Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-29, 17:42   #1
kid24
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
Mjölk vid deff

ni få flytta detta inlägg vid behov mods.

varför bör man undvika mjölk vid deff????
kid24 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:46   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Vart har du hört något sånt nonsens?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:51   #3
vaquin
Registered User

vaquins avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vart har du hört något sånt nonsens?
Jag har hört att mejeriprodukter inte är bra under diet och därför hållt mig ifrån det. Funkar bra för mig men vet inte riktigt varför det är så eller iaf det stämmer.
vaquin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:52   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Kalcium har en positiv effekt på fettförbränningen.
Däremot så känns det rent spontant att flytande näring inte är det bästa under diet, om man har svårt att hamna på ett underskott, men då gäller det inte bara mjölk utan alla drycker som ger energi.
Gammal 2008-05-29, 17:54   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vaquin Visa inlägg
Jag har hört att mejeriprodukter inte är bra under diet och därför hållt mig ifrån det. Funkar bra för mig men vet inte riktigt varför det är så eller iaf det stämmer.
Att din deff går bra har givetvis inget att göra med det enskilda faktum att du inte dricker mjölk. Hade du haft identiskt kaloriintag och sedan även börjat dricka mjölk hade ju deffen gått långsammare/avstannat men då enbart som resultat av en annan energibalans.

Snarare finns en hel del studier som kopplar högt kalciumintag från mjölkprodukter till en ökad lipolys vid energiunderskott.
Gammal 2008-05-29, 17:55   #6
Alexlindgren
Rocky Balboa

Alexlindgrens avatar

Reg.datum: Mar 2005
Mjölken är också en schysst proteinkälla som drar upp intaget om man tar ett glas till varje måltid.
Alexlindgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 17:57   #7
vaquin
Registered User

vaquins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Att din deff går bra har givetvis inget att göra med det enskilda faktum att du inte dricker mjölk. Hade du haft identiskt kaloriintag och sedan även börjat dricka mjölk hade ju deffen gått långsammare/avstannat men då enbart som resultat av en annan energibalans.

Snarare finns en hel del studier som kopplar högt kalciumintag från mjölkprodukter till en ökad lipolys vid energiunderskott.
Självklart förstår jag att mjölken inte påverkar hur min diet går till fullo. Säger bara att jag har hört av en utbildad kostrådgivare att mejeriprodukter inte är bra under min diet, då jag har kört på högt fettintag, minimalt med kolhydrater och massvis av protein.
Gammal 2008-05-29, 17:59   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Vem är den här kostrådgivaren? Och vad var motiveringen till att ta bort mjölken?
Gammal 2008-05-29, 18:00   #9
Alexlindgren
Rocky Balboa

Alexlindgrens avatar

Han kan ha menat att du skulle undvika mjölken då vissta tycker att fettet i den inte är allt för bra. Då ville han antagligen att du skulle ha någon annan vara som fettkälla.

Min gissning
Gammal 2008-05-29, 18:04   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Självklart förstår jag att mjölken inte påverkar hur min diet går till fullo. Säger bara att jag har hört av en utbildad kostrådgivare att mejeriprodukter inte är bra under min diet, då jag har kört på högt fettintag, minimalt med kolhydrater och massvis av protein.
Utbildad kostrådgivare? Vad har man gjort då? Gått en tiodagarskurs och fått ett diplom?

Kostrådgivaren kan du ju i alla fall sluta ta på allvar från och med nu för det där med mjölken är skitsnack. Att du bör undvika mjölk vid lågkolhydratdiet är en annan sak, men det är ju för att kolhydrater som sådana bör undvikas då. Inte just från mjölk. Ost, kvarg, grädde och keso lär du ju kunna äta t.ex.
Gammal 2008-05-29, 18:06   #11
vaquin
Registered User

vaquins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alexlindgren Visa inlägg
Han kan ha menat att du skulle undvika mjölken då vissta tycker att fettet i den inte är allt för bra. Då ville han antagligen att du skulle ha någon annan vara som fettkälla.

Min gissning
Nu när du nämner de, så tror jag att det var de han sa till mig. Mycket av mitt fettintag består just av olivolja, avokado och rapsolja. Då är förmodligen inte mjölkfettet något som min kostrådgivare ville att jag skulle ha med i min diet.
Gammal 2008-05-29, 18:24   #12
Alexlindgren
Rocky Balboa

Alexlindgrens avatar

Citat:
Nu när du nämner de, så tror jag att det var de han sa till mig. Mycket av mitt fettintag består just av olivolja, avokado och rapsolja. Då är förmodligen inte mjölkfettet något som min kostrådgivare ville att jag skulle ha med i min diet.
Då kan man lösa det genom att dricka minimjölk eller vad det heter så får man inte i sig dom "dåliga" mjölkfetterna
Gammal 2008-05-29, 19:57   #13
ulf123
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Jag har nyligen bytt ut 400 kcal fast mat mot 1 liter lättmjölk varje dag. Jag har några dl i gröten, några dl med double pro och resten dricker jag för att det är gott. Jag har inte märkt någon ökad hunger.
ulf123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 21:58   #14
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Däremot så känns det rent spontant att flytande näring inte är det bästa under diet, om man har svårt att hamna på ett underskott, men då gäller det inte bara mjölk utan alla drycker som ger energi.
När det gäller mättnad från kaloridrycker så är det troligen så att kroppen känner av kalorier som den får från mjölk. Vad den däremot inte känner av är kalorier från läsk, juice, saft och andra kaloridrycker som mest består av vatten och socker.

Mer läsning om detta
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18257753
Gammal 2008-05-29, 22:17   #15
dajmond
Registered User

dajmonds avatar

Reg.datum: Dec 2006
vet inte riktigt om jag håller med, guddi. det är nog helt individuellt. jag blir mättare av kaloriläsk än av mjölk. kolsyran ger mig en känsla av mättnad i det fallet.
dajmond är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:52.