Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 12:35   #1
Blizzard
Registered User

Blizzards avatar

Reg.datum: Mar 2008
Stretching av ljumsklar och lår.

Ja, då är det så att man är målvakt i bandy på vinterhalvåret och är man målvakt så borde man ju komma ner i spagat och split men det gör tyvärr inte jag. Gör man det så tjänar man mycket på att rädda skott Någon som vet hur jag skall göra för att komma ända ner? Har hört det gamla vanliga om "stretcha mer" och såna saker. Jag har kanske 1-2 dm kvar i spagat men desto längre för split. Någon som vet hur man kan göra för att snabbast komma ner?

Endast seriösa svar tack.
Blizzard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 22:17   #2
pony
Athletic chick on a stick.

ponys avatar

Reg.datum: Mar 2007
För det första kan man inte kallblodigt räkna med att alla har anatomi för de två (speciellt inte splitten), men om du är villig att ge det ett ärligt försök är mina tips följande:

- Ordentlig uppvärmning. Jag menar inte att dumförklara dig med se till att du blöder igenom baksida lår ordentligt. Lite halvljummen jogg brukar inte duga. Personligen föredrar jag exposivitetsövningar i det här syftet.

- Kombinera passiv-, aktiv- och PNF-stretching. Under ett och samma pass, helst i superset/triset (ta det lungt med PNF:n dock, det är den som eventuellt ryker).

- Kör cykler av kombinationen ovan. Tre på raken har varit guld för mig.

- (En till dumförklaring, sorry) Kvalitet! Se till att du verkligen koncentrerar dig, var noggrann, slarva inte och gör det helhjärtat. Skillnaden kommer att vara natt och dag.

Vissa kommer säkert hytta med fingret åt en del av det där, men det har funkat sagolikt för mig, UTAN skador. Det var när jag körde på "stretcha mer" som jag drog på mig det ena och det andra. "Stretcha smartare" vinner i alla lägen.
OCH GÅ INTE FÖR FORT FRAM! Jag vet att du frågar efter snabbaste vägen och tipsen avser just det. Men gör det med måtta om du inte vill hamna på ruta ett igen, på grund av en tabbe.
Låt det hellre ta tid. Om du är 2 decimeter från spagat är det inte omöjligt att det tar ytterligare ett år innan du är bekvamt nere. Just sayin'.
Gammal 2008-03-28, 22:45   #3
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Stretcha regelbundet. Vill du ha frontsplit och sidosplit så är det mer än en gång i veckan som gäller.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 22:58   #4
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
En sak som har med kvalitet att göra som inte oftast tas upp är andningen som spelar stor roll när det gäller avslappning. Yoga andning (eller andra andningstekniker där man lär sig andas djupt med långa utandningar) kan vara ett bra idé att lära sig om du inte har så bra koll på hur du andas på ett bra sätt.
Gammal 2008-04-02, 22:43   #5
Blizzard
Registered User

Blizzards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pony Visa inlägg
För det första kan man inte kallblodigt räkna med att alla har anatomi för de två (speciellt inte splitten), men om du är villig att ge det ett ärligt försök är mina tips följande:

- Ordentlig uppvärmning. Jag menar inte att dumförklara dig med se till att du blöder igenom baksida lår ordentligt. Lite halvljummen jogg brukar inte duga. Personligen föredrar jag exposivitetsövningar i det här syftet.

- Kombinera passiv-, aktiv- och PNF-stretching. Under ett och samma pass, helst i superset/triset (ta det lungt med PNF:n dock, det är den som eventuellt ryker).

- Kör cykler av kombinationen ovan. Tre på raken har varit guld för mig.

- (En till dumförklaring, sorry) Kvalitet! Se till att du verkligen koncentrerar dig, var noggrann, slarva inte och gör det helhjärtat. Skillnaden kommer att vara natt och dag.

Vissa kommer säkert hytta med fingret åt en del av det där, men det har funkat sagolikt för mig, UTAN skador. Det var när jag körde på "stretcha mer" som jag drog på mig det ena och det andra. "Stretcha smartare" vinner i alla lägen.
OCH GÅ INTE FÖR FORT FRAM! Jag vet att du frågar efter snabbaste vägen och tipsen avser just det. Men gör det med måtta om du inte vill hamna på ruta ett igen, på grund av en tabbe.
Låt det hellre ta tid. Om du är 2 decimeter från spagat är det inte omöjligt att det tar ytterligare ett år innan du är bekvamt nere. Just sayin'.
Uppvärmining och sånt förstår jag. Farligt att stretcha kall. Jag jämför det som ett tuggummi. Har man inte tuggat på det så går det av...när man haft det i munnen en stund så är det böjligt. Samma med ljumskarna och låren.

Vad menar du med Aktiv- passiv- och PNF-stretchning? Vad är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Stretcha regelbundet. Vill du ha frontsplit och sidosplit så är det mer än en gång i veckan som gäller.
Under vinterhalvåret blir det 3-5 ggr i veckan, troligtvis blir det en del gånger i veckan fr o m maj-juni då vi kommer köra barmarksträning (och förhoppningsvis styrke och spinning).

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
En sak som har med kvalitet att göra som inte oftast tas upp är andningen som spelar stor roll när det gäller avslappning. Yoga andning (eller andra andningstekniker där man lär sig andas djupt med långa utandningar) kan vara ett bra idé att lära sig om du inte har så bra koll på hur du andas på ett bra sätt.
Har läst lite här --> http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=6940 och är tydligen mycket med koncentration, andning osv precis som du säger. (Där stog det också om passiv- och aktiv strechning såg jag).
Gammal 2008-04-02, 22:56   #6
pony
Athletic chick on a stick.

ponys avatar

Reg.datum: Mar 2007
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107178
Gammal 2008-04-03, 06:42   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Split är det inte alla som ska komma ner i, det blir en vinklel mellan lårben och infästning i höften som inte alla klarar.
Se till att ha koll på vilka muskler som hindrar rörelsen och lägg lite extra krut där, att bara stretcha split eller spagat ger enligt mig inte lika mycket som att stretcha vissa muskler specifikt.

Sen är ju frågan varför du ska ner i split och spagat, är det tränaren som säger att du måste det för att bli bättre eller är det bara för att du själv tycker att du borde kunna det? Det är ur idrottsynpunkt inte alltid bra med mer rörlighet.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 12:39   #8
Blizzard
Registered User

Blizzards avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Split är det inte alla som ska komma ner i, det blir en vinklel mellan lårben och infästning i höften som inte alla klarar.
Se till att ha koll på vilka muskler som hindrar rörelsen och lägg lite extra krut där, att bara stretcha split eller spagat ger enligt mig inte lika mycket som att stretcha vissa muskler specifikt.

Sen är ju frågan varför du ska ner i split och spagat, är det tränaren som säger att du måste det för att bli bättre eller är det bara för att du själv tycker att du borde kunna det? Det är ur idrottsynpunkt inte alltid bra med mer rörlighet.
Spagat är prio 1.

Nej, det är jag själv som vill ner för tänk dig en som inte kommer ner riktigt och ska täcka ett skott efter isen. Man täcker bara där su har föttera sen är det fritt fram att skjuta tunnel. Kommer man åtminstonen ner i spagat täcker man hela sin benlängd + lite till efter isen. Har släppt förbi mig många bollar på det viset. En lagkamrat sa att jag måste komma ihåg att stretcha efter varje tränaing för när han spelade hockey så gjorde hockeymålisarna det och det gick tydligen rätt fort för dom då att komma ner. Sanning eller myt vet jag inte men jag stretchar efter då jag kommer ihåg.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:34.