kg två dagar.. Det handlar om vätska?
Gammal 2009-04-24, 22:15   #6
weddie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Personligen kör jag på att äta på känsla med energiinnehåll i åtanke vilket passar just mig kanon.

Dvs; äter proteinrikt och bra mat men planerar inte utan äter det som jag får sug efter, tränar så tungt jag kan. Äter det som är nyttigt och gott (failar det senare stoppar jag inte i mig det, kommer aldrig mer i hela mitt liv äta fiberhavregryn när det finns goa riktiga tex), samt lite sånt som är onyttigt men gott så länge det ingår i kcalbudgeten.

Fast min bantning är inget projekt utan mer en process el vad man ska säga, försöker lära mig vad jag mår bra av osv... men ett tips bara, som alternativ till det kompisen föreslog. Jag skulle nog må dåligt av hans upplägg, men han mådde ju bra av det så vad du skulle må bra av vet ju bara du.
Anledningen till deffen jag kör just nu är för att kolla hur kroppen reagerar på det jag gör just nu, så i princip kan jag ju lika gärna testa en ÄTDAG också för mer vetenskap!
Gammal 2009-04-24, 22:16   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Det låter som ett kasst upplägg. Dels blir det alldeles för mycket fibrer från fiberhavregrynen, dels så verkar du inte få någon variation. Frukt? Grönt? Variera havregrynen med potatis. Andra proteinkällor så du slipper äta tonfisk varje dag. Istället för att supplementera med fettpiller kan du äta den i dess naturliga form.

Har du någon aning om hur många kalorier du äter på en dag? Hur lång är du?
Gammal 2009-04-24, 22:23   #8
weddie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det låter som ett kasst upplägg. Dels blir det alldeles för mycket fibrer från fiberhavregrynen, dels så verkar du inte få någon variation. Frukt? Grönt? Variera havregrynen med potatis. Andra proteinkällor så du slipper äta tonfisk varje dag. Istället för att supplementera med fettpiller kan du äta den i dess naturliga form.

Har du någon aning om hur många kalorier du äter på en dag? Hur lång är du?
Enligt schemat på 2700kcal(jag äter definitivt under det).

Jag är 182cm, jag är killen som har tränat hårt i hela sitt liv men aldrig TILLRÄCKLIGT seriöst för att vara grov.

Jag är OK nöjd med min kropp nu, behöver få bort lite till längst ner på magen sen min hårda bukfylla senaste 6månaderna..

edit, kan ju direkt säga att hela mitt liv är inte så länge, jag fyller 20 i sommar..
Gammal 2009-04-24, 22:32   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Det finns inte sådär jättemånga tjugoåringar som är grova...

Schemat ser iallafall riktigt dåligt ut, och dessutom så tror jag inte att ätardagarnas fördelar överväger nackdelarna.
Gammal 2009-04-25, 05:10   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av weddie Visa inlägg
Det handlar om vätska?
Delvis. Initialt är den största viktförlusten i from av vätska men självklart är det även kroppsmassa du förlorat. Främst fett om du inte gjort något väldigt tokigt.

Men du kan definitivt räkna med en fettförlust vid underskott, utan tvekan. Den motsvarar dock inte hela viktförlusten såklart.
Gammal 2009-04-25, 08:10   #11
enzodiac
Registered User

enzodiacs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Att grisäta massa onyttigheter är bara dumt som tidigare påpekats, även om man deffar eller bulkar. Vill man ha en refeed dag så passa på att äta något man inte brukar, men fortfarande nyttigt. Kanske satsa på mer kolhydrater från många olika långsamma källor om man vanligtvis äter väldigt lite kolhydrater. Kort sagt en helomvändning från det vanliga upplägget. Men det måste inte betyda 5-6000 kcal. Sen ska man såklart äta lite av sånt onyttigt man är sugen på också
Gammal 2009-04-25, 08:15   #12
enzodiac
Registered User

enzodiacs avatar

Citat:
Anledningen till deffen jag kör just nu är för att kolla hur kroppen reagerar på det jag gör just nu, så i princip kan jag ju lika gärna testa en ÄTDAG också för mer vetenskap!
Vad är syftet med ätardagen ? Ligger du på en platå som du inte kommer över ? Annars känns det väldigt onödigt.
Gammal 2009-04-25, 08:38   #13
weddie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av enzodiac Visa inlägg
Vad är syftet med ätardagen ? Ligger du på en platå som du inte kommer över ? Annars känns det väldigt onödigt.
Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag..

Jag drömde om hoppande kebabpizzor som doppade sig i Rosé vin inatt..
Gammal 2009-04-25, 09:16   #14
enzodiac
Registered User

enzodiacs avatar

Citat:
Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag..

Jag drömde om hoppande kebabpizzor som doppade sig i Rosé vin inatt..
Då behöver du jobba på dina vanor. En ätardag kommer inte lösa något tror jag.
Gammal 2009-04-25, 09:20   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Nej kolla om mitt sötsug försvinner resterande veckorna om jag bara får mig själv äcklad över en dag.
Nu vill jag inte att det här bryter ut i ännu en långtradig LCHF:tråd (hör du det MikaelJ!?) men jag och fler med mig upplever att man får mindre sug efter att äta sötsaker om kosten är mer fett- och proteinrik.

Sedan jag började käka mer ägg och ost blir jag mer sugen på det än sötsaker i regel. Inte alltid förstås, lightläsk dricker jag en hel del och i onsdags slank en godispåse ner. Men generellt sett är det så. Kanske skulle det sötsug jag trots allt har försvinna ännu mer om min kost lades om ytterligare? Det kan jag ju bara spekulera om men har ingen lust att prova på just i dagsläget.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.