2008-09-14, 19:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Någon idé att tävla på dessa stats?
Skulle vara kul att vara med i någon amatörtävling på bänkpress eller liknande bara för att se hur det skulle gå.
Vikt: Runt 70 kg
Bänkar: 85 kg, sannolikt 87,5 kg på fredag. Men antar att jag kommer ta 5 kg mindre under tävling.
Så, finns det någon chillig tävling där man kanske har någon chans? Jag har ju ingen chans på högre nivå, utan mer bara på kul.
|
|
|
2008-09-14, 19:59
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Hur gammal är du?
Jag rekommenderar att du tar kontakt med en SL-klubb. Där kan de hjälpa dig med teknik och kanske du kan få prova att tävla på ett KM eller en serietävling.
|
|
|
2008-09-14, 20:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Hur gammal är du?
Jag rekommenderar att du tar kontakt med en SL-klubb. Där kan de hjälpa dig med teknik och kanske du kan få prova att tävla på ett KM eller en serietävling.
|
Nyss fyllda 18 år.
Ok, men jag är rent utsagt urusel på marklyft och knäböj, så jag kan inte ägna mig åt styrkelyfting (för styrkelyfting är väl alla de tre basövningar tillsammans?)
|
|
|
2008-09-14, 20:29
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Din bänk räcker inte till för några topplaceringar i rankingen än, men det brukar alltid finnas utrymme för förbättringar. Ska du tävla behöver du ändå en klubb.
Kolla gärna på www.styrkelyft.se för att kolla ranking och hur du ligger till, men tänk på att de flesta tävlar med tröja.
|
|
|
2008-09-14, 20:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Din bänk räcker inte till för några topplaceringar i rankingen än, men det brukar alltid finnas utrymme för förbättringar. Ska du tävla behöver du ändå en klubb.
Kolla gärna på www.styrkelyft.se för att kolla ranking och hur du ligger till, men tänk på att de flesta tävlar med tröja.
|
Ok.
Vad innebär det egentligen med tröja? Hur mycket mer orkar man?
|
|
|
2008-09-14, 20:57
|
|
Registered User
|
Tack för tipset btw.
|
|
|
2008-09-14, 21:10
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Masdonne
Ok.
Vad innebär det egentligen med tröja? Hur mycket mer orkar man?
|
Bänkpresströjan hjälper mkt förenklat lyftaren att lyfta mer
Sök i i detta forum så finns det lite beskrivningar. Det är väldigt individuellt hur mkt vikt man kan få ur tröjan, jag får just nu ut ca 20-25kg mer med min tröja jmf med utan.
|
2008-09-14, 21:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Bänkpresströjan hjälper mkt förenklat lyftaren att lyfta mer
Sök i i detta forum så finns det lite beskrivningar. Det är väldigt individuellt hur mkt vikt man kan få ur tröjan, jag får just nu ut ca 20-25kg mer med min tröja jmf med utan.
|
Satan i gatan!
Men hur kommer det sig att man får använda en sådan? Kan man inte "reagera" olika på hur mycket extra det ger?
Finns säkert svar på detta i övriga trådar men om du ändå är här kan du kanske svara på vad reglerna gäller vid utförande utav bänkpress? Man får ligga i brygga/svanka så länge man inte lyfter stjärten eller rör på fötterna? Och hur länge måste man hålla den vid brsötet? Får man nudda bröstet?
|
|
|
2008-09-14, 21:17
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Satan i gatan!
Men hur kommer det sig att man får använda en sådan? Kan man inte "reagera" olika på hur mycket extra det ger?
Finns säkert svar på detta i övriga trådar men om du ändå är här kan du kanske svara på vad reglerna gäller vid utförande utav bänkpress? Man får ligga i brygga/svanka så länge man inte lyfter stjärten eller rör på fötterna? Och hur länge måste man hålla den vid brsötet? Får man nudda bröstet?
|
Det är samma sak inom övriga SL-grenar att böjdräkt och marklyftsdräkt också hjälper till att lyfta mer vikt, så ja, det är tillåtet och ja, det är väldigt olika mellan olika lyftare hur mkt extravikt man kan få genom utrustningen!
Man får inte lyfta häcken nej eller röra på fötterna, man går ner med stången till bröstkorgen och stannar där tills domaren ger signal (skriker PRESS) och då får man pressa upp! Så hur långt stoppet blir i tävlingssituationen är ju olika beroende på vilken domare som dömer. Men ett ordentligt markerat stopp.
|
2008-09-14, 21:36
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Var bor du någonstans? Förhoppningsvis finns det en bra SL klubb i närheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2008-09-14, 21:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av emmzan
Det är samma sak inom övriga SL-grenar att böjdräkt och marklyftsdräkt också hjälper till att lyfta mer vikt, så ja, det är tillåtet och ja, det är väldigt olika mellan olika lyftare hur mkt extravikt man kan få genom utrustningen!
Man får inte lyfta häcken nej eller röra på fötterna, man går ner med stången till bröstkorgen och stannar där tills domaren ger signal (skriker PRESS) och då får man pressa upp! Så hur långt stoppet blir i tävlingssituationen är ju olika beroende på vilken domare som dömer. Men ett ordentligt markerat stopp.
|
Ok, vad bra, då var det som jag hade tänkt mig. Tack!
|
|
|
2008-09-14, 21:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Var bor du någonstans? Förhoppningsvis finns det en bra SL klubb i närheten.
|
Södeort i Stockholm, så då är det nog inga problem.
|
|
|
2008-09-14, 22:23
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Södeort i Stockholm, så då är det nog inga problem. 
|
Södra TK för dig
Pepz är på forumet tränar tex där.
Eller kanske sundybergs TK?
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2008-09-14, 22:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Södra TK för dig
Pepz är på forumet tränar tex där.
Eller kanske sundybergs TK?
|
Ok, men innebär det att man måste träna i deras lokaler för att få tävla i bänkpress? Eller kan man gå under deras namn fast träna individuellt?
|
|
|
2008-09-14, 22:45
|
|
Svampig bröstvårta.
Reg.datum: May 2006
|
Finns väldigt många med samma stats som dig. Men rätt träning på teknik osv är ju ett steg på vägen åtminstone.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.
|

|