2009-04-21, 22:25
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Gå vilse
Jepp, jag gör det rätt ofta. Ibland bara högst tillfällig iskyla i magen att "oj.. vänta lite nu.. var är jag?", men överallt där jag bott har jag emellanåt slösat ngra timmar på att vara vilse, hyfsat regelbundet. Går sällan i cirklar dock, alltid något.
Såå ge mig nu.. hur vet man var man är nu igen? Förbättra ett lokalsinne? Ofta är jag helt lost om jag tex går till ett ställe, och sedan ska tillbaks, jag kan inte heller beskriva för vänner var jag bor när de vill hälsa på utan måste typ träffa dem på offentlig plats och guida i bilen om de inte har gps osv. Inuti byggnader går jag lätt vilse också (fick mitt smeknamn "guldfisken" när jag en gång i tiden jobbade i en fyrkantig skola i köping, det var hemskt).
Om jag nu vill bli bättre på att veta var jag är och vart jag ska, några tips?
|
|
|
2009-04-21, 22:27
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2009
|
Memorera hela Sverige via karta.
|
|
|
2009-04-21, 22:29
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Tough luck
nu var jag elak, men vet faktiskt inte vad man kan göra, alltid försöka komma ihåg platserna man varit på?
|
|
|
2009-04-21, 22:33
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Memorera hela Sverige via karta.
|
Ah... idag övervägde jag faktiskt att ringa Eniro - men blev röd om kinderna när jag kom att tänka på en teliareklam när pappan gör en sån grej.
Men jag har iaf utarbetat några strategier:
-backa (neej, inte gå baklänges..  ). Svårt om det inte är en tydlig väg, typ en raksträcka, för jag har lite svårt att avgöra vart jag kom ifrån.
-bara köra på! Ibland blir jag irriterad och gör denna, fast bara om jag inte har en tid att passa. Ofta blir man lite förvånad.
-gå åt det håll det "känns" bra, 50/50.
-fråga folk (vet inte varför, men thailändskor här i sverige har haft en tendens att vilja följa med mig rätt, vet inte om det är en kulturgrej el om slumpen lekt med mig 3 ggr). Pålitligaste sättet.
-låtsas som om jag vet vart jag är på väg, fippla med telefonen och distrahera mig från den obehagliga känslan att inte veta vart nånting är. Sämst utslag, har i vissa fall lett till återvändsgränder. Då kan man ju just stå där och försöka se cool och snygg ut...
|
|
|
2009-04-21, 22:35
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Tough luck
nu var jag elak, men vet faktiskt inte vad man kan göra, alltid försöka komma ihåg platserna man varit på?
|
Meeen... det är ju det jag misslyckas med. Jag kan väl inte gå i 3km/h heller och glo som ett djur. (Läs: jag zoomar ut rätt friskt, rätt ofta.. hrrm.).
|
|
|
2009-04-21, 22:37
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Mobil med gps i.
|
|
|
2009-04-21, 22:39
|
|
å nej, måste man komma på en ny text igen
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Meeen... det är ju det jag misslyckas med. Jag kan väl inte gå i 3km/h heller och glo som ett djur. (Läs: jag zoomar ut rätt friskt, rätt ofta.. hrrm.).
|
Går du till nya ställen hela tiden eller?  Jag skullle nog inte heller komma ihåg en avlägsen plats första gången
|
|
|
2009-04-21, 22:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Du går och funderar på saker istället för att vara uppmärksam på dina omgivningar. Tänk mindre, observera mer.
|
2009-04-21, 22:57
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Mobil med gps i.
|
Du råkar inte veta någon du kan rekommendera? Vore ju galet bra, dessutom har min mobil valt att ge upp just idag så sitter med reserven nu.
|
|
|
2009-04-21, 22:59
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
Går du till nya ställen hela tiden eller?  Jag skullle nog inte heller komma ihåg en avlägsen plats första gången
|
Tja, jag har legat och gömt mig under en sten alla år här i stan så håller på å upptäcker den. Gjorde samma i min hemstad, samt örebro tog väl iaf 3 år att få lite kläm på. Hittar nog bäst där, i Örebro.
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Du går och funderar på saker istället för att vara uppmärksam på dina omgivningar. Tänk mindre, observera mer.
|
Kan inte.  Är inte särskilt observant alls, dessutom brukar jag glömma linser (inga jättesynfel dock, -0,5).
|
|
|
2009-04-21, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Du råkar inte veta någon du kan rekommendera? Vore ju galet bra, dessutom har min mobil valt att ge upp just idag så sitter med reserven nu. 
|
NOKIA 5800, har räddat mig ett par ggr när jag glömt bilnavigatorn hemma
|
|
2009-04-21, 23:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
|
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v890
Bara att kolla upp vilken som matchar dina behov, kan ju variera rätt mycket i prisklass med.
|
|
|
|
2009-04-21, 23:11
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Du kanske ska gå kursen som min son och hans klass fick göra, fint diplom får man också
http://www.civil.se/#/barn/hitta-Vilse
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2009-04-21, 23:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Jepp, jag gör det rätt ofta. Ibland bara högst tillfällig iskyla i magen att "oj.. vänta lite nu.. var är jag?", men överallt där jag bott har jag emellanåt slösat ngra timmar på att vara vilse, hyfsat regelbundet. Går sällan i cirklar dock, alltid något.
Såå ge mig nu.. hur vet man var man är nu igen? Förbättra ett lokalsinne? Ofta är jag helt lost om jag tex går till ett ställe, och sedan ska tillbaks, jag kan inte heller beskriva för vänner var jag bor när de vill hälsa på utan måste typ träffa dem på offentlig plats och guida i bilen om de inte har gps osv. Inuti byggnader går jag lätt vilse också (fick mitt smeknamn "guldfisken" när jag en gång i tiden jobbade i en fyrkantig skola i köping, det var hemskt).
Om jag nu vill bli bättre på att veta var jag är och vart jag ska, några tips? 
|
Du går väl inte vilse här i Västerås 
Nej, vet inte vad man kan göra faktiskt. Min uppfattning är att lokalsinne har man antingen, eller så har man det inte. Virrpannor jag känt länge har inte blivit ett dugg bättre tyvärr
Det enda som gäller är väl att memorera stället, men det hjälper ju föga om du kommer till en ny plats.
Jag har ett annat problem. Jag går aldrig vilse eller så, men jag har otroligt svårt att hitta saker. Morsan brukar säga att om jag inte hittar något så har jag det nog framför näsan, och det stämmer allt som oftast, typ letar efter en hink och står med foten i den
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2009-04-22, 00:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Lika bra att du ger upp, tyvärr, säkert något genetiskt. Jag själv har dock ett mycket bra lokalsinne, kan utan vidare besöka en större stad för att sedan återkomma några år senare och känna igen mig/hitta till rätt ställe
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.
|

|