Citat:
Ursprungligen postat av pony
För det första kan man inte kallblodigt räkna med att alla har anatomi för de två (speciellt inte splitten), men om du är villig att ge det ett ärligt försök är mina tips följande:
- Ordentlig uppvärmning. Jag menar inte att dumförklara dig med se till att du blöder igenom baksida lår ordentligt. Lite halvljummen jogg brukar inte duga. Personligen föredrar jag exposivitetsövningar i det här syftet.
- Kombinera passiv-, aktiv- och PNF-stretching. Under ett och samma pass, helst i superset/triset (ta det lungt med PNF:n dock, det är den som eventuellt ryker).
- Kör cykler av kombinationen ovan. Tre på raken har varit guld för mig.
- (En till dumförklaring, sorry) Kvalitet! Se till att du verkligen koncentrerar dig, var noggrann, slarva inte och gör det helhjärtat. Skillnaden kommer att vara natt och dag.
Vissa kommer säkert hytta med fingret åt en del av det där, men det har funkat sagolikt för mig, UTAN skador. Det var när jag körde på "stretcha mer" som jag drog på mig det ena och det andra. "Stretcha smartare" vinner i alla lägen.
OCH GÅ INTE FÖR FORT FRAM! Jag vet att du frågar efter snabbaste vägen och tipsen avser just det. Men gör det med måtta om du inte vill hamna på ruta ett igen, på grund av en tabbe.
Låt det hellre ta tid. Om du är 2 decimeter från spagat är det inte omöjligt att det tar ytterligare ett år innan du är bekvamt nere. Just sayin'.
|
Uppvärmining och sånt förstår jag. Farligt att stretcha kall. Jag jämför det som ett tuggummi. Har man inte tuggat på det så går det av...när man haft det i munnen en stund så är det böjligt. Samma med ljumskarna och låren.
Vad menar du med Aktiv- passiv- och PNF-stretchning? Vad är det?
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Stretcha regelbundet. Vill du ha frontsplit och sidosplit så är det mer än en gång i veckan som gäller.
|
Under vinterhalvåret blir det 3-5 ggr i veckan, troligtvis blir det en del gånger i veckan fr o m maj-juni då vi kommer köra barmarksträning (och förhoppningsvis styrke och spinning).
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
En sak som har med kvalitet att göra som inte oftast tas upp är andningen som spelar stor roll när det gäller avslappning. Yoga andning (eller andra andningstekniker där man lär sig andas djupt med långa utandningar) kan vara ett bra idé att lära sig om du inte har så bra koll på hur du andas på ett bra sätt.
|
Har läst lite här -->
http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=6940 och är tydligen mycket med koncentration, andning osv precis som du säger. (Där stog det också om passiv- och aktiv strechning såg jag).