Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-31, 17:45   #1
Larsson85
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Kost som sänker TSH

Finns det några kostråd som bidrar till att sänka kroppens produktion av TSH (Tyreoideastimulerande hormon). Vad jag har förstått så ska jodd vara ett viktigt ämne för sköldkörteln, men det kanske är så att ett större intag av jodd leder till ökad TSH produktion istället?
Larsson85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 18:18   #2
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Varför vill du sänka TSH?

Ang. jod är det som med andra mineraler bra att konsumera tillräckligt, dåligt att konsumera för mycket/för lite.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 18:37   #3
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Han vill ha högre ämnesomsättning. Därför vill han sänka sitt TSH.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 18:48   #4
Larsson85
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Varför vill du sänka TSH?

Ang. jod är det som med andra mineraler bra att konsumera tillräckligt, dåligt att konsumera för mycket/för lite.
För att mitt TSH på mitt senaste blodprov var märkbart förhöjt, det ligger på 7.8mIE/L, och referensramarna är 0.4-3.5. Det hade varit kul att se om det kanske är något som går att korrigera med en liten omdirigering av kosten istället för att bli satt på mediciner.

(Det är dock bara TSH som är förhöjt, T-4 ligger inom normala gränser vilket är konstigt i sig)

Timme, det är trevligt att du tar dig friheten att svara för mig, men det fixar jag själv i fortsättningen. Jag har inga ambitioner att experimentera med min ämnesomsättning.
Gammal 2008-05-31, 18:59   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Vad sade din läkare om provresultaten?

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Över-/underdosera jod är som sagt inte så bra.
Gammal 2008-05-31, 19:06   #6
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Han vill ha högre ämnesomsättning. Därför vill han sänka sitt TSH.
Men, thyroideastimulerande hormon stimulerar frisättning av t3 och t4 som höjer ämnesomsättningen. Eller är det jag som tänker helfel?

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 19:16   #7
Larsson85
Registered User

Citat:

Det som påverkar TSH mest är nog huruvida man får i sig allt man behöver eller inte. Äter man alldeles för lite (och framför allt alldeles för lite fett) kan man störa produktionen av de hormoner som reglerar produktionen av THS (och en massa andra saker). Om du alltså t.ex. skulle träna mycket och tokdeffa skulle ett effektivt råd vara "ät mer". Det man kan göra via justeringar av kosten utöver det att se till att alla kroppens behov är mötta är nog ganska lite.

Det var en njurläkare som tog proverna, och eftersom det inte är hennes område skulle hon rapportera resultaten till remiterande läkare. Sen förklarade hon också att det inte behöver betyda något, TSH är ju ett prohormon, och det aktiva hormonet T4 låg som sagt på en bra nivå.

Dock är det så att anledningen till att dom gör tester på mig är att jag har känt mig trött och hängig, vilket vad jag har förstått kan vara en symptom av för mycket TSH.

Hur är det med jodd, var får man i sig det från? Jag vet att det brukar stå att salt är berikat med jodd, men jag har inte medvetet stoppat salt i min mat på hur länge som helst.
Gammal 2008-05-31, 20:24   #8
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Det är ju bra att du utreds. Symptom beror nog på brist på de hormoner som TSH stimulerar produktionen av och inte på höga TSH-nivåer i sig (anledningen till att TSH är högt är att kroppen känner av låga tyroxinnivåer och svarar med att försöka öka produktionen genom att skicka ut mer produktionsstimulerande hormon).

Jod finns i fisk (framför allt saltvattensfisk), skaldjur, mjölk, ost, ägg. Vissa algprodukter.

Här uppgifter om hur mycket jod man behöver.

Här lite om hypotyreos.

Senast redigerad av Tolkia den 2008-05-31 klockan 20:28.
Gammal 2008-05-31, 21:44   #9
Larsson85
Registered User

Nu skjuter jag lite från höften här, finns det kanske någon koppling mellan att man äter EAA, och TSH-nivåerna?

En snabb sökning på pubmed ger detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum

Gammal 2008-05-31, 22:15   #10
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Nu skjuter jag lite från höften här, finns det kanske någon koppling mellan att man äter EAA, och TSH-nivåerna?

En snabb sökning på pubmed ger detta

Det du länkar till handlar inte om EAA som i Essential Amino Acids utan om Endogenous Excitatory Amino Acid, inte direkt samma sak.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 22:37   #11
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Men, thyroideastimulerande hormon stimulerar frisättning av t3 och t4 som höjer ämnesomsättningen. Eller är det jag som tänker helfel?
Om sköldkörteln fungerar dåligt, så att det produceras för lite T3 och T4, reagerar hypofysen, när den "får signal om att det finns för lite" med att släppa ut mer TSH för att få sköldkörteln att producera mer. Alltså kan man hitta förhöjda nivåer av TSH hos personer med dåligt fungerande sköldkörtel (dock inte alltid, och inte bara då; sambandet är inte helt enkelt).
Gammal 2008-06-02, 06:16   #12
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:

Vad är egentligen "för lite fett"?
Gammal 2008-06-02, 07:14   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
Vad är egentligen "för lite fett"?
Mindre än vad man behöver.
Gammal 2008-06-02, 08:11   #14
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Mindre än vad man behöver.
Haha nä men varierar behovet från person till person?(även om vikt o längd är densamma + ålder)
kanske lite offtopic , förlåt. :/
Gammal 2008-06-02, 08:16   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
Haha nä men varierar behovet från person till person?(även om vikt o längd är densamma + ålder)
kanske lite offtopic , förlåt. :/
Mellan två identiska personer varierar behovet inte, nej, givet att inte den ena är vansinnigt mycket mer aktiv än den andra (då är de i och för sig inte längre identiska), då den som är mer aktiv givetvis behöver mer av allt.

S.k. hypotalam amenorré (menstruationsbortfall styrt från hypotalamus - den station som styr hypofysen - enligt principen som beskrivs i inlägg 5) är f.ö. väldigt vanligt hos tjejer som äter för lite.

Senast redigerad av Tolkia den 2008-06-02 klockan 08:20.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.